субота, 10 червня 2017 13:47

Три мінуси в карму прем'єра Гройсмана

Про перемоги прем'єр-міністра написано багато, спробуємо написати про невиконані ним уроки.

 

Почнемо з насущного - з реформи охорони здоров'я. Претензій у цій сфері кілька. Найперша - у профільного міністерства до сих пір немає міністра. Незабаром мине рік відтоді як його очолює Уляна Супрун в статусі "І.О" (виконуючий обов'язки). Наскільки це заважає проведенню реформи - важко собі навіть уявити. Фактично, у неї зв'язані руки - в тому числі, в кадровій політиці.

Що в результаті? Проблеми із закупівлями препаратів і вакцин, провал в програмі організації госпітальних округів. Не вистачає грошей? Майже 73 мільярди гривень заплановано в держбюджеті по Міністерству охорони здоров'я на 2017 рік - 9,1% сумарних витрат. Це саме грошове за обсягами використовуваних ресурсів міністерство - вище міноборони і МВС. Формально, великим бюджетом має Мінсоцполітики, але в ньому зашита субсидія Пенсійному фонду. Так що реально міністерство охорони здоров'я оперує найсоліднішим шматком держбюджетних коштів.

Якщо грошей більш ніж достатньо, звичайно, за українськими мірками, а реформи стоять на місці, то за це відповідальність лежить, звичайно ж, на керівника уряду - або він не вміє домагатися від в.о. міністра вирішення поставлених завдань, або з якихось причин саме цей стан справ прем'єра абсолютно влаштовує.

Другий провал - податкова політика і економічне зростання. Захоплення популістськими ідеями "подвоїмо мінімальну зарплату і всі стануть щасливі" призвело до того, що в кінці травня прем'єру довелося визнати фіаско планів з приводу економічного зростання і темпів інфляції на 2017 рік. Зокрема, Кабінет міністрів України знизив оцінку зростання валового внутрішнього продукту з 3% до 1,8% і підвищив оцінку інфляції (грудень до грудня) з 8,1% до 11,2%.

Підлеглі прем'єр-міністра чесно назвали причину - перший віце-прем'єр - глава Мінекономрозвитку Степан Кубів назвав в першу чергу підвищення мінімальної зарплати. Він же, правда, називав ще і припинення транспортного сполучення з неконтрольованими територіями (НКТ) на Донбасі, цінову динаміку на ключових для України експортних ринках і перегляд МВФ прогноз країн-торгових партнерів України. Але і тут є маленька неточність - все це за підсумками перших чотирьох місяців 2017 року, коли, як раз, з ціновою динамікою на зовнішніх ринках все було більш ніж чудово - і квітнево-травневе зміцнення гривні тому свідчення. Але навіть в таких умовах Кабмін зумів провалити почався в 2016 році економічне зростання. Як раніше повідомляв Держстат, зростання ВВП України в першому кварталі 2017 року по відношенню до аналогічного періоду 2016 року сповільнилося до 2,4% в порівнянні з 4,8% в четвертому кварталі 2016 року.

Звичайно, чинний прем'єр може поставити собі в заслугу те саме економічне зростання 2016 року, але немає. Що почалося в 2016 році відновлення економіки має причиною різке зниження податкового тиску на фонд оплати праці, на яке наважилося уряд Арсенія Яценюка.

А за нинішні проблеми з економічним зростанням відповідально суто уряд Володимира Гройсмана - так як саме воно повинно було готувати країну до неминучого економічного розмежування з окупованими територіями.

Одна з причин наростаючих економічних проблем - погіршення перспектив експорту. Зроблена Кабміном ж оцінка дефіциту зовнішньоторговельного балансу в оновленому прогнозі погіршено з 2,68 млрд доларів до 6,49 млрд доларів. Очікується, що експорт (товари і послуги) виросте на 10,4% - до 50,74 млрд доларів, а імпорт - на 10,6%, до 57,22 млрд доларів.

Одна з ключових причин песимізму з приводу експорту - ситуація в агросекторі. Причому, там сплелося відразу кілька негативних факторів. Починаючи від суто суб'єктивних, на кшталт встановлення урядом високих мит на імпорт азотних добрив, що призвело до різкого зростання витрат в агросекторі. І закінчуючи майже катастрофічною ситуацією в тваринництві, що матиме надзвичайно серйозні не тільки економічні, а й соціальні наслідки. Триваюче поширення африканської чуми свиней вже торкнулося майже всі області України - 23 з 25. Порушені не тільки дрібні приватні господарства, а й великі свинарські комплекси. Число випадків у 2017 році вже практично досягло підсумкової цифри 2016 року - хоча це дані за перші 5 місяців. І зростання в порівнянні з 2016 роком прогнозується дворазовий.

В результаті є ризик введення обмежень не тільки на експорт свинини (він і так впав в рази в порівнянні з докризовим періодом), але і зернових - так зазвичай реагують країни-імпортери, щоб уникнути розповсюдження зарази. А зернові - це майже 17% вітчизняного експорту товарів.

Крім того, через поширення чуми свиней більш ніж в півтора рази зросли ціни на свинину - і за ними вже тягнуться ціни на інші види м'яса і птаха. Що загрожує негативними соціальними наслідками вже в найближчі місяці.

І в цих умовах Кабмін на чолі з прем'єром не робить ніяких надзвичайних заходів, хоча необхідність в них вже перезріла.

Час для реагування прем'єра на виклики практично не залишилося - ні в медичній реформі, ні в агрокрізісе, ні у відновленні економічного зростання.

Зараз ви читаєте новину «Три мінуси в карму прем'єра Гройсмана». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 79692
Голосування Підтримуєте введення біометричного контролю на кордоні з РФ?
  • Підтримую. Тепер потрібно заборонити українцям їздити в Росію
  • Ні, нічого не дасть крім черг на кордоні
  • Потрібно вводити візовий режим
  • Краще заборонити росіянам в'їзд в Україну
  • Це нічого не дасть. Злочинці з РФ все рівно знаходитимуть способи потрапити в Україну
  • Досить повністю припинити транспортне сполучення з РФ
  • Сумнівне рішення. Такий контроль ще більше провокуватиме Росію. Можливе загострення на Сході
Переглянути