Драматичний конкурс на освоєння стратегічної для України ділянки шельфу Чорного моря поблизу Одеси під назвою "Дельфін" набуває новий поворот.
На цьому тижні між Туреччиною і Євросоюзом вибухнув скандал. ЄС ввів санкції проти цієї країни за бурові роботи, які проходять вже рік в територіальних водах Північного Кіпру. Обмежувальні заходи схвалила Рада ЄС на рівні глав МЗС. У заяві Ради ЄС, поширеному в понеділок у Брюсселі за підсумками засідання глав МЗС 28 країн співтовариства, відзначається, що Євросоюз припиняє ряд раніше запланованих з Туреччиною дипломатичних заходів і програм економічного співробітництва. Як повідомляє 24 Канал, Рада ЄС ухвалила також рішення пригальмувати переговори щодо укладення "Всеохоплюючої угоди про повітряний транспорт". Не буде проводитися і засідання Ради Асоціації ЄС-Туреччина і подальші засідання діалогів високого рівня між ЄС і Туреччиною, наголошується в оприлюдненій заяві Євросоюзу.
Також вводяться фінансові обмежувальні заходи щодо Анкари. Зокрема, передбачається скорочення фінансової допомоги Туреччини в якості кандидата на вступ до ЄС, а також урізання позик в рамках кредитного механізму Європейського інвестиційного банку. Брюссель продовжить готувати нові санкції проти Анкари в разі, якщо Туреччина продовжить геологорозвідку. Загалом, все серйозно.
Дії Туреччини у виключній економічній зоні Кіпру входили до порядку денного червневого саміту ЄС, за підсумками якого глава Єврокомісії Жан-Клод Юнкер заявив, що Євросоюз збирається вжити жорстких заходів щодо дій республіки. Анкара, яка оспорює кордони виняткової економічної зони Кіпру, раніше направила в район судно "Фатіх", заявивши, що буріння триватиме до 3 вересня. 10 червня влада грецької Республіки Кіпр, що входить в ЄС, санкціонувала арешт членів екіпажу турецького бурового судна. Незважаючи на це, 4 липня Туреччина направила друге судно "Явуз" для проведення геологорозвідувальних робіт на шельфі. Президент Туреччини Реджеп Таїп Ердоган заявив про готовність країни захищати права турків-кіпріотів на шельфові родовища, в тому числі із застосуванням збройних сил.
У зв'язку з цим дане питання і виявилося одним з головних на останньому перед літніми канікулами засіданні міністрів закордонних справ 28 країн співтовариства, яке відбулося в понеділок у Брюсселі.
Здавалося б, до чого тут Україна?
Справа в тому, що саме бурове судно "Фатіх", згадане в матеріалах ЄС, є опорним для реалізації заявки, поданої в червні цього року в Міністерство енергетики України компанією Caspian Drilling Company на освоєння українського чорноморського шельфу в рамках угоди про розподіл продукції (УРП) . Мінімальна перевірка даних судноплавного реєстру показує, що дійсно, саме ця азербайджанська держкомпанія (точніше, її турецька філія) є оператором платформи "Фатіх", що потрапила під арешт. Але це ж означає, що або Caspian Drilling повинна визнати це судно власністю турецького оператора кіпрських родовищ TPAO (і тоді її заявка в Україні стає недостовірною), або вона потрапляє під європейські санкції, і не може брати участь в конкурсі. У будь-якому випадку, використання "Фатіх" для проектів в Україні стає неможливим.
Загалом, перед комісією уряду Гройсмана тепер стоїть непростий вибір: вибрати для Чорного моря звичного українського оператора УНБ, що вже переміг у конкурсах по СРП, одну з двох американських компаній, що подалися на конкурс, або ж ризикувати відносинами країни з Євросоюзом. Очікуємо розв'язку цієї захоплюючої історії, дуже важливої для багаторазово проголошеного пріоритету домогтися енергетичної незалежності нашої країни.
Коментарі