субота, 24 квітня 2021 16:26

В США люблять вирішувати чужі проблеми - режисер Семен Мозговий
6

Фільм "Сіль з Бонневілю" на фестивалі документального кіно про права людини Docudays UA отримав особливу відзнаку конкурсу DOCU/УКРАЇНА.

"Головні герої фільму, Назар і Максим, увесь вільний час проводять у маленькому гаражі вятошині в Києві, - розповідає кінокритик Дмитро Сидоренко. - Гроші та сили йдуть на переоснащення старого мотоцикла Іж-49. А все тому, що після перегляду фільму Роджера Дональдсона "Найпрудкіший Індіан" хлопці загорілись ідеєю зробити найшвидший у світі байк. Щоб побити світовий рекорд, їм не просто треба перезібрати наново мотоцикл 1951 року випуску, але й дістатися з ним до США. Адже саме там, на дні величезного висохлого солоного озера Бонневіль у штаті Юта пролягає найвідоміша траса для встановлення рекордів зі швидкості.

Зняв стрічку Семен Мозговий, що вже брав приз за найкращий документальний фільм на Docudays UA два роки назад з "Історією зимового саду". Новий твір Семена – на порядок масштабніший і виглядає ледь не пригодницьким кіно. Його героям співпереживаєш по-справжньому, дуже хочеться, аби в них все вийшло. Тим паче, коли навіть товариші не вірять в їхній успіх.

"Сіль з Бонневілю" виглядає раритетним кіно штучного виробництва, як і мотоцикл, що його зібрали герої. Це кіно про те, як рекорди ставлять звичайні люди. Не потрібно бути відомим спортсменом, достатньо впертості та наполегливості. А видатного результату можна досягти в будь-якій сфері, не обов'язково у вищій лізі, бо кожен сам встановлює власний максимум сподівань".

Режисер Семен Мозговий розповів, як створювалося кіно.

Автор: Кадр з фільму
  На міжнародні змагання “Bonneville Speed Week” в американському штаті Юта приїжджають шанувальники швидкості з усього світу. Режисер Семен Мозговий у документальному фільмі "Сіль із Бонневілю" показав, як кияни  Назар Лаврушко та Максим Сагдієв встановили рекорд швидкості на мотоциклі Їж-49.
На міжнародні змагання “Bonneville Speed Week” в американському штаті Юта приїжджають шанувальники швидкості з усього світу. Режисер Семен Мозговий у документальному фільмі "Сіль із Бонневілю" показав, як кияни Назар Лаврушко та Максим Сагдієв встановили рекорд швидкості на мотоциклі Їж-49.

До Бонневілю їдуть люди з усього світу, щоб ставити рекорди. Чим вони займаються, навіщо це роблять?

Це ціла субкультура. Учасники живуть швидкістю, рекордами. Вивчають, як звучить мотор, що ти можеш зробити як людина з мотоциклом. Це їх пристрасть. Гонщики збираються в Бонневілі разом, є багато дідів, вони прикольні чуваки. Окрім моїх героїв, з України були ще команди з Харкова та президента Київського автомотоклубу Сергія Малика. Макс та Назар зійшлися, бо обидва спеціалізувалися на мотоциклі Іж-49, "крутили" його сім років, і на ньому поїхали на змагання. Виступати в категорії "Vintage Gas". Я подумав, що може бути цікавий поворот.

Тобі таке захоплення не близько?

Не настільки, але все подобалося. Було навіть питання, чи достатньо швидко зможе поїхати мотоцикл з Назаром чи Максимом через їх вагу. Тоді я б як найлегший мав сісти на мотоцикл і поставити рекорд в якості одного з пілотів. Я не експерт в цій темі. Але знімаючи, хотів зробити стрічку, яка була б цікаво і для гонщиків. Щоб вони подивилися фільм і сказали "класне кіно".

Автор: Кадр з фільму
  Кияни Назар Лаврушко (ліворуч) та Максим Сагдієв (праворуч) сім років в гаражі на Святошині готували мотоцикл Іж-49 до міжнародних змагань “Bonneville Speed Week” у США. Встановили світовий рекорд. Стали головними героями документального фільму "Сіль із Бонневілю" Семена Мозгового
Кияни Назар Лаврушко (ліворуч) та Максим Сагдієв (праворуч) сім років в гаражі на Святошині готували мотоцикл Іж-49 до міжнародних змагань “Bonneville Speed Week” у США. Встановили світовий рекорд. Стали головними героями документального фільму "Сіль із Бонневілю" Семена Мозгового

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Після виходу фільму Іван Приходько мав би прокинутися знаменитим

Чи важко було знімати фільм, не знаючи, чим закінчиться подорож?

Коли їхали на змагання, гадали, поб'ють рекорд чи ні. Неможливо було спрогнозувати. Це був виклик для мене, спортивний інтерес. Фільм йшов двома шляхами. В будь-якому разі мала статися драма. Склалося як склалося. Навіть додало причетності. Про те, що коли нічого не просиш і життя дає. Або просиш багато і життя не дає. У хлопців є жага до рекордів. У фільмі рекорд поставив Назар. Наступного року Макс поїхав і побив його досягнення. Ще одна тема - Назар після змагань залишився у США. Макс мені говорив, що він кинув батьківщину. Водночас сам він втратив друга.
Ці два хлопці дуже різні. Але, як на мене, один одного доповнюють. Не поставили б рекорд поодинці. В них вийшла кооперація заради досягнення мети. Життя йде далі, і у них є вибір, жити минулим чи майбутнім, мріями чи реальністю.
Почав працювати над фільмом навесні 2017 року, а останню сцену знімав влітку 2019 року. Загалом 30 знімальних днів. Рекорд ставили у 2018-му. Пощастило, що у 2019-му оператор Сергій Стеценко поїхав для іншого проєкту в Америку, і відзняв мені Назара, який залишився там жити. Спочатку було страшно, що ми нічого не зняли, що в кіно немає історії. Думав, як з цього скласти фільм. Коли прийшли нові матеріали, нарешті зрозумів.

Автор: Кадр з фільму
  Киянин Назар Лаврушко на мотоциклі Іж-49 встановив світовий рекорд швидкості на міжнародних змагань “Bonneville Speed Week” у США. Є героєм документального фільму "Сіль із Бонневілю" Семена Мозгового
Киянин Назар Лаврушко на мотоциклі Іж-49 встановив світовий рекорд швидкості на міжнародних змагань “Bonneville Speed Week” у США. Є героєм документального фільму "Сіль із Бонневілю" Семена Мозгового

Як проходили зйомки в Бонневілі?

Ми ледь дісталися. Загубили техніку, вона залишилась в Парижі. Частина команди не приїхала взагалі. Але в Америці люди люблять вирішувати чужі проблем, це країна можливостей. Вартість ліцензії зйомки телевізійного чи документального проєкту на Бонневілі коштує 5 тисяч доларів. Але нас записали як фанатів команди, а це 950 доларів. Хотіли орендувати пікап, ніде не знайшли. Таксист, який нас підвозив, дізнавшись про проблему, зателефонував знайомому у прокат. Сказав, є гості з України, яким потрібен пікап. Так ми отримали автомобіль. На відміну від українців, американці готові брати відповідальність за інших. Це нас врятувало.
У нас знімали двома камерами, в США - трьома, я також був оператором. Є у фільмі й постановочні моменти. Наприклад, заборонено знімати, як учасник на Бонневілі встановлює рекорд. Проїзди Назара і Макса соляною пустелею ми знімали окремо, пізніше. Це не вплинуло на картинку. Так, Макс переживав гіркоту, бо не встановив рекорд. Але він був в шоломі, і його емоцій не видно.

Автор: Кадр з фільму
  Кияни Назар Лаврушко (ліворуч) та Максим Сагдієв (праворуч) отримали сертифікат про встановлення світового рекорду швидкості у категорії Vintage Gas на міжнародних змагань “Bonneville Speed Week” у США. Стали головними героями документального фільму "Сіль із Бонневілю" Семена Мозгового
Кияни Назар Лаврушко (ліворуч) та Максим Сагдієв (праворуч) отримали сертифікат про встановлення світового рекорду швидкості у категорії Vintage Gas на міжнародних змагань “Bonneville Speed Week” у США. Стали головними героями документального фільму "Сіль із Бонневілю" Семена Мозгового

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Німець врятував карпатських буйволів

У фільмі багато музики. Чи дорого це коштувало?

Якщо трек звучить до 30 секунд, в Америці можна не платити за використання. Це називається цитування. Основний хіт стрічки - "Їхали чумаки" від гурту "Даха Браха". Грає, коли Назар і Макс приїжджають в Америку. Спочатку я думав, що знімаю веселе кіно про рекорд і швидкості. Але в процесі відчув, що це не весело. Хотілося показати за допомогою цієї композиції складну емоцію, страх і надію.
Музику до фільму написали грузинські композитори Лука Лебанідзе та Звяд Мгебрішвілі. Вони самі мене знайшли і запропонували співпрацю Виявилося, мають власну студію звукозапису. Початкова версія музики до фільму мала багато грузинських народних інструментів. Я лише зменшив їх кількість.

Автор: Facebook
  Режисер Семен Мозговий на церемонії нагородження фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA отримує особливу відзнаку конкурсу DOCU/УКРАЇНА за фільм "Сіль з Бонневілю"
Режисер Семен Мозговий на церемонії нагородження фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA отримує особливу відзнаку конкурсу DOCU/УКРАЇНА за фільм "Сіль з Бонневілю"

В чому для тебе особливість документального кіно?

Це відкриті кордони для творчості та уяви. Завдання документаліста - вхопити момент, що вже ніколи не відбудеться. Для мене було важливо, як це зробити та що за цим може стояти.

Твої помилки під час зйомок? Що б ти хотів змінити?

Пофарбувати екстер'єр гаража, його двері - це були гроші "в трубу". Вирішив, що буде некрасиво по картинці. Зрештою, кадр не увійшов.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Донбас можна показати так, що буде схожий на Сирію

Які творчі плани?

Знімаю третій фільм, чорно-білий ігровий дебют "Свято хризантем". Психологічна фантастика. Про жінку, яка вижила в епіцентрі ядерного вибуху, але втратила особистість. Її лікують, намагаються зрозуміти, що відбувається. Була цілителькою, вирощувала хризантеми. Це мій оригінальний сценарій, футуристична антиутопія. Медитативне споглядальне кіно.

Автор: Facebook
  Герої фільму Семена Мозгового "Свято хризантем" на футуристичній локації в Північній Македонії. Фільм розповідає про цілительку, яка вижила в епіцентрі ядерного вибуху
Герої фільму Семена Мозгового "Свято хризантем" на футуристичній локації в Північній Македонії. Фільм розповідає про цілительку, яка вижила в епіцентрі ядерного вибуху


Сприйняття майбутнього сьогодні змінилося. У ХХ столітті панувало утопічне мислення, що все було добре, люди стануть просвітленими, підкорюватимуть космос. Зараз зрозуміло, що ми прямуємо в інший бік, і невдовзі може бути кінець. Це збігається з тим, що я знімаю. Завершити фільм планую у 2022 році.
Частину картини зняв на Балканах. Обрав шедеври монументального мистецтва у Північній Македонії, Сербії та Боснії і Герцеговині. Вони вражають своїми масштабами та футуристичними формами, а також є символами нового світу після пережитих людством жахів Другої світової війни.
Одночасно готуюся до документального фільму, досліджую тему. Хочу зняти американські резервації та закинуті колоніальні місця. Розказати про тріщини між колоніальним і постколоніальним світом Америки, як це поєднується з персональними історіями.

18-й Docudays UA тривав з 26 березня до 4 квітня. Цьогорічний фестиваль присвятили праву людини на здоров'я. Тема - "Повне одужання". Презентували 105 стрічок із понад 30 країн. Провели 36 трансляцій бесід із кінематографістами та правозахисниками.
У міжнародному конкурсі Docu/Світ перемогла картина "Приборкання саду" грузинської режисерки Саломе Джаші. Розповідає про хобі колишнього прем'єр-міністра Грузії, мільярдера Бідзіни Іванішвілі. З 2016-го збирає столітні дерева, що ростуть вздовж узбережжя країни. Їх викопують і перевозять у сад можновладця, припинають залізними тросами. Головну нагороду національного конкурсу Docu/Україна отримала "Земля Івана" Андрія Лисецького про одного з останніх народних художників України Івана Приходька із села Дударків Бориспільського району Київщини. Малює звірів і птахів, козаків, янголят, орнаменти. Робить дерев'яні іграшки. Співає і танцює, проводить ритуали. Приз глядацьких симпатій дістався французькій постановниці Елеонор Вебер. В основу фільму "А ночі вже більше не буде" поклала архівні відео американських і французьких військових в Афганістані, Іраку, Сирії. Лауреати отримали по $1 тис.

Зараз ви читаєте новину «В США люблять вирішувати чужі проблеми - режисер Семен Мозговий». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі