
У київському оперному театрі готують до показу осучаснену версію опери "Фауст". 1859-го її написав французький композитор Шарль Гуно за мотивами трагедії німецького класика Йоґанна Ґете.
Диявол-Мефістофель уклав парі з Богом. Має заволодіти душею професора Фауста, який мріє подарувати людству вічне життя. Господь вважає віру й моральність Фауста непохитною, дозволяє сатані спокушати вченого. Професор хоче повернути молодість. Укладає угоду з дияволом. Мефістофель знайомить його з цнотливою Маргаритою. Фауст проводить із нею ніч і кидає. За якийсь час дізнається, що Маргарита чекає на страту за вбивство доньки, яку народила від нього. Приходить до коханої, пропонує втечу. Вона відмовляється служити силам зла і йде на смерть. Господь рятує її душу від мук пекла, за сюжетом.
— Зовні професора Фауста зробили схожим на засновника американської корпорації "Еппл" Стіва Джобса. Він — у джинсах і светрі, — розповідає режисер Микола Третяк, 50 років. — Фауст — людина, яка в житті досягла всього, чого прагнула. Коли Мефістофель пропонує варіанти, щоби спокусити науковця: багатство, владу тощо — той чіпляється лише за молодість і кохання. Підписують договір на смартфоні. Боротьба між злом і добром відбувається всередині кожного з нас. І важливо, що перемагає в даний момент. Фаусту важко пожертвувати Маргаритою. Та Мефістофель його не відпускає, оскільки контракт підписаний.
У Національній опері України "Фауста" 10 років тому вже ставив італієць Маріо Кораді.
— Тоді використали сучасні декорації й одяг, — продовжує Микола Третяк. — Зараз переглянули костюми — вони нецікаві. Артисти наче не перевдягнулися з вулиці. Художник Анна Іпатієва запропонувала неформальний стиль. Довгі темні готичні костюми з мереживом, гільзи замість ґудзиків. Персонажі вийшли яскраві. Маргарита буде в білому вбранні. Колір підкреслює, що вона відмовилась бути в диявольській челяді. Фауст міг обрати будь-яку жінку. Однак Мефістофель знайшов саме ту, на кого він зреагує, — чисту.
На відміну від класичної опери, наша Маргарита не вбиває доньку. Дитину забирають сили зла. А головна героїня йде на смерть, щоби врятувати душу Фауста. Мефістофель програв поєдинок із Господом. Фауст теж залишився ні з чим. Але відчув, що таке справжнє кохання. Хочемо показати, що у світі найбільшу роль грає любов. Тільки в ній є момент самопожертви заради порятунку близької людини. Це не лише кохання до жінки. На вчинок може покликати любов до родини, дитини, до Батьківщини.
Прем'єра "Фауста" в Національній опері України відбудеться 18 листопада.
Коментарі