120 робіт російського художника Михайла Врубеля представив столичний Музей російського мистецтва. Виставку присвятили 155-річчю митця. Триватиме вона до 6 листопада.
— За життя у Врубеля не було жодної виставки, — розповідає куратор Наталія Агеєва. — Перша відбулася у Києві у травні 1910-го, за місяць по його смерті. Тоді роботи для неї надали Терещенко, Ханенки та інші колекціонери. Київ був єдиним містом, яке вшанувало художника. Ні у Москві, ні у Петербурзі цього не відбулося. Із 1976-го кожні п'ять років у наших залах виставка Врубеля. Думали, чи потрібно знову її робити. Я була проти. Це може заяложувати цінність колекції. Митець жив у Києві п'ять років із 1884-го. На виставці показують ескізи розписів іконостаса Кирилівської церкви. У Володимирському соборі за малюнками Врубеля створили орнаменти на внутрішніх стінах храму й арках. Для собору він також намалював сюжети "Надгробного плачу" та "Воскресіння". Але їх відхилили через невідповідність канонам іконопису. "Церковні" ескізи розмістили в окремому залі музею.
— До Києва його запросив професор Адріан Прахов для роботи над іконостасом Кирилівської церкви, — каже Наталія Агеєва. — Не могли заплатити великі гроші відомому художнику. Тому знайшли талановитого, який погодився на невелику оплату. Тут почався самостійний творчий шлях художника. Однією з київських Богородиць стала дружина професора Прахова — Емілія. Її обличчя впізнають у Кирилівській церкві. Михайло Врубель часто закохувався, це потрібний стан для митця. Я спеціально склала список жінок, яких він обожнював. Муз у нього було багато. Серед них оперна співачка Христина Нельсон, Емілія Прахова, Олена Кончаловська, дочки мецената Якова Тарновського та інші. Не варто забувати і про дружину художника. З нею він часто відвідував Київ, після повернення в Росію. 1903-го тут сталася родинна трагедія — загинув їхній син Сава. Його поховали на Байковому цвинтарі.
В інших залах портрети, графіка та акварельні роботи із квітами "київського періоду" художника. Більшу колекцію картин Врубеля має тільки московська Третьяковська галерея. До цієї виставки частину робіт Музей російського мистецтва оформив у нові рами.
— До дня народження всі готуються. Ми купили нове "плаття" нашій українській Джоконді — "Дівчинці на тлі перського килима". Антиквари подарували їй стару розкішну раму, яка відповідає тій епосі, — говорить 53-річний Юрій Вакуленко, директор музею. На цій картині Врубель зобразив дочку власника київської позикової каси як східну принцесу. Тепер полотно виставили у позолоченій рамі. — Ми також поміняли скло на антиблікове. Картина має дуже складну фактуру, яка блищить. У поєднанні зі звичайним склом її не можна розгледіти. 2008-го ми всього на один день привезли цей шедевр у Дніпропетровськ. Тоді його прийшли подивитися 10 тисяч відвідувачів.
Коментарі