понеділок, 26 березня 2018 13:17

Картиною Пимоненка прикрашали етикетки для горілки

Картиною Пимоненка прикрашали етикетки для горілки
Горілка "Спотикач" вийшла з картиною Пимоненка "Додому". Фото:adsl.kirov.ru

26 березня 1912 року помер київський художник 50-річний Микола Пимоненко. Він мав хворобу легенів.

Картина Миколи Пимоненка "Додому" стала одним з перших логотипів горілчаної продукції. Вона зображала козака напідпитку. Гіркий п'яниця ледь доплентався до свого подвір'я. Біля хати його чекає дружина з дрючком.

У 1908 році картину на поштівці побачив московський горілчаний фабрикант Микола Шустов . Шустов саме запускав випуск нової горілки — "Спотикач". Він ніяк не міг визначитися з етикеткою. А тут листівка — прямо в тему. І фабрикант дав репродукцію картини на етикетку до пляшки горілки.

Художник не мав на меті малювати етикетку для горілки. Він завжди малював тільки те, що бачив сам, і ніколи не вигадував сюжетів, пише "Довідник цікавих фактів".

Однак його живописне полотно "Додому" кілька тижнів рекламували у Москві на пляшках горілки "Спотикач". Микола Пимоненко невдовзі одержав листа з Москви від колег-художників із мистецького об'єднання Товариство пересувних виставок.

"Мы считали тебя честным человеком и нашим товарищем, которым гордились, избрали тебя членом нашего общества за известность в художественном мире, стал академиком, но, оказывается, тебе этого мало! — писали "передвижники". — Ты пустился на низкие, подлые вещи, опозорил все наше общество, ты продал право на печатание своей картины "Додому" Шустову — водочному фабриканту, для этикетки к водке. Приезжай в Москву, полюбуйся, какую устроили тебе рекламу: девять человек по числу букв "Спотыкачъ" дефилируют по всем улицам Москвы с твоей картиной".

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Віктор Пелевін відмовився від престижної літературної премії через агресію Росії в Україні

Наступного дня Микола Пимоненко вирушив із Києва до Москви. Шустов клявся: жодної картини "Додому" він в очі не бачив, про художника Пимоненка ніколи не чув. І навіть на виставки художника зроду не ходив. Йому просто сподобалася листівка. Але раз з'явився Микола Пимоненко, то він готовий заплатити йому гонорар.

Пимоненко відмовився від гонорару за логотип. Натомість подав на фабриканта Миколу Шустова до суду. Суд виніс вердикт — фірма поступила недобросовісно. Формулювання "авторське право" на той час не вживалося в законодавстві. Шустову суд призначив покрити видатки Миколи Пимоненка у справі. Фірма мала вилучити з продажу в магазинах усі пляшки. Всі етикетки "Спотикача" було знищено.

184 картини, 419 етюдів і 112 малюнків олівцем Миколи Пимоненка представили на посмертній виставці художника в Петербурзькій академії мистецтв 1913 року. Усього створив понад 700 живописних і графічних композицій. 1891-го за картини "Весілля в Київській губернії" і "Ранок Христового Воскресіння" отримав звання почесного вільного художника Академії мистецтв. Із 1904-го — академік.

Зараз ви читаєте новину «Картиною Пимоненка прикрашали етикетки для горілки». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути