1–2 жовтня
Вільгельм фон ГабсбурҐ, він же Василь Вишиваний, походив із Віденської імператорської родини. Був полковником Легіону Українських січових стрільців, присвятив життя боротьбі за українську державу.
Лібрето до опери про нього написав Сергій Жадан. На сцені втілить Володимир Козлов.
– Що глибше занурювався в долю Вишиваного, то більше загадок виникало, – каже режисер Ростислав Держипільський, 45 років. – Хто він – ідеаліст чи віртуозний політичний гравець? Опера не є документальною оповіддю. Художньо переосмислює долю людини на тлі драматичних подій в Україні та світі в першій половині ХХ століття. за змалювання життя й загибелі великого патріота України, австрійського ерцгерцога, надмірний пафос недоречний. Хоча він, за певних обставин, міг змінити історію України.
Надмірний пафос недоречний
Викликом є робота з жанром сучасної опери, яку написала композиторка Алла Загайкевич. І нова для мене сцена Харківського оперного театру, наповненого міфами та енергіями мого кумира, режисера Леся Курбаса.
Опера "Вишиваний. Король України"
Харків, Театр опери й балету ім. Миколи Лисенка, вул. Сумська, 25
1–31 жовтня
– "Корисні копалини" – мультимедійна виставка на основі трьох опер, які ми показували в Києві у 2016–2018 роках, – розповідає Саша Андрусик, 35 років, співзасновниця музичної агенції "Ухо". – Присвячена сучасній італійській опері – як вона звучить, про що говорить. Всі вистави демонструвалися один раз. Ми довго їх готували, документували, записували. Вирішили представити не у форматі театральної постановки, а як виставковий проєкт. Дія однієї з опер відбувається в Лімбі. В католицькій традиції це місце між раєм і пеклом, куди потрапляють нехрещені душі. Шукали підземелля чи катакомби. Таким є павільйон ВДНГ із бутафорною шахтою. Покажемо 14 інсталяцій, деякі – з аудіо- та відеоелементами. Не будемо демонструвати декорації з вистав чи змушувати 5 годин слухати аудіозаписи.
"Корисні копалини: виставка опер у павільйоні спогадів"
Київ, Національний комплекс "Експоцентр України", павільйон №13, просп. Академіка Глушкова, 1
2–3 жовтня
– Цього літа, через 70 років, повернули історичну назву українському Нью-Йорку на Донеччині, яку сталінський режим відібрав у селища 1951-го. Розташоване поблизу лінії розмежування та окупованої Горлівки. Зворушило, коли місцеві кажуть: "Ми ж тепер Нью-Йорк, а в нас тут сміття". Думаю: логічно, так і має бути, – розповідає письменниця Вікторія Амеліна, 35 років.
Ми ж тепер Нью-Йорк, а в нас тут сміття
– Американський Нью-Йорк не схожий на місто з кіно. Це лабіринт височенних будівель із шумом на вулицях, агресивним стилем водіння, безхатьками й купами сміття. Метро жахливе. Якась діра порівняно з палацом київської підземки.
Як і Голлівуд, це територія важливих культурних подій, куди з'їжджаються амбітні люди. Місце мрій, але й понівечених – також. Багато хто почувається там, як удома. Зокрема наші, які переїхали 20 років тому й розвивають українську культуру.
Повезу до нашого Нью-Йорка вітчизняних літераторів. Хтось уперше опиниться на Донеччині. Говоритимемо про те, що вже повернули і ще маємо повернути. Хочемо підтримати людей на лінії розмежування й розповісти про справжню Донеччину Україні та світу.
Нью-Йоркський літературний фестиваль
смт Нью-Йорк Бахмутського району Донецької області, клуб Дзержинського фенольного заводу
Facebook-сторінка фестивалю newyorkfest
15–30 жовтня
50 робіт художників із 15 країн на 700 кв. м представлять на бієнале цифрового та медіа-мистецтва. На виставці пройде міжнародна конференція з тематичними лекціями та розмовами про сучасні діджитал-мистецтво, дизайн і креативні індустрії.
Покажуть приклади діджитал- та медіаарту – інсталяції, відеоарт, кінетичні, VR та NFT-експонати. Іноземні й українські роботи об'єднає тема "30 років свободи". Митці осмислюють феномен волі в час постковіду.
Поява цифрової людини несе і свободу, й небезпеку
– Поява цифрової людини несе і свободу, й небезпеку, – каже медіамитець Валерій Коршунов, 33 роки. – Пандемія продемонструвала, що держави здатні порушувати права громадян, шпигувати за їхнім пересуванням через мобільні додатки, карати за свободу слова. Корпорації продають особисті дані рекламодавцям і службам безпеки. Діджитал і медіа-художники можуть, як ніхто інший, дослідити рівні свободи кожного з нас сучасною мовою.
Українська бієнале цифрового та медіа-мистецтва
Київ, культурно-мистецький комплекс Artarea, вул. Софійська, 11–15
21–27 жовтня
Британський журнал Empire назвав "Донні Дарко" американського режисера Річарда Келлі другим найвидатнішим незалежним фільмом після "Скажених псів" Квентіна Тарантіно.
16-річний Донні дивом виживає після падіння на його кімнату турбіни літака. Починає бачити майбутнє та відкриває в собі здібності змінювати час і долю, за сюжетом.
Відреставровану режисерську версію "Донні Дарко" покажуть на кінофестивалі "Київський тиждень критики" у програмі ретроспективи.
В добірці кінокласики також "Бунтівник без причини" 1955-го та "Пікнік біля навислої скелі" 1975 року.
Демонструватимуть українські новинки: "Носоріг" Олега Сенцова, "Стоп-Земля" Катерини Горностай, "Королі репу" Мирослава Латика. Після сеансів на глядачів чекає обговорення з кінокритиками.
5-й Київський тиждень критики
Київ, кінотеатр "Жовтень", вул. Костянтинівська, 26
Коментарі