Дії закону "Про захист прав споживачів" поширюється на споживачів кредитних послуг не тільки на стадії укладання договору, але і на стадії його виконання, тобто клієнт банку може оскаржити через суд підвищення кредитних ставок.
Така позиція випливає з рішення Конституційного суду, ухваленого 10 листопада і оприлюдненого у вівторок, 15 листопада.
З поданням про офіційне тлумачення низки положень закону "Про захист прав споживачів" до КС звернувся громадянин Андрій Степаненко.
У рішенні КС зазначено, що положення ст. 11 закону передбачають ті права споживачів, які за своїм змістом можливо реалізувати тільки під час виконання договору споживчого кредиту.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Банкам треба збирати інформацію лише про тих, хто взяв кредит - експерт
Це стосується і права споживача не бути притягнутим під час виконання кредитного договору до оплати платежів, встановлених на незаконних основах, а також бути примушеним достроково повернути суму споживчого кредиту в разі незначних порушень договору.
Також це стосується права споживачів бути захищеним від поширення інформації про невиплату боргу. Тобто фінустанові, яка видала кредит, фактично забороняється передавати інформацію про боржника колекторам.
На думку автора подання Степаненка, таке роз'яснення КС суду може спричинити за собою звернення до судів десятків тисяч позичальників кредитів.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Кредит під "плаваючий" відсоток варто брати на рік
"Це рішення діаметрально змінює розстановку сил в суперечках позичальників з кредиторами на користь позичальників", - сказав він.
Варто також відзначити, що позови про захист прав споживачів розглядаються без сплати держмита.
За словами Степаненка, тепер можна звертатися в суди за нововиявленими обставинами у разі, якщо, зокрема, банк підвищив процентну ставку з порушенням умов договору.
Крім того, можуть бути оскаржені в судовому порядку величезні неустойки, які були раніше стягнуті банками з позичальників.
Коментарі