Мікролітражний автомобіль "Запорожець" випустили з експериментального цеху автозаводу "Комунар" 16 червня 1959-го.
У післявоєнній Європі люди не могли собі дозволити великі й дорогі автомобілі. Віддавали перевагу мікролітражним, які називали ще "міськими". Найбільше їх випустила Італія - 58% загальної кількості авто. 1955-го там з'явився Fiat-600, який послужив прообразом "Запорожця".
У СРСР випускали легковики "Москвич-401" і ГАЗ-20 - "Победа". Перший зняли з виробництва через застарілу конструкцію, розроблену німецькими інженерами ще до війни. Замість нього стали виготовляти модернізований "Москвич-402". Він був габаритнішим, і ціна збільшилася майже вдвічі. "Победу" купити було нереально, їх видавали "обраним". Люди просили випустити малолітражне авто, доступне робітникам.
28 листопада 1958 року Рада міністрів СРСР прийняла історичне рішення про організацію на Запорізькому заводі сільгосптехніки "Комунар" виробництва нового авто без припинення випуску основного виду продукції. Лінії довелося відкривати практично з "чистого аркуша". Своїх "автомобільних" інженерів у заводу не було, тому частина команди була покликана з ГАЗу і з МЗМА.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Запорожець" перетворили на потужний позашляховик
Наприкінці 1958-го бригади інженери Запорізького автозаводу приступили до випуску креслень на нову машину вже для підготовки виробництва. У квітні 1959 року вся технічна документація на модель "965" поступила до Запоріжжя.
Половину 1959 року й весь 1960-й на ЗАЗі йшла підготовка до виробництва нової машини. Виробництво серійних "товарних" машин завод почав у жовтні 1960-го. Першу партію завод зібрав 22 листопада і до кінця року випустив близько 1,5 тис. "Запорожців".
З 1960-го по 1994 рік виготовили 3 422 444 автомобілів "Запорожець" різних моделей.
Перший серійний народний автомобіль "Запорожець" або ЗАЗ-965 зійшов з конвеєра в Запорізькому автомобілебудівному заводі "Комунар" 1 жовтня 1960-го. У продаж перша партія надійшла за два місяці.
Ціну на машину встановили в розмірі 1800 руб. Жартували, що "Запорожець" коштує тисячу пляшок горілки. Пляшка коштувала 1 р. 80 коп. Інженер, який в середньому заробляв 150 руб. на місяць, збирав на це авто понад рік. Проте ціна на "Волгу" була втричі вища - 5100 руб., ще й треба стояти кілька років у черзі на купівлю.
Коментарі