Що сталося.
17 липня 2014 року близько 16:00 на висоті 10 тис. метрів над селом Грабове біля міста Торез Донецької області з радарів зник літак Boeing-777 Malaysian Airlines. Лайнер прямував з Амстердама до столиці Малайзії Куала-Лумпур. Загинули усі, хто був на борту. Це 298 людей - 283 пасажири та 15 членів екіпажу. За кілька днів стало зрозуміло, що літак збили ракетою "земля-повітря" із самохідного ЗРК "Бук" М1. Після вибуху в повітрі літак розпався на частини. Його уламки й тіла пасажирів розкидало на 15 км.
Перші дії української влади.
Президент України Петро Порошенко 17 липня ініціював створення державної комісії із залученням фахівців ІКАО та інших міжнародних структур для розслідування трагедії. У ті дні це був третій трагічний випадок після того, як з російської території збили літаки Ан-26 та Су-25 ЗСУ.
"Ми не виключаємо, що цей літак також був збитий, і наголошуємо, що Збройні сили України не здійснювали жодних дій щодо враження цілей у повітрі", - наголосив президент.
Організували пошуково-рятувальні заходи.
Перші дії російської влади і так званої ДНР.
Російські інформагентства "ИТАР-ТАСС" та "РИА Новости" заявили, що "ополченці" збили літак АН-26 поблизу міста Торез.
17 липня о 16:50 так званий міністр оборони ДНР 45-річний Ігор Гіркін написав на сторінці vkontakte, що літак збили бойовики ДНР. Вони були впевнені, що знищили військовий АН-26 Збройних сил України.
"Птичка упала за террикон, жилой сектор не зацепила. Мирные люди не пострадали", - написав він. Свої слова підкріпив двома посиланнями на відео. Згодом Гіркін видалив повідомлення.
І бойовики, і російські ЗМІ називали місце аварії та час падіння літака, які точно збігалися з місцем і часом катастрофи малайзійського Boeing-777. Усі вони ідентифікували збитий літак як український АН-26. Проте до вечора, коли реальна картина почала прояснюватися, російські ЗМІ дали задній хід, намагаючись усе "зам'яти". Із соцмереж масово видаляли всі публікації зі згадкою АН-26. Крім того, на російському телебаченні з'явилося таємне табу на згадування заяв сепаратистів про те, що вони збили український військовий літак.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Топ-5 російської брехні щодо збитого Boeing-777
Перша реакція міжнародної спільноти.
Прем'єр-міністр Австралії Тоні Ебботт 18 липня 2014-го на спеціальному засіданні парламенту сказав, що ця катастрофа є не випадковістю, а злочином і всі винні мають бути притягнуті до відповідальності.
"Це не можна списати на трагічну випадковість у тому разі, коли ви маєте справу із російськими підданими, озброєними російською бойовою технікою. Зараз ми можемо тільки констатувати, що все вказує саме на це, але в цій справі не може бути дрібниць", - заявив він.
Посол Саманта Пауер, постійний представник Сполучених Штатів в ООН, на засіданні Ради Безпеки щодо України заявила:
"Ми вважаємо, що рейс МН-17 Malaysian Airlines, який перевозив 298 людей з Амстердама до Куала-Лумпур, був швидше за все збитий ракетою "земля-повітря" "Бук" М1 (SA-11), випущеною з району, який контролюють сепаратисти у Східній Україні".
Президент США Барак Обама під час свого виступу у Вашингтоні заявив:
"Очевидно, що літак було збито ракетою класу "земля-повітря", випущеною з району, що його контролюють підтримувані росіянами сепаратисти всередині України".
26 липня 2014-го Адміністрація президента США прямо звинуватила Путіна в загибелі 298 людей із літака.
Голова Парламентської асамблеї ОБСЄ Ілкка Канерва 18 липня 2014-го повідомив:
"Уже є точні ознаки того, що ракета запущена з районів, контрольованих бойовиками. Саме вона і могла стати причиною катастрофи. У такому разі не буде сумнівів, що відповідальні за незаконне постачання зброї до України і ті, хто прямо чи опосередковано кидає виклик український владі щодо територіальної цілісності країни, несуть головну відповідальність".
Президент Росії Володимир Путін висловив співчуття прем'єрові Малайзії Наджібу Разаку через авіакатастрофу. МНС Росії запропонувало допомогу Україні у проведенні заходів з ліквідації наслідків аварії Boeing.
Переломна точка стосунків Росії із США і Євросоюзом. Хвиля санкцій.
6 березня 2014-го почалась перша хвиля санкцій проти Росії. Євросоюз почав їх вводити після анексії Криму.
У ніч на 17 липня санкції проти Росії розширила Європейська рада. Список санкцій охоплював низку осіб і російських компаній, які надавали підтримку порушенню територіальної цілісності та суверенітету України.
Збиття Boeing на Донбасі істотно збільшило активність ЄС щодо протидії тероризму на Донбасі.
25 липня ЄС оприлюднив додаткові санкції щодо Росії. Під дію санкцій потрапили голова ФСБ Росії Олександр Бортніков, секретар Радбезу РФ Микола Патрушев, голова Служби зовнішньої розвідки Росії, екс-прем'єр Микола Фрадков, заступник секретаря Радбезу Росії Рашид Нургалієв, екс-спікер Держдуми РФ Борис Гризлов, президент Чечні Рамзан Кадиров, губернатор Краснодарського краю Олександр Ткачов тощо. Під санкції підпадають так звані ЛНР та ДНР, "Федеративна держава Новоросія", "Міжнародний союз громадських об'єднань", радикальна воєнізована організація "Соболь", "міліція самозахисту Луганська гвардія", "армія Південного Сходу", "народне ополчення Донбасу", батальйон "Восток".
Версії України.
За версією України, лайнер був збитий із російського зенітно-ракетного комплексу "Бук". Аж до зими міжнародні експерти та журналісти глибоко й детально розслідували причини катастрофи.
Служба безпеки України оприлюднила перехоплені розмови бойовиків про те, що 17 липня 2014 року о 16:40 російський диверсант на прізвисько Бєс (Ігор Безлєр) доповів своєму кураторові, полковнику ГРУ ГШ ЗС РФ Василю Гераніну про збитий літак: "Щойно збили літак. Група "Мінера". За Єнакієво впав".
Того ж дня радник міністра внутрішніх справ України 37-річний Антон Геращенко в ефірі російського телеканалу "Дождь" заявив, що літак збила ракета "земля-повітря", випущена з ракетного комплексу "Бук М1", який дозволяє знищувати цілі на висоті понад 10 км.
"Террористы, не ведая, что творят, сбили гражданский самолет. Погибло около 300 человек, за которых придется ответить", - сказав він.
Відомо, що донецькі бойовики мали "Бук": наприкінці червня вони захопили військову частину протиповітряної оборони А-1402.
Версії Росії.
Одразу після катастрофи Boeing Росія всіляко почала відхрещуватися від своєї участі, придумуючи нові й нові версії, які миттєво розсипалися. Вони легко піддавалися спростуванню не тільки міжнародними слідчими, але й журналістами. Російське Міністерство оборони не раз викривали у наданні фейкових доказів.
Російська влада, а з нею й пропагандистська машина РФ, намагалася довести, що літак збив український Су-25. Однак генеральний конструктор літака Су-25 Володимир Бабак назвав цю версію "спробою сховати кінці у воду". За його словами, штурмовик міг би атакувати Boeing на висоті 3-4 тисячі метрів, але збити літак, що летить на висоті 10 500 м, Су-25 не в змозі.
Ще одну резонансну "версію" тоді озвучував одіозний кремлівський пропагандист Михайло Леонтьєв. Він заявляв, що в його розпорядженні опинився "сенсаційний знімок", імовірно зроблений іноземним супутником-шпигуном в останні секунди польоту Boeing-777 над Україною. Це фото, на думку Леонтьєва, підтверджувало, що Boeing збитий реактивним винищувачем Міг-29, який його переслідував. Фото розтиражували ледь не всі російські ЗМІ, але воно було фейковим.
Тільки в червні 2015 року Росія визнала, що таки був "Бук". Російський концерн "Алмаз-Антей", який виробляє зброю, провів прес-конференцію, на якій оприлюднили цю версію. Тепер у Росії не заперечують, що Boeing був збитий "Буком" і тиражують її як основну. За словами радника генконструктора концерну "Алмаз-Антей" Михайла Малишевського, за характером отворів на фрагментах лайнера зроблений висновок, що в цьому випадку використовували ракету типу 9М38М або 9М38М з бойовою частиною 9М314 або 9М314М1.
Версії США і Євросоюзу.
30 березня 2015 року Міжнародна слідча комісія заявила, що розглядає як основну версію те, що літак збитий з російського ракетного комплексу "Бук". На підтвердження вони продемонстрували фільм, у якому зазначається, що ЗРК "Бук" перевозився по території України тягачем марки Volvo, "віджатим" бойовиками в одного з донецьких підприємств.
За даними розслідування, 17 липня вночі цей тягач перебував у районі населеного пункту Північний, після чого вирушив до Донецька не за встановленим маршрутом. У слідчої групи також є запис телефонної розмови між двома бойовиками, який свідчить, що о 9 год. ранку "Бук" уже був у Донецьку разом з екіпажем. Пізніше його перевезли у Сніжне через Макіївку, Зугрес і Торез. Удень 17 липня "Бук" бачили в Сніжному - він був знятий з тягача і йшов своїм ходом. Уже 18 липня о 5-й ранку тягач Volvo з наново навантаженим "Буком" бачили в Луганську в напрямку до Краснодона. Згідно зі ще одним телефонним записом, який має слідча група, 18 липня о 8 год. ранку ЗРК залишив територію України і перетнув кордон з Росією.
Старший радник держсекретаря США з питань стратегічних комунікацій Марі Харф заявила, що причетність Києва до катастрофи МН-17 не відповідає дійсності.
"Наша оцінка ситуації була чіткою із самого початку. MH-17 збитий зенітною ракетою "земля-повітря" з території на сході України, яку контролювали на той момент сепаратисти", - наголошувала Харф, додаючи, що США точно відомо, що в радіусі катастрофи не було жодних українських систем ППО, й українські сили не запускали жодної ракети (з установок "Бук". - ред.) протягом конфлікту".
Харф також звернула увагу на те, що з російської сторони історія змінюється: спочатку вони говорили, що це не була ракета з установки "Бук", зараз говорять протилежне.
Розслідування. Хто і коли його проводив.
Окремо розслідування проводять Міжнародна слідча комісія, Малайзія, Україна та Росія. Повний звіт-розслідування про збитий Boeing мав з'явитися восени, однак 15 липня американський телеканал CNN із посиланням на свої джерела вже розкрив зміст цього документа.
Примітно, що частину відповідальності за катастрофу комісія поклала на Malaysian Airlines, яка не припинила польоти над зоною конфлікту на Донбасі. У Раді безпеки Нідерландів, яка очолює розслідування причин падіння Boeing, поки що відмовилися коментувати зміст попереднього звіту.
Одразу декілька міжнародних розслідувань вказують на те, що лайнер збитий завезеним із Росії "Буком".
Однак найбільш повною є доповідь організації Bellingcat, яка зібрала всі дані про "Бук". Їх розслідування для фільму взяли за основу австралійські журналісти, які простежили весь маршрут прямування комплексу. Bellingcat стверджують, що російська брехня почалася під час прес-конференції, коли Москва заявила, що саме український літак Су-25 збив малайзійський авіалайнер.
Ключові тези розслідування Bellingcat:
- "Бук", з якого збитий літак, супроводжували російські військовослужбовці. Екіпаж складався з чотирьох осіб. Експерти Bellingcat з'ясували імена двох з них: Дмитро З. та Володимир П.
- На вантажівці з номером 4267 AH 50 із причепом XP 4679 50 "Бук" 23-25 червня був доставлений на військову базу в російському Міллерово.
- У ніч на 17 липня цей же "Бук" був завезений в Україну. Одразу після трагедії вранці 18 липня комплекс перетнув кордон Росії.
- 19-21 липня "Бук" був перекинутий у військовий табір на північному заході від міста Каменськ-Шахтинський у Ростовській області Росії. Потім комплекс перемістили, його справжнє місцезнаходження невідоме.
- "Бук", пересування якого Росією та Україною вивчали експерти Bellingcat, - один і той самий. Підтвердження цьому - унікальний малюнок пошкоджень на броні комплексу.
Дії Росії під час розслідування.
Група хакерів Pawn Storm намагалася отримати незаконний доступ до матеріалів розслідування авіакатастрофи Boeing на Донбасі. Хакерські атаки здійснювалися у вересні і на початку жовтня 2015 року. За хакерською атакою на комп'ютери Ради безпеки Нідерландів, яка відбулася напередодні звіту щодо обставин катастрофи літака MH-17 восени минулого року, стояли спецслужби Росії. Про це йдеться у звіті Федеральної служби захисту конституції Німеччини під назвою "Керовані спецслужбами електронні атаки Росії".
Висновки розслідування.
Нідерландські слідчі 28 вересня 2016 року оприлюднили остаточні результати розслідування трагедії.
Основні тези звіту:
• MH-17 збитий ракетою ЗРК "Бук" з території, контрольованої бойовиками;
• "Бук" прибув туди з Росії, а після обстрілу вивезений назад у Росію;
• до перевезення й обстрілу причетні 100 осіб;
• імена підозрюваних та їхнє громадянство поки що не називають;
• розслідування продовжене до 2018 року.
"Чітко було заявлено, що літак збитий ракетою "Бук", яка привезена з території Російської Федерації і після цієї події евакуйована на територію Російської Федерації", – сказав посол України в Нідерландах Олександр Горін.
Горін підтвердив, що шлях "Бука" з території Росії в Україну і назад простежується на супутникових знімках.
"Простежується. Єдине, що немає відповіді на перше запитання – де зайшов "Бук" на територію України. Слідство триває", – сказав він.
Однак слідчі дійшли висновку, що "Бук" таємно провезли через російсько-український кордон на тягачі. Спочатку його доставили в Донецьк, а потім відбуксирували в Сніжне.
Ракету випустили з контрольованої бойовиками території поблизу міста Первомайськ на Донеччині. Численні свідки в районі Первомайська розповіли, що чули звук запуску ракети і бачили інверсійний слід, залишений її двигуном. Після запуску установку знову повантажили на трейлер і вивезли назад в Росію через Луганськ.
Комісія точно не знає, чи був обстріл Boeing навмисним, чи випадковим. Але в записах переговорах бойовиків відчувалося здивування після катастрофи. Слідство також не має наміру зараз називати імена і національність 100 згаданих підозрюваних.
У міжнародної слідчої групи було декілька гіпотез щодо місця запуску ракети ЗРК "Бук" по літаку рейсу МН-17. Відпрацьовували зокрема і версію причетності української сторони. Однак вона не знайшла підтвердження.
Жертви. Компенсації. Дії, які спричинила трагедія.
Родичі жертв катастрофи малайзійського літака Boeing-777 вимагають $330 млн компенсації від Росії й особисто президента Володимира Путіна. Європейський суд із прав людини 25 травня 2016-го підтвердив отримання відповідного позову від 33 осіб з Австралії, Нової Зеландії та Малайзії.
Серед 298 загиблих було 80 дітей.
Коментарі
5