Ексклюзиви
Вівторок, 21 серпня 2018 13:51

Додав собі масла. Чому президент зробив послугу лобістам "соєвих правок"

Додав собі масла. Чому президент зробив послугу лобістам "соєвих правок"
Через законодавчий колапс закупівельні ціни у фермерів на сою та ріпак впадуть на 17%

Влада в Україні можна сміливо зарахувати до одне зі стихійних лих - вона вставляє палки в колеса аграріям крутіше природи. Взяти хоча б законопроект №7403-д, який був прийнятий Верховною Радою ще 22 травня 2018 р., і 25 травня був спрямований на підпис президентові Петру Порошенку. З тих пір пройшло вже майже три місяці, а законопроект досі не ветований і не підписаний - він просто висить у повітрі.

Ця історія почалася ще в кінці минулого року, коли лобісти переробників олійних через парламент протягнули закон, який скасовує відшкодування ПДВ абсолютно всім експортерам сої та ріпаку. Закон назвали "соєвими правками", і він викликав шквал обурення на аграрному ринку, оскільки погрожував істотно знизити ціни на сою та ріпак для виробників. Тільки після наполегливих зусиль з боку аграріїв, які вийшли на масові акції протесту під стіни Верховної Ради і навіть перекривали траси в 13 областях, а також після багаторазових спроб депутатів відновити справедливість, вдалося частково виправити ситуацію, прийнявши законопроект №7403-д.

Важливо нагадати, що законопроект №7403-д був компромісним рішенням - якщо спочатку депутати від аграрного комітету виступали за повне скасування "соєвих правок" (законопроект №7403-2), то запропонований податковим комітетом парламенту законопроект №7403-д передбачає повернення відшкодування ПДВ не всім експортерам, а тільки тим компаніям, які експортують сою, яку вони самі ж і зробили

Однак після того, як законопроект 25 травня було направлено на підпис президенту, запанувала тривала пауза. Конституція України чітко вказує, що президент протягом 15 днів має або підписати закон і оприлюднити його, або ж - повернути до парламенту зі своїми зауваженнями для повторного розгляду. Якщо ж закон протягом цього строку не ветований, то він вважається схваленим президентом і має бути підписаний та офіційно оприлюднений.

Ще 4 липня на зустрічі з бізнесом Петро Порошенко заявив, що очікує експертного аналізу щодо законопроекту, і переконаний, що закон буде підписаний. Така позиція президента сама по собі є порушенням Конституції, так як на цей момент президент вже втратив право вето і був зобов'язаний підписати і опублікувати закон незалежно від того, який експертний висновок він отримає. Однак цього зроблено не було, і, станом на 20 серпня 2018 р., закон вже 72 дні знаходиться у підвішеному стані, а гарант Конституції продовжує її порушувати не маючи для цього жодних правових підстав.

"Cui prodest?" або ж "Кому вигідно?", - говорили латиняни, радячи в незрозумілій ситуації шукати зацікавлену сторону. Така ситуація із законопроектом №7403-д вигідна лише одній стороні - переробникам олійних, які пролобіювали "соєві правки", які, як повідомляла "ДС", ще називають "правками Хомутинника" - по імені впливового депутата Валерія Хомутинника, одного з бенефіціарів найбільшого українського переробника олійних - компанії "Кернел". Адже вже з 1 вересня в силу вступають "соєві правки", ПДВ при експорті сої відшкодовуватися не буде, в результаті, за прогнозами фігурантів ринку, закупівельні ціни на внутрішньому ринку, що формуються експортерами, впадуть на 17%, що дозволить переробникам закуповувати дешеву сировину для своїх заводів на цілком законних підставах. Від чого, безумовно, програють фермери.

Однак "підвішеність" законопроекту №7403-д не може бути вічною - якесь рішення президент все ж повинен прийняти. І останнім часом з Адміністрації президента стала просочуватися інформація про те, що Петро Порошенко має намір все-таки ветувати законопроект №7403-д. Як ми вже говорили, це також прямо порушує Конституцію (терміни для законного ветування уже пройшли).

Формальною причиною президентського вето може стати те, що закон є дискримінаційним і встановлює різні правила гри на ринку: виробникам сої, які експортуватимуть її самостійно, ПДВ відшкодовувати будуть; тим же хто не може забезпечити необхідний для експорту обсяг і працює по цій причині з трейдерами - ні, так само як і трейдерам. Таке рішення цілком співзвучно позиції представників західного бізнесу - Європейська бізнес асоціація вже закликала Петра Порошенка ветувати цей законопроект, як дискримінаційний і такий, що порушує принципи вільної конкуренції.

Якщо все станеться саме так, то президент буде виглядати поборником справедливості - поверне законопроект до парламенту і запропонує йому встановити рівні правила гри для всіх виробників сільгосппродукції. Однак каверза в тому, що Верховна Рада вже одного разу "завалила" такий законопроект, причому не менше за інших в цьому взяла участь сама президентська фракція.

Відповідно, набрати 226 голосів за президентські зауваження очевидно не вдасться, як, власне, і за подолання вето. В результаті, закон про відновлення відшкодування ПДВ аграріям при експорті сої і ріпаку так і не вступить в силу ніколи. Чи не цього і домагалися лобісти переробників?

Швидше за все, що Петро Порошенко, затягнувши до неможливості оголошення свого рішення по законопроекту, став на бік великого бізнесу. І тепер власники олійноекстракційних заводів, яким президент своєю бездіяльністю дає можливість заробити кілька мільярдів гривень, можуть вважати себе йому зобов'язаними.

Але не будемо наївними. В АП це прекрасно розуміють, але їм можуть знадобиться голоси і підтримка "фракції Хомутинника". Не забуваємо, що чергові вибори президента в Україні заплановані на 31 березня 2019 року. Так що власники олійноекстракційних заводів можуть бути спокійні - вже було втрачена можливість заробити кілька мільярдів гривень за рахунок фермерів, цілком можливо буде реалізована, нехай і ціною порушення Конституції.

Тим часом зволікання президента вже дорого обійшлося виробникам олійних культур, в першу чергу, дрібним і середнім фермерам. Адже в умовах, коли не відомо - чи буде підписаний прийнятий Радою закон або ж він буде ветований - вони не можуть нормально планувати діяльність. Ще в середині червня фігуранти ринку скаржилися, що не можуть оформити форвардні контракти на експорт олійних культур - "підвішений" закон не дозволяє спрогнозувати ціни на продукцію. З того часу пройшло вже два місяці, а ситуація для експортерів так і не прояснилася. Хоча ні, вона стала гранично ясною - бізнес в черговий раз зрозумів, що якщо не вміти кулуарно домовлятися з владою, то вона і далі буде ігнорувати закон або використовувати його проти тебе стільки, скільки вважатиме за потрібне.

Зараз ви читаєте новину «Додав собі масла. Чому президент зробив послугу лобістам "соєвих правок"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 17509
Голосування Чи подорожчають продукти через відміну державного регулювання цін?
  • Так, виробники і магазини скористаються цим
  • Так, але подорожчають тільки найпопулярніші товари
  • Ні, будуть лише сезонні коливання цін
  • Деякі товари подешевшають
  • Державне регулювання - це радянський пережиток. Його треба відмінити
Переглянути
Погода