Із 8 серпня працівники київської студії "Укртелефільм" пікетують Кабмін. Вони вимагають поновити на посаді колишнього директора студії Олега Бійму, 58 років. У лютому голова Держкомтелерадіо Едуард Прутник звільнив Олега Івановича та п"ятьох його заступників. А директором кіностудії призначив телепродюсера Ігоря Кошару.
Бійму звинуватили у спробі привласнити державне майно. 2004-го керівництво студії створило ТОВ "Орендне підприємство "Укртелефільм". Товариство двічі просило Фонд держмайна передати в оренду кіностудію, але йому відмовили. Два роки тому на прилеглій до студії території керівництво "Укртелефільму" почало будувати 30-поверховий будинок із підземним паркінгом під офіси й квартири.
— Дозвіл ми отримали від попереднього голови Держкомтелерадіо Івана Чижа й столичного мера Олександра Омельченка, — пояснює Олег Бійма. — Хотіли продати ці квартири. Побудували б два нові павільйони, щоб задовольнити охочих зніматися у нас. А на виручені кошти підняти зарплату працівникам.
Перед звільненням над чим працювали?
— Знімав документальний серіал "Немеркнучі зірки" про знакові для української культури постаті, — підкурює цигарку. Пальці режисера трохи тремтять. — Це 40 півгодинних фільмів. За кілька місяців до смерті Анатолія Солов"яненка зробив про нього серію. Ще не змонтував серії про Миколу Жулинського, композитора Лесю Дичко. Матеріал на студії арештований. Якщо з касетами щось станеться, у мене може дах поїхати.
Кучма пообіцяв 30 мільйонів доларів
Коли останній художній фільм зняли?
— П"ять років тому, гостросюжетну стрічку "Повернення в Каїр" з Олексієм Богдановичем у головній ролі. Півфільму знімали в Єгипті. Я розумів, що "Укртелефільм" фінансово його не потягне. Тому показав матеріал керівництву телеканалу "Інтер". Вони дали 400 тисяч гривень.
Здається, ви хотіли екранізувати історичну трилогію Івана Білика "Дикі білі коні"?
— 1998-го письменник Іван Білик, актор Богдан Ступка і режисер Сергій Данченко ходили до президента Леоніда Кучми просити грошей. Кучма пообіцяв 30 мільйонів доларів. Режисери у пресі шумиху організували: "Чому Бійма?". Країна, мовляв, голодує. Коштів нам так і не дали.
Чи дивитеся сучасне українське телевізійне кіно?
— Телеканалам легше закупити російське чи латиноамериканське "мило". Багато знімає київський режисер Андрій Бенкендорф. Але це середньостатистичні російськомовні картини з російськими зірками. Колись режисер В"ячеслав Криштофович сказав: "Хочете зіпсувати кіно — запросіть українських акторів". Він, Роман Балаян, Бенкендорф за таким принципом роблять свої фільми. А для мене важливим було відчуття, що ти відрізняєшся від свого колеги із Москви чи Пітера.
Маєте улюблених акторів?
— Акторів ненавиджу, бо вони примхливі й недисципліновані. Перші зйомки з Богданом Ступкою у фільмі "Гріх" були каторгою. За кілька днів до його приїзду в мене псувався настрій. У нас була заочна суперечка: хто кращий — великий Ступка чи маловідомий Бійма. Ступка кричав: "Усе, повертаюся в Київ!". Я відповідав: "Скатертю дорога!" Але на зйомках уже другої стрічки "Пастка" ми з Богданом Сильвестровичем як у хорі співали. Думаю, я зміг би зацікавити й колишню киянку Мілу Йовович. Її мама Галя Логінова грала злу фею в моєму мюзиклі "Казка як казка". 3-річна Мілка завжди була поряд. Коли Галя не вивчала ролі, я кричав їй: "Ти бездарна!" — провокував, щоб вона робила те, що треба. Логінова ридала, а мала Йовович залазила мені на спину і починала скубти за волосся: "Не смей трогать мою маму!". Кілька років тому вони приїжджали до Криму. Чув, що шукали мене. Але я тоді був у Києві.
1949, 19 квітня — Олег Бійма народився в Києві в родині Героя Радянського Союзу й оперної співачки
1963 — написав концерт для фортепіано з оркестром; московська радіостанція "Юність" зробила програму про юного композитора Олега Бійму
1966 — відмовився навчатися у ВДІКу
1972 — закінчив Київський інститут театру, кіно й телебачення, влаштувався режисером на кіностудію "Укртелефільм"
1996 — за 10-серійний художній фільм "Острів любові" отримав Шевченківську премію
2000 — став гендиректором студії "Укртелефільм"
Зняв 120 фільмів різних жанрів
Коментарі