Співробітники університетів Кембриджу й Саутгемптона, а також Британської школи в Римі не можуть намилуватися на одну з найважливіших артерій античності шириною 90 м і довжиною більше трьох кілометрів, яка з'єднувала морські ворота Рима, які так і називалися - Порт (Portus), з річковими - Остіей.
Будівництво каналу почалося за Клавдія (41-54). В експлуатацію він був введений за Нерона (54-68) - і потім розширений за Траяна (98-117).
Ніхто не очікував, що канал виявиться настільки великим, а деякі навіть сумнівалися в його існуванні і вважали, що товари з Порта доставлялися до Риму сушею, по дорозі Флавія.
"Це абсолютно неймовірно! - Вигукує керівник трирічних розкопок Саймон Кей. - Сучасні йому канали мали в ширину всього 20-40 метрів. А цей такий великий, що, судячи з усього, на ньому був ще й острів з мостами". Варто згадати, що кордони каналу визначені кембріджським професором Мартіном Міллеттом за допомогою геофізичного інструментарію.
Під лопату археологам потрапили і величезні складські приміщення, імператорський палац і невеликий амфітеатр часів Траяна і Адріана (кінець I - початок II століття). Крім того, є сотні свідчень на користь того, що обсяг торгівлі між Римом і провінціями сильно недооцінювався.
Особливо жвавим був імпорт з Північної Африки: із сучасних Лівії і Тунісу везли масло, вино і пікантний рибний соус Гарум, а з провінцій Африки та Єгипту йшов величезний потік зерна, який не припинявся аж до V, а то і VI століття, коли імперія вже припинила існування.
Британці вважають, що Порт і Остія слугували притулком величезній кількості вихідців з Північної Африки.
Знайдені також з десяток людських скелетів і біломармурова голова бородатого чоловіка, що датується II або III століттям.
Донині про Порт відомо набагато менше, ніж про Остію. У VI столітті місто було покинуте через замулювання, і його розкопки ускладнені. Через це більша його частина повинна була добре зберегтися.
Коментарі