середа, 03 лютого 2016 11:27

Чому і як зникали львівські трамвайні маршрути
10

Перекинутий трамвай маршруту по вулиці Шпитальній. Фото 1936 року
Фото: http://photo-lviv.in.ua/
Трамвай на площі Галицькій. Фото 1979 року
Трамвайний маршрут по вул. Князя Романа. Листівка 1913 року
Поворот трамвайної колії до станції “Личаків” на вул. Личаківській. Фото пер. пол. XX ст.
Відкриття трамвайного маршруту на Високий Замок. Фото 1912 року

Історія львівського трамваю налічує вже понад 135 років. За цей час він зазнав багатьох змін. Дерев'яні колії стали металевими, а коней замінили кінські сили, породжені електричним струмом.

Про це пише видання "Фотографії старого Лева".

Найдавнішим зі зниклих на сьогодні маршрутів є маршрут вздовж проспекту Свободи. Перша трамвайна колія тут пройшла ще в 1880 році та була призначена для кінного трамваю. Проходила вона по непарній стороні проспекту, а трамвай, що нею їздив, курсував між від Залізничного вокзалу до площі Митної.

Трамваї, що курсували "до Оперного" рухались по непарній (лівій) стороні проспекту, а ті що "від Оперного" – по парній (правій). На перший погляд така система може видатись дивним, однак це пояснюється тим, що до 1922 року у Львові діяв лівосторонній рух на дорогах. З 3 жовтня 1922 року рух трамваїв по проспекту змінив свої напрямки на протилежні. Користувалися цими коліями аж до липня 1951 року, поки їх не було розібрання через початок курсування тролейбусів вздовж цієї вулиці.

Залишки трамвайної колії на перехресті вулиці Князя Романа з вулицею Івана Франка підказують, що колись по цій вулиці також курсував трамвай. І справді, колія тут з'явилась одразу з появою електричного трамваю в 1894 році. По ній саме пролягав маршрут Гетьманські вали (пр. Свободи) – Школа Св. Софії (Стрийський парк). Шлях львівського трамваю вздовж вул. Князя Романа став звичним теж більше ніж на століття, і був припинений аж в 2003 році.

З жовтня 1908 року трамвайними коліями обзавелась вулиця Зелена. З вулиці Франка трамвай заїжджав на Зелену, після неї проходив два короткі відрізки по вулицях Дністровській та Левицького і під'їжджав по вул. Мечнікова до входу на Личиківський цвинтар. У 1963 році рух трамваїв по Зеленій було припинено. Причиною знову ж таки стали тролейбуси, які почали курсувати цією вулицею.

В 1910 році був прокладений один з "найекзотичніших" маршрутів львівського трамваю – до Високого Замку. До нього трамвай діставався від вулиці Підвальної крізь вул. Винниченка, вздовж вулиць Лисенка та Гуцульської і прямуючи по вул. Кривоноса прямо до підніжжя гори. Маршрут цей був особливим, оскільки на відміну від інших маршрутів, його призначення було туристичне, а не практичне. Саме через туристичну скерованість та порівняно малий попит на цей маршрут, його було ліквідовано у 1970 році.

З 1925 року коліями обзавелась вулиця Куліша. По ній трамвай пустили, щоб розвантажити вулицю Замарстинівську. Під час сумнозвісних подій 1936 року, коли у місті відбулись сутички між демонстрантами та поліцією, саме трамваї з цього маршруту були перекинуті. У 1961 році, після нового впорядкування трамвайних маршрутів колії на Куліша були розібрані.

Практично усі трамвайні маршрути, що припинили своє існування були збудованими ще за австрійських чи польських часів. Та існувала ще одна трамвайна гілка, споруджена уже за радянської влади. Вела вона від вулиці Промислової вздовж вулиці Липинського до автобусної станції. Проїхатись трамваєм у цьому напрямку можна було протягом доволі тривалого часу, аж до 1992 року, поки маршрут не скоротили.

Зараз ви читаєте новину «Чому і як зникали львівські трамвайні маршрути». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути