Світова прем'єра українського фільму "Номери" режисерів Олега Сенцова й Ахтема Сеїтаблаєва відбудеться на 70-му Берлінському міжнародному кінофестивалі. Стрічку презентують у рамках спеціальних показів, присвячених ювілею конкурсу
Дія драми-антиутопії відбувається в уявному світі, де люди замість імен мають номери. Від 1 до 10. Не можуть вибирати, як жити й кого любити. Звикли робити все відповідно до книги законів. Бігають по колу, їдять за графіком, передають естафетну паличку. Діють за правилами верховного правителя Нуля. Несподівано з'являється новий житель – номер 11, який змінює усталений лад. Номери тепер хочуть самостійно вирішувати свою долю, отримати імена і створити світ з іншими правилами, за сюжетом.
Сенцов працював над стрічкою під час ув'язнення в колонії російського міста Лабитнангі. На знімальному майданчику задум втілював Ахтем Сеїтаблаєв. Обговорювали робочий процес у понад сотні листів. Фільмували з грудня 2018-го до січня 2019-го.
– Декорації побудували в орендованому павільйоні в Києві, – розповідає продюсерка Анна Паленчук, 36 років. – У картині одна локація – вигаданий світ номерів. Щось середнє між стадіоном і площею. Як описував Олег, персонажі – це десь забуті біатлоністи.
"Номери" знято за однойменною п'єсою Сенцова, створеною 2011 року. Він обрав співрежисера. Сказав, що Сеїтаблаєв – його кримський брат.
Театральну виставу "Номери" позаторік поставила режисерка Тамара Трунова. Фільм відповідає оригінальному задуму автора. З тексту п'єси нічого не вирізали й не змінювали. Вистава – перероблена. Трунова – серйозна постать у сучасному українському театрі. Олег надав їй свободу дій: "Як думаєте, так і робіть спектакль". Тамара переписала матеріал, зробила інше сценічне рішення. У неї це світ цирку. Є мультимедійність – працює проєктор із відеозаписом. У фільмі ж багато тримається на пластиці. Жоден актор не пересікається. Усіх затверджував Сенцов.
Фільм є сумішшю кіно і театру. Специфічно знятий – має багато однокадрових сцен. Українська мова звучить природно. Це важливо, бо в багатьох наших стрічках вона трохи штучна. П'єса написана російською. Ми її перекладали й редагували. Місяці два працювали над діалогами.
Це історія про ув'язнене суспільство. "Номери" порушують теми свободи, її усвідомлення, бажання змін. А чи треба? Чи нова система ліпша за попередню? Ці питання актуальні не лише в українській політиці й культурі. Завжди прагнемо змін – а потім думаємо: а нащо? Номери, які захотіли імена, – це можливість подивитися на себе у викривленому дзеркалі.
Олег характеризує фільм як гротеск. Коли смієшся від того, що багато чого розумієш.
У стрічці є велике кохання, мелодраматична перипетія, загадка. Нуль – Великий Брат, який споглядає за всіма й контролює. Але герої його не бачать. 11-й впливає на настрої, стає каталізатором революційних подій. Але хто буде змінювати систему – це питання.
Після показу Олег Сенцов обговорить картину з глядачами Берлінале.
18 лютого
Світова прем'єра фільму "Номери" на 70-му Берлінському міжнародному кінофестивалі
19:30, театр ім. Максима Горького, Am Festungsgraben, 2, Берлін, Німеччина
Коментарі