Місяць тому - 16 січня 2021 року набула чинності 30-та стаття Закону "Про забезпечення функціонування української мови як державної". Зобов'язала всіх працівників сфери обслуговування послуговуватися українською.
Верховна Рада ухвалила закон 25 квітня 2019 року. Його прийняли в 2-му читанні. "За" проголосували 278 народних депутатів, "проти" - 38, утрималися - 7, не голосували - 25.
Новий мовний закон набув чинності 16 липня 2019-го. Дію частини статей відтермінували, щоб був час на підготовку їх виконання.
Після 16 січня 2021-го підприємства, установи та організації усіх форм власності, підприємці й інші суб'єкти господарювання зобов'язані обслуговувати клієнтів та надавати інформацію про товари й послуги українською. Це стосується також інформації в інтернеті.
Виробники мають надавати інформацію про свої товари та послуги українською. Державною мовою мають бути дані на цінниках, в інструкціях, технічних характеристиках, квитках, у каталогах та меню, в електронних договорах.
Їхній зміст може дублюватися іншими мовами. Клієнтів також можуть обслуговувати іноземною, якщо про це просять. І якщо нею володіють обидві сторони.
В інформації про товари чи послуги допускаються слова, скорочення, абревіатури та позначення англійською мовою. Можна використовувати літери латинського та грецького алфавітів.
У випадку порушення варто звернутися до адміністратора закладу чи зателефонувати на гарячу лінію підприємства.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Сфера обслуговування переходить на українську. Що це означає
Якщо це не допомогло, варто зафіксувати факт порушення. Зняти на фото чи відео. Можна взяти письмове свідчення в очевидців.
Зібраний матеріал та інформацію про компанію-порушника варто подати до уповноваженого з захисту державної мови одним зі способів:
- на поштову адресу: 01001, місто Київ, пров. Музейний, 12;
- на електронну скриньку [email protected];
- заповнити форму на сайті.
У листі потрібно зазначити своє прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання, викласти суть скарги з усіма подробицями. Вказати дату та поставити підпис.
Скарги подаються уповноваженому протягом 6 місяців з дня виявлення заявником порушення.
Минає місяць з набуття чинності 30-ї статті мовного закону про обслуговування українською. Засновник проєкту "Переходь на українську" Олександр Іванов вважає, що українці врешті отримали дієвий важіль впливу на бізнес.
"У магазинах помітив, що української в Києві побільшало. Значні зміни відбулися ще до запровадження норми. Після того процес прискорився. Практично 90 відсотків працівників сфери обслуговування, з якими спілкувався, обслуговують державною. Стало значно більше тих, хто спілкується українською на вулицях. Якщо мені й доводилося просити, щоб обслуговували згідно з законом, жодних негативних реакцій не траплялося", - розповідає Олександр Іванов.
Коментарі