45 картин українських митців кінця ХІХ — початку ХХ ст. представили на виставці "Помічник, супутник, друг" у Національному художньому музеї в Києві.
— Спочатку хотіли розважити глядача. Показати зображення собак і котів. Виявилося, ця тема 150 років тому була непопулярна, — розповідає кураторка виставки Леся Толстова, 50 років.
— Довелося доповнювати іншими тваринами. Зазвичай художники вводили їх до пейзажів або побутових картин. Кожна мала особливе значення.
Воли й корови були символом важкої праці, терпіння на шляху до успіху й добробуту. Сергій Васильківський створив полотно "Чумацький ромоданівський шлях" для Полтавського земського будинку. На початку ХХ століття чумацтво з волами й возами відходить у минуле. Художник розуміє — як і козаччина, воно важливе для національної свідомості українців. Віл — тварина сумирна, повільна, працьовита, але надзвичайно сильна й може бути небезпечна. Нагадував українського селянина під гнітом, готового повстати.
Художника Миколу Самокиша називали "поетом коней". Деякі його етюди виставлені вперше. Кінь втілював стрімкий рух, бажання змін і прогресу.
Степи з отарами бачимо в роботах Володимира Орловського. У пізній його творчості вівці допомагають показати самотність людини наодинці з природою.
Гуси в мистецтві пов'язані з переживаннями, коханням. Типовою є картина Миколи Пимоненка "Гуси, додому!". Жінка жене птахів до подвір'я. Це наче ілюстрація до народної пісні "Гиля, гиля, сірі гуси".
Собаки зустрічаються в пейзажах ХІХ століття — пасуть отари овець, допомагають мисливцям на полюванні. На пізніших роботах бачимо близькість людини й тварини, прив'язаність до хазяїна. Як повноправні герої художніх творів собаки й коти з'являються лише наприкінці ХІХ століття. Коли художники звертають увагу на психологію міського жителя.
Валер'ян Яблочкін малював лише котів. Приїхав із Санкт-Петербурга до Києва у 1870-х. Жив на дачі в Миколи Мурашка, з купою домашніх улюбленців господаря. Тож мав великий вибір пухнастих натурників.
Виставка "Помічник, супутник, друг" триває в Національному художньому музеї України до 28 березня.
Коментарі