субота, 30 вересня 2017 15:59

Підводні камені "балансуючого" ринку електроенергії

Енергетика є провідною галуззю будь-якої країни, важелем її економічної (не)стабільності, (не)залежності від інших країн та наддержавних організацій, а тому потребує прозорості, відкритості та чіткої, а основне аргументованої регламентації правил функціонування ринку.

Наразі, сектор електроенергетики України перебуває на стадії глобального реформування. Парламентарі, Мінпаливенерго та інші задіяні в даному складному і надзвичайно важливому процесі сторони ( в т.ч. іноземні організації та експерти) провели титанічну роботу з розробки Проекту Закону "Про ринок електричної енергії України"(реєстр№4493 від 21.04.2016), який після тривалого часу обговорень, внесення поправок, доопрацювань був зареєстрований в березні цього року і лише майже через півроку був прийнятий ВРУ в першому читанні.

Так, Україна взяла на себе зобов'язання перед Європейським Співтовариством щодо приведення українського законодавства, що регулює енергетичний сектор у відповідність до європейського (згідно Директиви 2009/72/ЄС ). Безперечно , Україні важливо рівнятися на розвинуті європейські країни та запроваджувати їхній досвід. Проте необхідно розуміти, що для забезпечення ефективності ринку електроенергетики, державна політика з регулювання сектору повинна враховувати, окрім прогресивних європейських норм, також особливості галузі, рівень економічного розвитку країни та низку факторів, що можуть здійснювати свій вплив на ефективність, стабільність та безпеку національної енергосистеми. Зокрема, коли мова йде, про такий прогресивний в Європі і такий "відсталий" в Україні вектор розвитку як "зелена" енергетика. Спробуємо розібратися, які загрози для сектору відновлюваної енергетики несе новий Закон.

Балансуючий ринок, який з'явиться після запровадження нової моделі ринку, передбачає введення фінансової відповідальності виробників електричної енергії з відновлюваних джерел енергії (ВДЕ)за відхилення їх фактичних обсягів відпуску електроенергії від планових добових графіків обсягів відпуску. Така практика є в Європі, але важливо зазначити, що вона була запроваджена вже на певному етапі розвитку галузі, а в деяких країнах – ще й досі відсутня. Це при тому, що частка ВДЕ в їх загальному енергетичному міксі є доволі високою, в той час, як в Україні вона за ледь перетинає позначку "1%". З такими показниками навряд чи можна негативно впливати на об'єднану енергосистему України в разі часткового відхилення фактичних від запланованих обсягів "зеленої" генерації.

Країни, в яких відсутня відповідальність
виробників електроенергії з ВДЕ

 

Крім того, вагомим є фактор недосконалості, а точніше навіть відсутності точного прогнозування погодних умов в Україні, на відміну від європейської системи прогнозування. Похибка прогнозів Гідрометцентру України становить понад 25%. Встановлення фінансової відповідальності за неточність прогнозування без забезпечення належної якості метеорологічної інфраструктури є некоректним. Наприклад, на Кіпрі відсутні зобов'язання прогнозування для об'єктів генерації з ВДЕ встановленою потужністю до 150кВт, а також для об'єктів потужністю від 150кВт до 1МВт, котрі не мають можливості здійснювати таке прогнозування.

Крім того, в українському варіанті енергетичного законодавства не приймається до уваги мала гідроенергетика, яка так само перебуває в залежності від погодних умов, а отже і від точності їх прогнозування, як сонячна та вітроенергетика.

Важливо зазначити, що введення фінансової відповідальності для виробників "зеленої" генерації нанесе велику шкоду сектору. Інвестори, які взяли валютні кредити під свої проекти, понесуть значні "неочікувані" втрати у зв'язку з такими нововведеннями, а зниження їх платоспроможності призведе до неповернення кредитних коштів, відтоку інвестицій в сектор через його нестабільність та гальмування розвитку галузі в кращому випадку, або її повного занепаду - в гіршому.

Більше того, постраждати може не лише окремий інвестор, а й країна в цілому. Оскільки недотримання норм чинного законодавства , а саме в частині порядку стимулювання виробництва електроенергії з ВДЕ до 2030 року, який гарантується державою, може призвести, і скоріше за все призведе до міжнародних позовів, як це було в Європі.

Інвестори Іспанії, Чехії, Італії, Греції, Румунії та Болгарії вправі вимагати компенсацію за втрати, яких вони зазнали в секторі ВДЕ, відповідно до Договору до Енергетичної хартії . Так, наприклад в Іспанії, це почалося в 2010 році, відколи уряд відмовився від стимулів раніше діючого законодавства, чим відкрив себе для міжнародних вимог з боку іноземних інвесторів, і з тих пір він був затоплений хвилею арбітражів. В даний час існує принаймні 12 відомих випадків порушення позовів проти Іспанії, в тому числі одна претензія ЮНСІТРАЛ на € 600 млн, подана 88 інвесторами проектів сонячної енергетики.

Загалом багато інвесторів серйозно постраждали від поширення змін в секторі відновлюваних джерел енергії по всій Європі. Багато з них вже звернулися до арбітражу як найбільш надійного механізму для компенсації своїх втрат. Не зрозуміло, у що в кінцевому рахунку обійдеться для країни "промахи" її можновладців : загублена галузь, штрафні санкції, погіршення інвестиційного клімату, репутаційні втрати чи інші негативні наслідки. А тому, якщо ми вже дійсно хочемо навчитися чогось в Європи, то можна, для початку, хоча б не повторювати, а вчитися на її помилках.

Зараз ви читаєте новину «Підводні камені "балансуючого" ринку електроенергії». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 8642
Голосування На яку допомогу від Європи та світу Україні варто розраховувати після війни?
  • Польща обіцяє "план Маршалла" - велику програму фінансової підтримки
  • Списання всіх боргів за зовнішніми кредитами
  • Всі кошти від конфіскації майна та ресурсів РФ у світі
  • Допомоги не буде. Обмежаться підтримкою біженців
  • Мені байдуже
Переглянути