четвер, 11 березня 2010 17:04

"Скульптури люблю - об них можна відкривати пляшки"

Ольга ПЕТРОВА, мистецтвознавець, 68 років:


- Нарешті Воронов виставив автентичну колекцію. Роботи Родена й Архипенка на минулих салонах були дорогими музейними копіями. Їх спеціально роблять меншими за розміром, щоб не відповідали оригіналу. Воронов виставляв ці "фальшаки" й подавав їх як оригінали. Публіка це з'їдала, а мистецтвознавці й художники були шоковані.


Навіть якби на салоні був самий лише Чипарус, це однаково була б велика подія. Ар-деко - вишуканий, аристократичний стиль. Він існував дуже короткий час після Першої світової й до приходу Гітлера. Чипаруса навіть у європейських музеях у такій кількості не буває. Трапляється по дві-три речі.


Форми ар-деко доведені до крайньої естетизації. Але водночас легкий нахил тулуба - і відчутний прообраз. Найцінніше в ар-деко те, що за декоративністю не загубився образ моделі, з якої це ліпилося. Чипарус працював із найвидатнішими танцівниками того часу. Його роботи дають відчуття стилізованої краси і містять живий відгомін контакту з моделлю.


Сучасні скульптури на верхніх поверхах Салону - це не ар-деко. Це вправи з розрахунку на продаж. Так Олег Пінчук завжди працює: звірі, намагання чимось здивувати. Але це комерційна скульптура дуже високого рівня. Там немає робіт дилетантських чи слабких. У будь-якій школі завжди є комерція й експеримент. Ар-деко - то було відкриття, новація, а це вже четверта хвиля.


Виставка Крука - теж велика подія. Він був заборонений, як і все, що стосувалося націонал-патріотів. Крук працював у Берліні під час Другої світової війни, учився в Арно Бреккера, улюбленого скульптора Гітлера. Також йому близькі Аристид Майоль, французька школа.

Артур РУДЗИЦЬКИЙ, історик мистецтва:


- Чипарус не належить до видатних скульпторів ХХ століття. Це просто симпатичний і приємний представник стилю ар-деко. Робив красиві скульптури, але він - не класик. Його роботи продаються, бо Чипарус загальнодоступний, легко сприймається, там не треба багато думати.


- Кому який скульптор сподобається - беріть на утримання, - каже шоумен Ілля Ноябрьов на відкритті Великого скульптурного салону. Цього року в Українському домі розташували персональні виставки 45 художників. Особливими подіями стали 25 жіночих образів українця Грегора Крука (1911-1988), який працював у Німеччині, та 27 робіт майстра ар-деко румуна Деметра Чипаруса.


Путін сперся на кран газопроводу. Ангела Меркель пригощає його щойно звареною кавою. Політики - у піджаках і трусах - сидять на краєчку ванни з мінеральними водами на курорті Баден-Баден. Недалеко від них екс-президент Ющенко кладе цеглу. По той бік ванни - Сільвіо Берлусконі, Ніколя Саркозі та Тоні Блер - так само у трусах.


- А от і Барак Обама закотив штанку і пробує, яка температура в Євросоюзі, - каже львівський митець Богдан Білінчук про свою роботу "Баден-Баден". На виготовлення бронзової скульптури восьми політиків витратив півроку і $5 тис. Продавати її першому-ліпшому багатієві не хоче.


- Було б добре, щоб її купив колекціонер чи президент - людина, яка до цього не байдужа, - каже львів'янин, маючи на увазі колишнього президента. Скульптура Білінчука "Український вулик" рік стоїть у Віктора Ющенка. - Торік я сказав йому: "Як подобається, то я вам презентую". Ющенко радий був мати таку роботу. А я вже нікому не даруватиму. Щоб робити такі подарунки, треба мати гроші.


На другому поверсі Українського дому свої твори виставляють і продають іще 39 митців.


- Я скульптуру дуже люблю, бо об неї можна відкривати пляшки, якщо під рукою більше нічого немає, - жартує шоумен Ілля Ноябрьов. - Коли був малим, подобався пам'ятник Щорсу - велика кількість бронзи і дуже натуральний кінь. А зараз подобається Веселка. Її звели на знак возз'єднання України з Росією. Вдома теж скульптури вистачає. Дружина збирає невеликих рідкісних котиків- авторські роботи з різних країн. А ще робить ляльки.


Перший поверх Українського дому заставлено дерев'яними скульптурами.

- Я походжу з Лемківщини, - каже заступник міністра культури Ольга Бенч. - Там дерево поважають. Навіть на Різдво ми спершу не за стіл сідали, а йшли в сад і дякували кожному дереву за те, що дало нам плоди.


У сусідньому залі - роботи Грегора Крука. Бронзових українок із пишними формами надали Українська бібліотека й Лондонський архів ім. Шевченка. За 21 рік по смерті скульптора це його перша виставка в Україні. На аукціонах роботи Крука коштують від $20 тис. до $100 тис.


83-річний директор Львівської галереї мистецтв Борис Возницький, спираючись на костур, розповідає, що п'ять років полює за колекцією Грегора Крука:


- Бачив у Мюнхені заповіт скульптора. Він хотів, щоб усі його роботи передали в Україну. Коли почав розмову про це, мені сказали, що його скульптури розкупили. Нам дали чотири, і все.


Уперше в Україні можна побачити 25 творів Грегора Крука. Ще два не потрапили на виставку, бо не помістилися в машині.


За годину в скульптора Олени Кузнецової розмели половину робіт. Це авторські ляльки. Простіші коні-бегемоти-дракони коштують по 1 тис. грн. Чоловік у дорогому костюмі зацікавився лялькою "Попелюшка" за $1тис. Але не купив.


Скульптор Олег Пінчук показує відвідувачкам бирку свого нового піджака. Каже:

- 190 доларів.


Трохи збоку Людмила Пекарська, завідувач бібліотеки ім. Шевченка у Лондоні, скаржиться:

- На Різдво в нас украли кілька картин і чотири скульптури Крука. Слідство веде Інтерпол.


Директору Київського музею російського мистецтва Юрієві Вакуленку сподобалися тільки роботи Чипаруса:

- У наших скульпторів багато повторів - безкінечні єдинороги й коні. Цензури немає, і це розбещує. Стають спочатку комерційними, а потім пустими.



"Хробак, можливо, в іншій половині яблука"


Дмитро Ів, скульптор:


- Моя робота "Адам і Єва" подобається всім. Це виставковий варіант. Він мене вже дістав, але люди замовляють. Хоча є правило: виготовляти не більше 10 варіантів однієї роботи. Є ще два такі яблука - в Україні й в Італії: одне з бронзи, друге з мармуру.

У скульптурі було дуже багато варіантів Адама та Єви. Ідея з цим яблуком з'явилася в мене 2002-го. Зрозумів, що їй немає аналогів. Адам і Єва - насіння дерева життя. Єва ще спить, а Адам прокинувся - дивиться здивовано і перелякано на цей світ. Хтось із глядачів сказав, це вони посварилися. Тут також є отвір для хробачка. Це "замануха" - хробак наче є, але де він - незрозуміло. Можливо, в іншій половині яблука.

Зараз ви читаєте новину «"Скульптури люблю - об них можна відкривати пляшки"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути