субота, 06 червня 2020 18:25

"Тетріс": "з екрану на тебе дивляться твої мерзенні помилки, і ти весь час хочеш їх виправити"
7

6 червня 1984 року вийшла перша комп'ютерна версія гри "Тетріс", головоломки, яка стала найпопулярнішою грою у світі. Її автором є радянський програміст Олексій Пажитнов. Десять років не отримував прибутку з продажів власної гри

  Олексій Пажитнов є автором найпопулярнішої гри "Тетріс".
Олексій Пажитнов є автором найпопулярнішої гри "Тетріс".

"У "Тетріса" є ряд конкретних переваг. Перше — абстрактний зміст", - розповідає Олексій Пажитнов. - Зазвичай в іграх є якийсь конкретний персонаж, хтось її любить, хтось ні. Абстракція ж — вона для всіх. Далі: "Тетріс" не має деструктивного характеру. Більшість ігор — все-таки якісь стрілялки. У "Тетрісі" твої досягнення стають абстрактної цифрою, а з екрану на тебе дивляться твої мерзенні помилки, і ти весь час хочеш їх виправити. В цьому частина тетрісной магії. І ще він дуже привабливий для жіночої аудиторії. Хоча в ньому немає нічого такого специфічно жіночого. Але зазвичай в будь-яку гру грає 90% хлопчиків і 10% дівчат. В "Тетріс" завжди грали 50% на 50%".

Олексій Пажитнов працював комп'ютерним інженером в Обчислювальному центрі Академії наук СРСР. Він вивчав штучний інтелект та розпізнавання комп'ютером людської мови. Іноді Пажитнов експериментував із створенням головоломок, якими захоплювався ще з дитинства.

"Одна з моїх улюблених іграшок - настільна гра "Пентаміно," - каже програміст. – "Це коробочка 5 на 12 сантиметрів. В ній розташовані фігурки, які складаються з п'яти квадратів. З них можна складати всякі фігури. Головоломка настає, коли вам це набридає, і треба шматочки скласти назад".

  Гра «Пентаміно»
Гра «Пентаміно»

Програміст почав експериментувати, вирішивши створити її комп'ютерну версію, але зупинився на більш простому варіанті, де елементи були складені з чотирьох квадратів. Такі фігурки він назвав "тетраміно", від грецького "тетра" — "чотири". Пажитнов додав до цього слова назву свого улюбленого виду спорту, тенісу, і отримав "Тетріс".

  Перша версія «Тетріс» на комп'ютері «Електроніка-60»
Перша версія «Тетріс» на комп'ютері «Електроніка-60»

Перший "Тетріс" був написаний для радянського мікрокомп'ютера "Електроніка-60", на якому Пажитнов працював в Обчислювальному центрі. Тому елементи гри складалися з пробілів, обмежених з двох боків дужками. Ні кольору, ні музики теж не було. Удосконалити гру Пажитнову допомогли колеги.

  Кольорову версію «Тетріс» написав програміст Вадим Герасимов.
Кольорову версію «Тетріс» написав програміст Вадим Герасимов.

Перші копії "Тетріса" були безкоштовними, їх роздавали на дискетах співробітникам центру. Незабаром гра, завдяки співробітникам угорського інституту кібернетики, які приїхали в СРСР, проникла і за кордон. А в Угорщині її побачив британський підприємець Роберт Стейн, власник власної ігрової студії Andromeda. Він відразу зацікавився грою і захотів купити ліцензію на "Тетріс", однак потрібно було вести переговори з СРСР. А почати продажі Стейн хотів як можна швидше.

"Але угоди могли укладати тільки зовнішньоторговельні об'єднання", - говорить Пажитнов. - "Отримавши від нього добро, я на своєю ламаною англійською відповів в позитивному сенсі: нам цікава ваша пропозиція, давайте приступимо до переговорів. І пішов шукати. Погодився Элорг (Электроноргтехніка — державна компанія СРСР, яка імпортувала і експортувала комп'ютерне обладнання або програмне забезпечення. Створена в 1971 році."

Стейн сприйняв відповідь Олекся як згоду і запропонував "Тетріс" англійській фірмі Mirrorsoft і американській Spectrum Holobyte. В результаті, не маючи ще контракту від Пажитнова, Стейн продав права на "Тетріс" Mirrorsoft за 3000 фунтів стерлінгів і відсоток від продажів.

У США "Тетріс" рекламували як першу гру з-за "залізної завіси". Її запакували в червону коробку, помістили на обкладинку собор Василя Блаженного, літеру "с" стилізували під серп і молот. Ще в "Тетріс" додали музику — мелодію пісні "Коробейники".

  Реклама «Тетріс» в одній з американських газет
Реклама «Тетріс» в одній з американських газет

Американці тиснули на Стейна, щоб скоріше випустити гру. Тому довелося особисто приїхати в Москву і погодитися у результаті на значно менш вигідні для себе умови.

Поки тривали переговори Стейна з "Элоргом", "тетрисомания" перекинулася на Японію. Там було продано 2 млн примірників головоломки. В Японії Mirrorsoft і Spectrum Holobyte продали версію ігри для ПК, а також для приставок власнику компанії Blue Planet Software Хенку Роджерсу. В цей час Nintendo готувалася представити на ринку свою останню розробку — Game Boy, і їй потрібна була гра, яка буде продаватися. Президент Nintendo особисто попросив Роджерса отримати права на портативні ігрові системи, пообіцявши пізніше купити їх у нього.

  Ігрова консоль Nintendo Game Boy
Ігрова консоль Nintendo Game Boy

Хенк Роджерс летить у Москву, де особисто зустрічається з Олексієм Пажитновым. Подиву останнього немає межі - виявляється, його гра вже давно гуляє по світу мільйонами копій, а він сам не отримує практично ні копійки з її продажу. В результаті були судові розгляди, які Mirrorsoft примудрилася довести ледь не до урядового рівня, але все скінчилося перемогою Nintendo.

Японські партнери під час переговорів намагалися уточнити деталі виплат автору гри, але в "Елоргу" відрізали: Пажитнов створював її в робочий час, а значить, весь прибуток повинен йти державі.

Програміст передав їй права в 1985 році на десять років, і весь цей час не отримував прибутку з продажів власної гри, тоді як радянський уряд отримав кілька мільйонів доларів на угоді з Nintendo.

  Олексій Пажитнов (другий зліва) і Хенк Роджерс (другий праворуч) з партнерами з Tetris Company.
Олексій Пажитнов (другий зліва) і Хенк Роджерс (другий праворуч) з партнерами з Tetris Company.

Після розпаду СРСР підприємство "Елорг" стало приватним. Роджерс запросив Пажитнова в Токіо, вони стали партнерами і в 1995 році заснували Tetris Company. Тільки в 1996 році, коли права на "Тетріс" перестали належати "Елоргу", Пажитнов почав отримувати дохід з продажів.

Tetris Company вела переговори про повну передачу прав і домоглася цього в 2005 році. Спеціально для управління ліцензіями на головоломку Роджерс і Пажитнов в цьому ж році створили Tetris Holding Company. Зараз все права на гру належать саме їй.

Зараз просто живу вдома в себе в Сіетлі, - зізнається Пажитнов. - Я тут вже 30 років. У мене є група моїх старих партнерів, ми зрідка, раз на півроку, викочуємо гри в AppStore. А так, в общем-то, я нічим особливо не займаюся.

"Якщо ви хочете продати Game Boy маленьким хлопчикам, запакуйте туди Mario. Але запакуйте туди "Тетріс", і ви продасте GameBoy всім".

Зараз ви читаєте новину «"Тетріс": "з екрану на тебе дивляться твої мерзенні помилки, і ти весь час хочеш їх виправити"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути