Золотого ведмедя — головну нагороду 62-го Берлінського кінофестивалю отримали брати-італійці 80-річний Паоло та 82-річний Вітторіо Тавіані за фільм "Цезар повинен померти". Режисерів нагородили в суботу ввечері в Німеччині.
За сюжетом стрічки, мафіозі та вбивці ставлять у тюремному театрі виставу за п'єсою Вільяма Шекспіра "Юлій Цезар". Режисери зняли справжніх ув'язнених у римській тюрмі суворого режиму. Попросили колегу, театрального режисера Фабіо Каваллі, поставити з арештантами п'єсу Шекспіра. До 76-хвилинної драми увійшов весь процес: від кастинґу і репетицій до прем'єри і повернення довічників у камери.
Для братів Тавіані цей Золотий ведмідь — перший. 1977-го вони здобули Золоту пальмову гілку Каннського фестивалю за стрічку "Батько-хазяїн".
— Фільм Тавіані починається з оповіді, хто із головних героїв за що сидить. Переправа наркотиків, вбивства, грабунки. Сидіти їм по 15-20 років, деяким — довічно. Герої колоритні, по них видно, що скоїли ці страшні злочини, — розповідає київський кінокритик 53-річний Алік Шпилюк. — На наших очах за годину із злочинців вони перетворюються на високих художників.
Свою дебютну режисерську роботу "У краю крові та меду" у позаконкурсній програмі Берлінале показала американська акторка Анджеліна Джолі, 36 років. У фільмі йдеться про війну між сербами і боснійцями 1993-1995-го.
— Мій фільм може викликати фізичну відразу, — каже Джолі. — У центрі історії — сербський головоріз і його коханка — боснійська мусульманка. Погроми, етнічні чистки, розстріли, зґвалтування — усе це показано натурально.
Без уваги журі залишилася стрічка колишнього чоловіка Джолі 56-річного Біллі Боба Торнтона "Машина Джейн Менсфілд". Спільний проект Росії та США продюсував киянин 51-річний Олександр Роднянський. Української стрічки в конкурсі не було.
— Програма фестивалю була слабка, — продовжує Алік Шпилюк. — Директор Берлінале Дітер Косслік заявив, що фестиваль спрямований на соціальні та політичні питання. Мистецтво — на другому місці. Єдина нагорода, з якою не погоджуюся, — приз за кращий сценарій, який дали "Королівському роману" данця Миколи Арселя. Фільм про любов данської королеви і німецького лікаря. Цю нагороду заслуговує стрічка Торнтона. А от фільм Джолі — поганий, використовує недозволені моральні прийоми. Краще б вона грала, а не лізла не у свою справу.
З українських стрічок, на думку кінокритика, на Берлінале могли потрапити фільми "Будинок з баштою" Єви Нейман і "Той, Хто Пройшов Крізь Вогонь" Михайла Іллєнка.
— Продюсери останнього самі винні. Бо вирішили, що їм треба отримати гран-прі Київського фестивалю. Цим одразу закрили собі вихід на інші. На них показують тільки світові прем'єри.
Коментарі