Князь Володимир Святославович почав правити у столиці Русі Києві 10 червня 978-го року. Розбудував і посилив державу, за що його назвали Великим.
"Князь Красне Сонечко стоїть на чолі держави. Ласкавий до підданих і суворий до ворогів. Його оточують радники-бояри та грізні витязі-богатирі. Всі вони бенкетують з князем у його пишних палатах. В інший час богатирі їздять у "чистому полі" несуть службу на заставі богатирській даючи відсіч ворогам. Під їхнім надійним захистом трудяться орачі й скотарі, ремісники й промисловики, увесь народ Київської Русі", - писав український історик Микола Костомаров.
Новий київський правитель збирає східнослов'янські землі навколо Києва - хорватів і дулібів, вятичів і радимичів. Приєднує до володінь Русі Червенські міста - Галицькі й Волинські землі. Має великий авторитет своїх дружинників.
"Сріблом і золотом не знайду собі дружини, а з дружиною добуду і срібло і золото, як мій дід і батько мій", - любить казати він.
Енергійно впроваджує державні реформи. Пише звід законів "Устав земляний". Придушує бунтівну родоплемінну знать. Посилає 12 синів до різних міст і земель Русі.
Посадив Вишеслава в Новгороді, Ізяслава в Полоцьку, Святополка в Турові, Ярослава в Ростові, Всеволода у Володимирі, Мстислава у Тмутаракані.
Велику увагу приділяє релігійним питанням. Робить спробу об'єднати слов'янські племена навколо віри у верховного Бога Перуна. Зазнає невдачі. Кожне плем'я хоче бачити верховним своє божество - Дажбога, Сварога, Велеса і не визнає Перуна, а відповідно й Володимира.
"Усі слов'яни мали віру східних поган. Визнаючи єдиного Бога Вседержителя, вважали символом і житлом його сонце, а знаряддям гніву - його грім, або перун. Тому і вшановували сонце запалюванням вогню як його образу, вкидаючи туди початки од всього ростучого, а празник сей називали Купалою", - зазначається в "Історії Русів".
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Мордорська версія": російську імператрицю видали за княгиню Ольгу
Володимир розуміє, що об'єднати та зміцнити державу зможе лише єдинобожжя. Починає шукає альтернативу. Звертається до євреїв та мусульман, але в результаті приходить до Візантії від якої приймає хрещення.
"Звелів перекинути ідолів - одних порубати, інших спалити. Перуна ж наказав прив'язати до хвоста коня й тягти Боричевим узвозом", - пише Нестор Літописець у "Повісті минулих літ".
Саме з цього часу Київська русь долучається до світової культури: книжності, мистецтва, освіти і науки.
Русичі пам'ятали трагічну загибель батька Володимира Святослава від рук печенізького хана Курі. Тому бачили вищу доброчесність князя в його боротьбі з кочовим степом. 7 великих походів на печенігів закінчуються перемогою. Саме за наказом князя довкола Києва зводять систему насипів відому як "змієві вали" - за задумом це повинно було стати значною перешкодою степовій кінноті.
Останні роки життя Володимира затьмарила непокора синів. 1012-го повстає син Святополк з Турова. Князь кидає сина до в'язниці. Через 2 роки те ж саме чинить Ярослав з Новгорода, в майбутньому прозваний Мудрим. Володимир розпочинає підготовку походу на сина, але у розпалі готувань раптово помирає.
3 липня 964 року дружина князя русів - Святослава Ігоревича з роду Рюриковичів здобула нищівну перемогу над військом Хозарського каганату.
Столицю іудейської Хозарії - Ітиль взяли війська Святослава і зруйнували, пізніше зруйнували ключові фортеці Хозарії, що складали основу її влади.
За свідченнями середньовічних мандрівників, основними доходами каганату, крім посередництва і лихварства, протягом всієї його історії була работоргівля.
Коментарі