
30 років тому з дна моря було піднято флагман короля Генріха VIII "Мері Роуз", затонулий в 1545 році біля південного узбережжя Англії в бою з французами. У Портсмутському доку для нього збудували спеціальний музей вартістю ? 23 млн, який відкриється цього року. Крім остова, відвідувачі побачать 19 тис. артефактів, які багато чого розповідають про життя й військову справу того часу: останки собак, які жили на борту, довгі складові луки, музичні інструменти, монети та ін.
Одне з найбільш цікавих відкриттів - гарматні ядра, які є одним з найранніших прикладів бронебійно-запальних снарядів. Вважалося, що вони були винайдені тільки в кінці 19 століття і потім вдосконалені в період світових воєн. Ні, виявляється, вони застосовувалися і в 16 сторіччі. У відносно м'яку і важку свинцеву оболонку поміщали шматочки заліза. Можливо, це результат прагнення до зниження витрат, адже залізо було дешевшевше за свинець. Імовірно, таким чином хотіли знизити масу снаряда, щоб судно могло взяти на борт більше боєприпасів. Не виключено також, що така конструкція була придумана для того, щоб легше пробивати обшивку ворожого судна: згадаємо про пул з м'якою головкою.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: На корабель-символ Швеції чекає друга смерть
Це несподіване, треба сказати, відкриття було зроблене завдяки тому, що свинцеві, здавалося б, ядра раптом почали таємничим чином іржавіти й розколюватися.
19 липня 1545 "Мері Роуз" очолила атаку на французьку ескадру під час битви в протоці Солент, яка відокремлює порти Саутгемптон і Портсмут від острова Уайт у протоці Ла-Манш (то була епоха Італійських воєн, породжених династичними суперечками навколо Міланського герцогства і Неаполітанського королівства ). Але корабель раптово накренився і набрав води через збройові порти. Команда не змогла швидко ліквідувати дисбаланс, і спорядження зірвалося зі своїх місць. Багатьох розчавили гармати. Загинуло 90% екіпажу - жахливо багато. Що сталося, точно невідомо. Підозрюють, що "Мері Роуз" була перевантажена, до того ж гармати по бортах розташовувалися нерівномірно. Розвертаючись, корабель зловив сильний порив вітру, і це стало безпосередньою причиною його загибелі і смерті переважної більшості з чотирьохсот осіб команди.
З часом корабель занесло мулом, і це дозволило йому непогано зберегтися. Звичайно, морська сіль зіпсувала залізні й бронзові знаряддя, дерев'яний корпус і все інше, але останки зможуть розповісти історикам ще чимало цікавого.
Коментарі
1