Колишній морський офіцер Олександр Можайський винайшов перший у світі літальний апарат, п'ять основних елементів якого й досі використовують у сучасних літаках. Про це у інтерв'ю кореспонденту Gazeta.ua розповів Віктор Демяненко, директор Вороновицького музею історії авіації та космонавтики України, що на Вінничині.
Музей у Вороновиці створили 1971 року. Саме тут, у триповерховому палаці Горохольських, в 70х роках 19 століття оселився винахідник першого літака. Сюди Можайський переїхав після трагічної загибелі брата.
"Перший літак Можайський задумав саме в тут. Це описали в газеті "Санкт-Петербурзькі Відомості". Тоді російський кореспондент запитав Можайського, над чим він у той час працював. Відповідь винахідника надрукували так: "Изобретатель продолжает упорно работать над своими изобретениями, которые задумал в 1873 году ". А проживав він тоді саме в Україні, тут і придумав літальний апарат, важчий за повітря. Та збудував його пізніше, вже у Красному Селі під Петербургом", - розповідає історик.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Моя лампа!" - Вільгельм Рентген не відповів на лист Івана Пулюя
Можайський створив літак, який мав фюзеляж, шассі, хвіст. Також - крила і двигуни. Він винайшов літак майже на 20 років раніше, ніж брати Райт полетіли. Літак Райтів не мав ні шассі, ні хвоста, ні фюзеляжу. Пілот лежав на животі, із витягнутими вперед руками. Літак-то злітав, а от приземлявся вже як бог дасть. Натомість конструкція літака Можайського мала значно більший успіх. Доказ тому — використання його елементів в сучасних літаках.
Можайський захоплювався повітроплаванням. Любив малювати. Під час морських подорожей робив замальовки місцевостей, у яких бував. Оригінали і копії малюнків теж зберігаються в музеї. Винахідник багато спостерігав за птахами, і у своєму будинку мав близько двохсот опудал диких птахів. Вивчав їх, аби вивести і потім використати ефективну формулу літака. Проводив багато дослідів з повітряними зміями.
"Після трьох років вимірів і випробувань Можайський створив найпростіший літальний апарат — планер, який піднімав у повітря за допомогою буксира. Пристрій мав два крила, чотири колеса. Канатом винахідник приєднував його до воза з трійкою коней і тягнув на зліт. Можайський і сам піднімався на цьому апараті в повітря. Через це місцеве населення його дуже боялося. Селяни дивилися на ці досліди з великою пересторогою. Бо в ті часи ніхто навіть уявити не міг, як це — підніматися в повітря. І звичайно, слово "літак" ще зовсім не було вживаним".
Випробовував Можайський свій літальний засіб на власній дачі біля річки Південний Буг.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Одесит без вищої освіти випередив братів Люм'єр майже на три роки
"Перша конструкція літака тоді ще не мала хвоста, не мала двигуна. Через це вітер в будь-який момент міг знести її чи на воду, чи на берег. Коли планер падав у водойму, його витягували тим же возом. Конструкція обсихала і далі продовжувала літати. Можайський занотовував висновки у блокнот, усе враховував. Так він відкривав ще й перші основи гідроавіації".
Коли Можайський вже мав креслення майбутнього літака і кошторис, вирішив виїхати до Петербургу, бо сподівався отримати там можливість виготовляти для нього парові двигуни за власним проектом.
"Через нестандартні габарити двигунів у Петербурзі у виготовленні їх відмовляють. Можайський з великими надіями їде у Америку, та відмовляються і там. Лише конструктори Великої Британії взялися за проект, гроші на який давав Можайський із власної кишені. Як результат - два готові двигуни, по 10 і 20 кінських сил кожен, встановили на перший у світі літак. Було це у Красному Селі під Петербургом.
На імператорському полі села Красного Села літак уперше запустили 20 липня 1882 року. Літак набрав швидкість, але, відриваючись від землі то правим, то лівим колесом, пішов у резонанс і зачепив крилом землю. На цьому політ довелося завершити. Можайський зрозумів недостатню потужність парових двигунів і замовив за кордоном два нові, більш сучасні. На цьому гроші на проект у нього скінчилися. Крім того, встановити двигуни на літак Можайський не встиг, бо помер від запалення легень. Поховали Олександра Федоровича у Санкт-Петербурзі, на Смоленському кладовищі.
Поїздку до музею історії авіації та космонавтики організувала туристична компанія "Орнамент України".
http://www.ornament.ua
Тел./ф. +380 44 586-81-43
Моб. +380 67 442-77-96
[email protected]
Коментарі
10