У середу, 20 квітня, Єврокомісія подала законодавчу пропозицію про лібералізацію візового режиму з Україною. Тепер пропозицію має схвалити Рада ЄС і Європарламент.
- Це довгоочікуване політичне рішення щодо України, - каже в інтерв'ю Gazeta.ua незалежний експерт із питань євроінтеграції Мар'яна Кузьо. – Єврокомісія – одна з ключових інституцій у ланцюгу прийняття рішень у ЄС. Вона визнала, що Україна виконала всі технічні критерії для візової лібералізації. Далі має бути голосування в Раді ЄС (частина двопалатного законодавчого органу ЄС, яку представляють держави-члени, друга частина – Європарламент, – Gazeta.ua) та Європарламентом. Щодо Європаралменту, який має бути завершальною інституцією, яка дасть добро на скасування віз, то тут немає перешкод. Київ має повну підтримку. Щодо Ради ЄС, то можуть бути сюрпризи.
Наступне засідання Ради має відбуватися в червні. За має проголосувати кваліфікована більшість країн-членів ЄС (кожна країна ЄС має кількість голосів, відповідно до чисельності населення, а кваліфікована більшість це 255 із 345 голосів і щонайменше 14 країн – Gazeta.ua). Тому нам важливо не зробити після кроку вперед два кроки назад щодо реформ, потрібних для візової лібералізації. Важливо, щоб країни ЄС в червні не мали політичних підстав відмовити Україні. Бо технічно ми все виконали.
Україна має в ЄС прихильників і скептиків. Останні можуть використати політичну кризу в Україні, конфлікт на Донбасі чи негативне тло від міграційної кризи в Євросоюзі як привід, аби нам відмовити. Однак очільники ЄС не раз повторювали, що ні війна на сході, ні міграційна криза не стануть перепоною на шляху до скасування візового режиму. Навіть референдум у Голландії не мав би стати завадою на цьому шляху.
Що з подій в Україні може бути використано як негативне тло в цьому питанні?
- Наприклад, спекуляції щодо обрання генпрокурора, неефективна робота Національного агентства з питань запобігання корупції. Процеси з обранням керівників цього агентства мають бути абсолютно прозорими і зрозумілими для європейських урядовців. Частина країн ЄС сумніваються, що Україна здатна створити ефективні інститути для боротьби з корупцією. Маємо переконати в протилежному.
Пригадаймо історію з генпрокурором – тільки-но Порошенко повернувся з Брюсселя з хорошими новинами щодо безвізового режиму, як наступного дня повернувся на роботу тодішній генпрокурор Віктор Шокін і український парламент ніяк не міг тривалий час відправити його у відставку. Досі провисає процес обрання нового генпрокурора. У ЄС можуть виникнути питання до процесу відбору на цю посаду. Бо наразі це виглядає як керований процес, а фігура, яка обійме цю посаду, як політична, а не фахова в своїй сфері. Такі маневри деякі країни ЄС можуть сприйняти негативно.
Проте на загальному фоні того, що Україна виконала весь план дій, необхідних для візової лібералізації, а це понад 90 пунктів, у нас великі шанси отримати безвізовий режим. Україна провела багато реформ, які б навіть не розпочала, якби не перспектива скасування візових обмежень. Негативне голосування у Раді ЄС мінімізоване, наскільки це можна було зробити.
Коли українці можуть розраховувати на безвізові поїздки в країни Євросоюзу?
- Голосування в Раді ЄС буде в червні, потім голосування в Європарламенті. Практика Молдови показує, що від голосування в Раді до фактичного запровадження безвізового режиму має минути ще три-чотири місяці. Тож фактичного запровадження слід чекати не раніше середини осені.
ЗМІ писали, що члени ЄС, як от Франція і Німеччина, можуть наполягати на особливих умовах щодо безвізового режиму. Що це за умови?
- Тут радше йдеться не про Україну, а про Туреччину. Їй запропонували безвізовий режим на полегшених умовах в обмін на допомогу щодо вирішення міграційної кризи ЄС (Туреччина і Євросоюз прийняли 18 березня угоду, за якою турки мають отримати безвізовий режим із Євросоюзом, а в обмін на це з ЄС у Туреччину будуть відправляти мігрантів із Близького Сходу, які нелегально потрапили у ЄС – Gazeta.ua). У перспективі ми практично водночас з турками маємо отримати безвізовий режим.
Щодо України, то це могло бути попередження: безвізовий режим можуть як дати, так і забрати. Брюссель попередив Київ, що може за певних умов позбавити Україну цього статусу. Наприклад, за умови масової нелегальної міграції з України в ЄС. Або, якщо з України будуть йти ризики для безпеки ЄС. Єврокомісія буде проводити моніторинг щодо візової лібералізації після надання Україні безвізового статусу. Схожа проблема була на Балканах. Але після попереджень деяким країнам, зокрема, Сербії, - проблеми вирішували. Ні в кого досі не забрали безвізового режиму.
Які будуть умови для українців щодо в'їзду без віз у ЄС?
- Це короткострокові поїздки в країни Євросоюзу – на термін до 90 днів протягом 180 днів. Безвізовий режим не дає права на офіційне працевлаштування в ЄС. Це фактично туристичні та ділові поїздки. Українці зможуть їздити лише за наявності біометричного паспорта. Інакше потрібно буде візу, як тепер. Щодо переліку документів, необхідних для в'їзду в країни ЄС, то прикордонники мають право і, мабуть, будуть запитувати українців, з якою метою їдуть у ЄС? Вони будуть мати право просити показати документи, які засвідчують мету поїздки та наявність коштів, щоб утримувати себе під час поїздки. Тому українцям варто готуватися чітко і ясно пояснювати мету поїздки та надавати цьому підтвердження.
Чи є ризик, що зі скасуванням візових бар'єрів українці масово нелегально мігруватимуть до ЄС?
- Це важко передбачити. Особливо з урахування економічних труднощів в Україні та великої кількості внутрішньо переміщених осіб. У ЄС мають незабаром опублікувати дослідження, яке розкриє настрої вихідців зі східної України та анексованого Криму, чи планують вони їздити в ЄС або там залишатися. Також дослідження має показати соціальні умови внутрішньо переміщених осіб в Україні. Чи держава забезпечила їх належними умовами?
Але практика інших країн показує, що сплеску нелегальної міграції після лібералізації візового режиму не відбувається. Хто хотів легально чи нелегально виїхати з України в ЄС, той це давно зробив. Візовий режим ніколи не стримував нелегальної міграції. Це застарілий інструмент, який зупиняє лише законослухняних громадян. Країни Балкан та Молдова мають безвізовий режим з ЄС. Молдова - два роки. Їх досвід показує, що жодного сплеску нелегальної міграції не сталося.
Коментарі