Дослідники відкрили і розшифрували сотні графіті - малюнків і слів, видряпаних в стародавньому місті Афродісіас. Малюнки міщан показують, яким було життя понад півтори тисячі років тому.
Графіті зачіпають багато аспектів міського життя, в тому числі, гладіаторські бої, перегони на колісницях і релігійне суперництво. Вони датуються римським та ранньовізантійським часом. "Сотні графіті, продряпані або вирізані на камені, збереглися в Афродісіасі. Це більше, ніж у більшості інших міст Римського Сходу", - розповів Ангелос Ханіотіс (Angelos Chaniotis), професор з Інституту перспективних досліджень (Нью-Джерсі, США) під час нещодавньої лекції в Королівському музеї Онтаріо (Канада).

"Графіті - це плід моментів, часто - породження ночі, продряпані людьми веселими, збудженими, схвильованими, можливо, п'яними. Ось чому їх так складно інтерпретувати", - пояснив професор. Однак саме тому графіті і дуже цінні. "Дуже часто це записи голосів і почуттів в камені", - вважає Ангелос Ханіотіс.
Графіті часто мають "статевий" характер. Так, одна з ділянок міської стіни вкрита безліччю малюнків чоловічих репродуктивних органів, різних розмірів і форм.
Серед малюнків в Афродісіасі - безліч зображень гладіаторів. Хоча місто і було частиною Римської імперії, його жителі говорили в основному давньогрецькою мовою. Графіті є доказом того, що грекомовні городяни сприйняли цей типово римський спосіб розваги.
Одні з найцікавіших графіті, що зображають гладіаторів, були знайдені на міському стадіоні, де проходили бої. Малюнки показують бої між ретіарієм (гладіатором з тризубом і сіткою) і секутором (з мечем і щитом). Одна сцена зображує ретіарія-переможця, який тримає тризубець над своєю головою, вказуючи на пораненого секутора. Поруч знаходиться інша сцена: секутор переслідує ретіарія, який тікає. Ще одне графіто показує бій між цими гладіаторами і суддю. "Ймовірно, глядач замалював сцени, які побачив на арені", - зазначив професор.
Ще один популярний в Афродісіас сюжет графіті - "гонки" колісниць. Судячи з малюнків, в місті було три колісничні "клуби". Любителі таких змагань часто вирізали графіті на території південного міського ринку, частиною якого був парк з басейном і портиками. У числі написів - хвалькуваті повідомлення після перемоги "клубу" і стогони після поразки.
Графіті було одним із способів вираження релігійних почуттів. Так, на статуї чиновника, що дотримується язичницького світогляду, якийсь християнин написав абревіатуру, яка означає: "Марія народила Ісуса". Таким чином мішанин ніби вступив у суперечку з чиновником.
Більшість графіті датується періодом між 350 і 500 роками н.е. Їхня кількість зменшилася приблизно в той же час, коли Юстиніан став імператором Візантії (527 р н.е.). Під час свого правління він обмежив або заборонив язичницькі і іудейські ритуали. Афродісіас, який був названий на честь богині любові, перейменували в Стаурополіс. Язичницькі та іудейські зображення, у тому числі деякі графіті, були знищені.
Коментарі