пʼятниця, 26 липня 2024 19:30

Символ чи необхідність: в Україні заговорили про відновлення легендарної "Мрії"
5

Українське авіабудування має давню і багату історію, сповнену значними досягненнями та інноваціями. Ще за радянських часів на київському КБ імені Антонова (зараз ДП "Антонов") створювалися літаки під різні цілі і задачі, зокрема й гіганти військо-транспортної авіації такі як Ан-124 "Руслан" та Ан-225 "Мрія", що згодом прославили нашу державу на весь світ.

Автор: eastnews.ua
  В Україні заговорили про відновлення "Мрії"
В Україні заговорили про відновлення "Мрії"

Незважаючи на різні періоди вітчизняної авіаційної промисловості, ці машини продовжували реалізовувати здавалося б нереальні завдання, встановлюючи рекорд за рекордом. Наприкінці лютого 2022 року, внаслідок халатності чиновників ДП "Антонов", які вчасно не евакуювали машину Ан-225 "Мрія" із аеропорту в м. Гостомель на Київщині, літак було знищено окупантами.

Автор: eastnews.ua
  Наприкінці лютого 2022 року, внаслідок халатності чиновників ДП «Антонов», які вчасно не евакуювали машину Ан-225 «Мрія» із аеропорту в м. Гостомель на Київщині, літак було знищено
Наприкінці лютого 2022 року, внаслідок халатності чиновників ДП «Антонов», які вчасно не евакуювали машину Ан-225 «Мрія» із аеропорту в м. Гостомель на Київщині, літак було знищено

Шлях легендарної "Мрії"

Ан-225 створювався наприкінці 1980-х років на базі вже існуючого велетня Ан-124 "Руслан". "Мрія" стала найбільшим та найпотужнішим літаком в світі. Розмах крила літака становив 88,4 метри, а загальна довжина 84 метри. За рахунок рекордної вантажопідйомності, літак міг вміщувати близько 250 тонн вантажу.

Рішення про створення найбільшого судна в світі в першу чергу було обумовлене космічною програмою Радянського Союзу. Ан-225 мав транспортувати космічний корабель "Буран", а також різні компоненти ракетних систем.

Автор: eastnews.ua
  «Мрія» стала  найбільшим та найпотужнішим літаком в світі. Розмах крила літака становив 88,4 метри, а загальна довжина 84 метри
«Мрія» стала найбільшим та найпотужнішим літаком в світі. Розмах крила літака становив 88,4 метри, а загальна довжина 84 метри

Після того, як радянська ракетна програма згорнулася, літак Ан-225 вирішили законсервувати. Згодом, за часів незалежної України, літак знову почали використовувати, але вже в складі української вантажної авіакомпанії "Авіалінії Антонова" для комерційних рейсів. "Мрію" залучили до перевезення надважких та нестандартних вантажів.

Друге дихання Ан-225 відкрилося у 2002 році. В рамках свого першого комерційного польоту літак перевіз майже 200 тонн харчових продуктів для американських військових в Омані. Загалом до досягнень "Мрії" входять численні перевезення саме унікальних грузів. Її навіть було внесено до книги рекордів Гіннеса в 2009 році за перевезення найбільшого в історії моновантажу вагою понад 187 тонн. Тоді літак доставив генератор зі спеціальною рамою з німецького Франкфурту в Єреван.

"Мрія" транспортувала найдовший вантаж в історії повітряних перевезень

Рік потому "Мрія" транспортувала найдовший вантаж в історії повітряних перевезень. Дві лопаті від вітряка довжиною по 42,1 м кожна були доставлені з Китаю у Данію.

Літак активно залучали й до гуманітарних місій. Він доставляв вантажі, генератори та допоміжну техніку для постраждалих від землетрусів та цунамі в Японії в 2011 році.

У розпал пандемії Covid-19 Ан-225 був задіяний для перевезення предметів медичного призначення в обсягах, які не можна порівняти з іншими літаками. Лише у 2020 році Ан-225 перевіз понад 1300 тонн медичних та гуманітарних вантажів. Тоді увесь парк літаків Ан-124 "Руслан" був повністю заброньований, а "Мрію" було використано як рішення для невідкладних логістичних місій.

Автор: eastnews.ua
  Літак активно залучали не тільки до перевезення замовлених вантажів, а й до гуманітарних місій
Літак активно залучали не тільки до перевезення замовлених вантажів, а й до гуманітарних місій

Всього Ан-225 "Мрія" встановив 240 світових рекордів, що є абсолютно безпрецедентним випадком в авіації.

Відродження символу: на часі чи ні?

Вже понад два роки в ЗМІ час від час з'являються заяви чиновників та експертів щодо відбудови "Мрії" – символу незламності українського народу. За різними оцінками, такий проєкт буде коштувати від сотень тисяч до декількох мільярдів доларів. В 2023 році в.о. генерального директора ДП "Антонов" наголошував, що команда ДП "Антонов" власними силами створюватиме нові проєкти для відновлення "Мрії" і жодних державних коштів чи дотацій з бюджету на цей проєкт не планується. В Україні навіть було відкрито міжнародний благодійний фонд з відбудови найбільшого в світі літака Ан-225 "Мрія", але наразі невідомо як просуваються справи зі збором коштів.

Нещодавно на полях саміту НАТО у Вашингтоні українські чиновники знову заговорили про відродження літака Ан-225. У коментарі Укрінформу голова наглядової ради Укроборонпрому Давід Ломджарія заявив, що країна вже має плани як це зробити.

Коли говорять про відбудову "Мрії", то варто розуміти, що йдеться про створення літака з компонентів, які залишилися від знищеного окупантами Ан-225, а також з деталей, що були призначені для другої "Мрії", будівництво якої почалося ще в радянські часи.

Капітан літака Ан-225 "Мрія" Дмитро Антонов повідомляв, що "Мрія" відбудована на 70%, зокрема вже є фюзеляж і крило.

"Для літака залишилося зробити деяке нове обладнання. Це – система керування польотом, паливна система, а також гідравлічна. Але в цьому є позитив. Всі ці системи будуть новітніми і їх можна в майбутньому використовувати на "Русланах", - пояснив він.

Для того, щоб відновити Ан-225 піде п'ять-сім років

В свою чергу, в коментарі Gazeta.ua генеральний авіаконструктор, очільник ДП "Антонов" у 2006 – 2015 роках Дмитро Ківа (у середу, 24 липня, Дмитро Ківа помер на 82 році життя. - Gazeta.ua) повідомляв, що на "Мрії" згоріло дуже багато компонентів, які буде важко поновити. Більшість з них були російського виробництва. Аби розмовляти про відновлення "Мрії", необхідно купувати обладнання в західних країнах.

"Крім того, такі компоненти двигуна Д-18Т, як гідравлічна система, система управління та допоміжна силова установка теж російського виробництва. Якщо у новому літаку "Мрія" використовувати компоненти західного виробництва, то це великі витрати. Необхідно також буде проходити випробування та сертифікацію. Для того, щоб відновити Ан-225 піде п'ять-сім років і від трьох до п'яти мільярдів доларів", - сказав він.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Boeing та "Антонов" планують спільно виробляти безпілотники

Генеральний авіаконструктор України вважає, що наразі в Україні не ті часи, аби відновлювати "Мрію". Це ніколи не окупиться, а гроші будуть витрачені на "символ".

Попит і компроміс

Такий високовартісний проєкт має бути в першу чергу затребуваним. Але чи буде попит на нову "Мрію"? За даними видання Finance.ua, в 2021 рік Ан-225 здійснив 49 рейсів, а за 2020 — 54. Це трохи більше ніж чотири комерційні польоти на місяць. В свою чергу, кожен з "Русланів" використовувався в три-чотири рази інтенсивніше. У 2021 році всі Ан-124 у 2021 здійснили 1418 рейсів, у середньому 212 на літак. У 2020 – 1245, в середньому 178 рейсів на літак. І це враховуючи те, що за останні два роки існування "Мрія" налітала 890 годин, а загальний наліт літака за 33 роки роботи становив п'ять тис. годин.

Повертаючись до витоків створення Ан-225 "Мрія", генеральний авіаконструктор України Дмитро Ківа наголошує, що літак створювали під конкретну мету – перевезення космічного корабля "Буран".

"Родзинка Ан-225 – це перевозка унікальних вантажів. Немає сенсу на такому літаку транспортувати звичайний вантаж. Вигідніше скористатися двома меншими машинами. Нова "Мрія" не користувалася б великим попитом", - каже фахівець.

Як компроміс для відновлення української авіаційної промисловості він бачить модернізацію літака Ан-124 "Руслан". Тим паче, що в Європі вже серйозно задумалися над створенням машини, що могла б замінити флагман української авіації.

Автор: eastnews.ua
  Всього Ан-225 «Мрія» встановив 240 світових рекордів, що є абсолютно безпрецедентним випадком в авіації
Всього Ан-225 «Мрія» встановив 240 світових рекордів, що є абсолютно безпрецедентним випадком в авіації
"Руслан" є більш практичним для завантаження грузів. Літак має і передню і задню рампи

Це логічно. Адже експлуатація Ан-124 економічно вигідніша – літаки спеціально створювалися під завдання транспортування вантажу, на відміну від "Мрії".

Ба більше, "Руслан" є більш практичним для завантаження грузів. Літак має і передню і задню рампи, в той час як "Мрія" тільки передню.

Безумовно "Мрія" - це український символ та бренд, але рентабельність проєкту щодо її відновлення визиває питання, особливо враховуючи війну в Україні. Реалістичним він виглядає тільки в кооперації з іноземними партнерами, зокрема із залученням коштів іноземних держав. Окрім того, неможна сказати наскільки такий проєкт може стати поштовхом до відновлення української авіаційної промисловості загалом, яка наразі переживає занепад. Галузь точно потребує змін та нових рішень. Можливо українському ДП "Антонов" варто вдатися до її реінкарнації через створення безпілотників, які наразі необхідні армії, та менших літаків, аби в майбутньому повернути собі звання лідера у виробництві літаків-велетнів?

Зараз ви читаєте новину «Символ чи необхідність: в Україні заговорили про відновлення легендарної "Мрії"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 79692
Голосування Підтримуєте введення біометричного контролю на кордоні з РФ?
  • Підтримую. Тепер потрібно заборонити українцям їздити в Росію
  • Ні, нічого не дасть крім черг на кордоні
  • Потрібно вводити візовий режим
  • Краще заборонити росіянам в'їзд в Україну
  • Це нічого не дасть. Злочинці з РФ все рівно знаходитимуть способи потрапити в Україну
  • Досить повністю припинити транспортне сполучення з РФ
  • Сумнівне рішення. Такий контроль ще більше провокуватиме Росію. Можливе загострення на Сході
Переглянути