вівторок, 23 грудня 2014 05:00

"Митра упала додолу. Це був поганий знак"

Автор: Фото надане Львівською Провінцією Згромадження Найсвятішого Ізбавителя
  Миколай Чарнецький народився 14 грудня 1884 року в селі Семаківці — тепер це Городенківський район на Івано-Франківщині. Був найстаршим сином у багатодітній селянській родині. Його матір Параску немовлям підкинули тамтешньому священикові Йосифу Каратницькому. Той виростив дівчину і до кінця життя опікувався її сім’єю. А коли помер єдиний син отця Йосифа, переконав Миколая стати священиком. Хоч той мріяв про кар’єру військового
Миколай Чарнецький народився 14 грудня 1884 року в селі Семаківці — тепер це Городенківський район на Івано-Франківщині. Був найстаршим сином у багатодітній селянській родині. Його матір Параску немовлям підкинули тамтешньому священикові Йосифу Каратницькому. Той виростив дівчину і до кінця життя опікувався її сім’єю. А коли помер єдиний син отця Йосифа, переконав Миколая стати священиком. Хоч той мріяв про кар’єру військового

"Єпископ Чарнецький — вельми освічена людина, володіє кількома чужими мовами, — писала про греко-католицького монаха Миколая Чарнецького газета "За свободу". Виходила в 1920-х у Варшаві російською мовою. — Вже з першого погляду помітно, що він — типовий православний чернець, з бородою і довгим волоссям. Гарно говорить по-російськи і знає знаменито російську літературу — як світську, так і духовну. Вирізняється тактом, даром вимови, силою доказування, що опирається на солідну науку".

8 лютого 1931 року в Римі отця Миколая висвятили на єпископа. Коли на його голову одягнули митру — єпископський головний убір, — вона раптом упала додолу. Запала мовчанка — такий випадок вважали поганим знаком.

— Можливо, і я покладу голову, як святий Йосафат, — сказав отець. Мав на увазі греко-католицького єпископа Йосафата Кунцевича, якого 1623-го вбили у Вітебську прихильники православ'я.

Чарнецький також проповідував на історично православній землі — Волині. 1926-го редемптористи (чин у католицькій церкві, монахи якого проповідували серед найбідніших верств населення. — "ГПУ") відкрили там місійний осередок. Розраховували, перш за все, на вихідців з Галичини — греко-католиків, які переселялися на Волинь після об'єднання цих двох територій 1918-го у складі Польщі. У місцевих селах переважно були православні церкви. Не маючи вибору, мусили змінювати віру.

Греко-католицького священика місцеві приймали неохоче. Дослідник життя Чарнецького отець Роман Бахталовський (1897–1985) пише про випадок у селі Жджари — тепер це Люблінське воєводство, Польща: "Отець Миколай виїхав туди з духовною поміччю. Знайшов якусь хату, де його прийняли, відправив Службу Божу, але ніхто на неї не прийшов. Чарнецький подумав, що це через те, що правилося у приватній хаті. Тому оголосив, що наступна буде у гаю. Але і туди ніхто не прийшов. Лише заглядали із-за кущів. Він відправив і третю, знов у хаті. Прийшло двоє людей, проте вбігли завзятіші відступники й силоміць витягли їх надвір. Довелося закінчити Службу Божу самому. Сумний і сповнений безнадії від'їхав Миколай додому".

У колонії Марія-Воля — тепер село Володимир-Волинського району Волинської області — для служби мав другий поверх польської школи. Якось учителька, у якої був ключ, пішла до костелу. Щоб віряни не мерзли, Миколай вибив вікно, поставив драбину — так люди могли потрапити у "каплицю", щоб молитися. У сусідній колонії Гнійне — тепер село Красностав — поселився у вчителя. Хрестини, шлюб, службу правив на ґанку.

А у селі Дубечне — тепер Старовижівський район Волинської області — православний священик кинув небіжчика посеред дороги, бо йому мало заплатили. Думав, його наздоженуть і доплатять. Але люди самі доправили померлого на цвинтар. За декілька днів біля церкви зібрався обурений натовп. Священики закрилися всередині. Приїхала поліція, проте не втручалася. Випадково тут опинився і Чарнецький — правив в одній із сільських хат. Якийсь хлопець вибив вікно, заліз усередину та відчинив двері.

"Люди одразу кинулися на православних отців і розірвали їхні ряси, — пише отець Бахталовський. — Те саме сталося б із бородами та косами, якби вчасно не прибіг отець Чарнецький і не заступився за потерпілих. Одного поселив у себе, інших відправив на потяг додому в Почаїв. Один із них потім визнав католицьку віру й отримав невдовзі парафію в Івано-Франківську".

1939-го Західну Україну зайняли радянські війська. Редемптористам заборонили працювати на Волині. Отець Миколай оселився у Львові, викладав у духовній академії. 1945-го влада почала наступ на греко-католиків.

Планували об'єднати їхню церкву з православною. На незгідних чекали репресії. Миколая Чарнецького арештували одним із перших, у квітні. Одразу забрали нагрудний єпископський хрест і перстень. Спершу тримали у львівській тюрмі на вул. Лонцького. Потім перевезли до Києва. За 12 місяців оголосили вирок — 10 років у зоні посиленого режиму за те, що був "агентом Ватикану".

Відбув понад 600 допитів і катувань. Миколая переводили з однієї тюрми в іншу — бо скрізь ставав авторитетом для в'язнів. "Він ходив по зоні й шукав нещасних, — згадував лікар Антон Княжинський (1893–1960), його співкамерник у Маріїнському таборі. — Щодня приходив до мене, вдивлявся в моє обличчя і знаходив слова потіхи. Бувало, прийде й тиче мені в руки хоч дві кістки цукру або головку часнику."

Час від часу Владика листувався з монахами зі Львова. Писав привітання, розповідав побутові речі. Але в тих словах були зашифровані повідомлення. Наприклад, просив прислати родзинок, бо "скучив за ними". Насправді родзинки потрібні були для Євхаристії. Їх розмочували у воді й освячували це замість вина для Служби Божої в таборі.

1956 року стан здоров'я Миколая Чарнецького настільки погіршився, що йому пошили одяг, у якому ховали в'язнів. Табірне керівництво вирішило відпустити його до Львова — щоб ніхто не зміг звинуватити радянську владу у смерті єпископа. "Наші священики привели його з вокзалу до нас на вулицю Огієнка — там мешкало біля 20 сестер, — описувала сестра Онісія Римик. — Як увійшов, запала хвиля мовчання. Страшно було дивитися: худесенький, шкіра й кості. Коли сестри побачили Владику такого виснаженого, дуже худого, з палицею, вони розплакалися. По хвилині мовчанки Владика звернувся до них: "Дорогі діти, не плачте, а радше ходімо до каплички і разом заспіваймо "Тебе, Бога, хвалимо".

Миколай Чарнецький одужав і прожив ще три роки.

Землю на могилі Чарнецького доводилося постійно досипати

— Не знаю, чи на Личакові була могила, до якої би так безперестанку ішли люди, як до гробу Миколая Чарнецького, — розповідає греко-католицький священик Роман Лагіш, 33 роки.

Отець Миколай помер 1959-го. Його поховали спочатку на вул. Кульпарківській у Львові. А коли тамтешній цвинтар знесли — перепоховали на Личаківському. Ще за радянських часів сталися перші дива. Люди виліковували смертельні хвороби після молитов біля могили. Землю з поховання забирали, щоб відвезти хворим родичам — її постійно доводилося досипати.

— 21 вересня 1996 року я потрапив у лікарню на Сихові з діагнозом мокрий гнійний плеврит із великою діркою у правій легені, — розповідає львів'янин Богдан Зубаль, 49 років. — На початку лютого 1997-го мене мали прооперувати й видалити половину правої легені. За п'ять днів до операції мама привезла книжечку про Миколая Чарнецького і землю з його гробу. Посипала нею мені навхрест по плечах і навколо ліжка. Я почав ревно молитися до Владики Миколая про чудо оздоровлення. На третій день після цього дірка в легенях затягнулася. Мені зробили рентген, який показав, що легеня була здорова.

2002-го папа Римський Іван Павло ІІ проголосив Миколая Чарнецького блаженним. Останки перенесли з цвинтаря до церкви святого Йосафата на вул. Замарстинівський.

— Зробили це тому, що блаженних не можна вшановувати на цвинтарі — там повинен бути спокій для покійних, — каже отець Роман. — Церкві не довелося прикладати жодних зусиль, щоб культивувати цього блаженного Миколая. У будь-яку пору дня у храмі Йосафата є люди. Ідуть просити про здоров'я. У книзі відгуків вписують усе нові й нові факти чудес за його посередництвом.

Зараз ви читаєте новину «"Митра упала додолу. Це був поганий знак"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути