четвер, 07 серпня 2008 15:25

Генрі Форд подарував коханці садибу з аеродромом

Генрі Форд, старший син фермера з американського штату Мічиган, не любив сільської роботи. Доки його шестеро братів і сестер рубали дрова, пасли свиней, доїли корів, пололи город, він цілими днями щось вигадував і майстрував.

1879-го, 16-річним, він залишає батьківський дім і їде до Детройта. Там винаймає кімнату й влаштовується учнем до механічної майстерні. Йому платять $2 на тиждень, а хазяйка кімнати бере з нього $3,5. Тому після зміни Генрі біжить до годинникаря й до ранку чистить і лагодить годинники. За ніч йому платять 50 центів. Невдовзі хлопець переходить працювати механіком на локомобілях фірми "Вестінгауз". Генрі конструює легкий паровий візочок, потім зацікавився газовим двигуном. Однак для експериментів потрібні були гроші та приміщення, та й колег дратують його нові ідеї. Тож 1887 року Форд вирішує повернутися додому. Батько на радощах дарує йому пай землі. Гадає, що тепер він нарешті покине свої машини.

Якось на танцях Генрі знайомиться із донькою фермера 23-річною Кларою Брайант. Форд був добрим танцюристом. Та ще більше вразив дівчину тим, що показав їй свого кишенькового годинника й заявив, що змайстрував його сам. 1889 року вони одружуються й оселяються на фермі Генрі.

За три роки Фордові пропонують місце інженера-механіка в "Детройтській електричній компанії" Томаса Едісона. Подружжя переїжджає до Детройта. Знімає дім із майстернею. 6 листопада 1893-го Клара народжує сина Едсела. За два місяці, на Різдво, прямо на кухню, де дружина готувала святкову індичку, Генрі приніс двигун. Звелів Кларі однією рукою тримати пляшку з бензином, а другою повернути великий гвинт. Двигун завівся, і кімната наповнилася вихлопами. Генрі встановив його на візок. Так з"явився перший американський автомобіль.

— Мій перший екіпаж нагадував сільський візочок, — згадував Генрі Форд. — Його два циліндри розвивали близько чотирьох кінських сил. У ньому могли розміститися два пасажири. Довгий час мій "газоліновий візочок" був єдиним автомобілем у Детройті. Для людей він був справжнім лихом, бо робив багато галасу й лякав коней.

1903 року Форд сконструював дві гоночні машини. Вони перемагають на перегонах. Генрі створює фірму "Форд Мотор Компані". За перший рік підприємство випустило й продало 1708 автомобілів. За три роки Форд будує в Детройті фабрику. Об"єм продажів зростає вшестеро, автомобілі починають замовляти в Європу.

На своєму підприємстві Генрі запроваджує перший конвеєр та скорочує робочий день із 10 до 8 год., а робочий тиждень — до 48 год. Удвічі збільшує мінімальну зарплатню — до $5 на день. Його робітники працюють у кілька змін, що дозволяє заводам давати продукцію протягом цілої доби. Працівникам було заборонено курити на роботі й розмовляти в цехах на сторонні теми. За здоровий спосіб життя і взірцеву поведінку Форд підвищував робітникам зарплатню. Хто не виконував умов, того звільняли.

1909 року на фірму Генрі влаштувалася друкаркою 17-річна Евангеліна Коте. Господар одразу її запримітив. Невдовзі дівчина вже очолювала друкарське бюро, а потім стала особистим секретарем головного інженера. Форд не шкодує грошей на сукні і коштовності для неї. Дружині ж ніколи нічого не купував. Навіть коли вони розбагатіли, Клара сама лагодила одяг і штопала чоловікові шкарпетки. Довгий час вона не здогадувалася, що у Форда є коханка. Довідавшись, закрила на це очі.

Коли Евангеліна вийшла заміж, на весілля Генрі подарував їй садибу з басейном, кортом і домашнім аеродромом. 1929-го жінка народила сина. Форд приїхав відвідати її до лікарні й найняв для малого няньку. Син Евангеліни згодом прийшов працювати до "Форд Мотор Компані". Коли Генрі Форд помер,  стверджував, що той був його батьком.

На початку 1924 року Форд стає мультимільйонером. Він володіє кількома заводами, електростанціями, безліччю копалень, лісів і ферм. Компанія має власний аеропорт, видавництво, кіностудію і навіть каучукову плантацію в Бразилії.

Едсел одразу після школи прийшов працювати у "Форд Мотор Компані", а в 21 рік одержав місце в раді директорів компанії. У всьому намагався наслідувати батька: носив такі ж костюми, лаковані туфлі й шовкові краватки. Едсел багато працював. Мріяв удосконалити винахід батька. Та Генрі не бажав нічого змінювати. Натомість вважав сина безхарактерним ледарем, скасовував його розпорядження.

1938 року Генрі Форд переносить інсульт. Швидко оговтується, та другий інсульт його добиває. Він стає забудькуватим, лякливим, заговорюється. У нього розвилася манія, що хтось намагається відібрати в нього компанію, впливаючи на сина та онуків.

Не вірив, що його син при смерті, натомість радив йому більше працювати

Наприкінці 1930-х Едсел почав скаржитися на болі в животі. Зрештою лікарі діагностували рак. Генрі не вірив, що його син при смерті, натомість радив йому більше працювати. Улітку 1943 року Едсел помирає.

— Що тут зробиш, треба більше працювати, — розгублено повторював старий Форд, ідучи за труною.

Після смерті сина, коли Генрі зовсім закинув справи компанії, Клара пригрозила чоловікові, що на старість покине його, якщо той не передасть фірму онукові Генрі ІІ. Форд скорився.

— Ніколи не недооцінюйте силу жінки, — каже він тоді.

7 квітня 1947-го 84-річний Генрі Форд помер у власному маєтку поблизу Детройта. Після його смерті спадкоємці відкрили його кімнату, куди він в останні роки нікого не пускав, і знайшли там лише кілька листків з його улюбленими афоризмами, рахунки за м"ясо й рибу 30-річної давнини та купу старих гвинтиків і болтів.

Американський журнал "Форбс" нещодавно опублікував список найбагатших людей усіх часів і народів. За його версією, капітал Генрі Форда за життя налічував $188,1 млрд. Нині компанією володіють 16 його нащадків. Чистий прибуток Фордів від кожного із майже 200 тис. робітників, які працюють на 48 заводах, становить $1,47 на год.

100 років тому з конвеєра зійшло найзнаменитіше авто Форда

Генрі Форд не був першим, хто винайшов автомобіль. 1886-го самохідні екіпажі з двигунами на бензині запатентували німці Ґотліб Даймлер та Карл Бенц. Однак проїхатися за кермом їхніх "мерседесів" тодішнім європейцям було не по кишені.
Генрі Форд сконструював вісім моделей авто — А, В, С, F, N, R, S і К. 1908 року він вирішує створити дешевий автомобіль для масового покупця. Попередні моделі знімає з виробництва і випускає дев"яту — Т. "Форд Т" був широкий, місткий і розвивав швидкість від 10,8 до 63 км/год. Високе положення коліс і невелика маса дозволяли йому рухатися будь-якою місцевістю. Перше таке авто зійшло з конвеєра "Форд Мотор Компані" 12 серпня 1908-го.
— Кожен покупець може придбати автомобіль будь-якого кольору, — казав Форд, — за умови, що колір буде чорний.
Завдяки впровадженню конвеєрної системи виробництва йому вдалося так здешевити авто, що його могли купити мільйони людей. Машина коштувала $825, що було по кишені середньому робітникові. Невдовзі ціна знизилася до $600, а потім до $400. 1909 року "Форд Т" з"являється в Російській імперії. Згодом представництва компанії відкриваються у Харкові, Одесі та Катеринославі (нині — Дніпропетровськ).
"Форд Т" став одним із національних символів Америки. Про нього кружляло безліч анекдотів. Самому Генрі Форду найбільше подобався такий: "Іде чоловік цвинтарем і бачить, що гробарі копають величезну яму.
— Небіжчик заповів поховати його у власному "форді", — пояснив йому один з копачів. — Бо цей автомобіль вивозив його з таких ям, що вивезе і з цієї".

Зараз ви читаєте новину «Генрі Форд подарував коханці садибу з аеродромом». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути