154 тисячі людей зібрав виступ Олега Винника в перший день фестивалю Atlas Weekend на території столичного Національного експоцентру. Про феномен успіху співака розповідають медіаексперт Олексій Ковжун, психолог Юлія Гундертайло й поет-пісняр Андрій Демиденко
Олексій КОВЖУН, 47 років, медіаексперт:
– Олег Винник опинився в потрібному місці в потрібний час. Якраз тоді ми перекрили кисень Стасам Михайловим (російський виконавець шансону. – Країна) та іншій наволочі з Росії. Після того в Україні навіть симфонічні оркестри, які все життя були на дотації, почали заробляти.
Нішу музичної жуйки в Україні займала російська попса. Люди, для яких музика служить фоном, почали шукати альтернативу. Винник спочатку теж співав російською, а потім його команда піймала хвилю і скористалася ситуацією.
Павло Зібров прийшов зарано. Він – нішевий співак. Знаю молодь, яка придумала інтернет-мем про Зіброва. Такий собі прикол. Із Винника теж намагаються зробити щось подібне.
Він – відповідь на запит колективного несвідомого жіночої частини української аудиторії. Мій знайомий грав із ним на гастролях. Казав, що команда Винника – порядні люди, в разі вдалого виступу роздають колективу бонуси. Ще він говорив, що Олег на сцені випромінює секс. Жінки, які вибігають дарувати йому квіти, часом потайки на сцені мацають його за зад.
Винника можна сприймати або ні. Але точно – треба бути вдячним. За його допомогою ми остаточно зачиняємо свій дім на ключ. Усі наші інші музичні феномени – "ВВ" раніше, "Океан Ельзи" пізніше – прийшли до нас із чийогось схвалення. Олега Скрипку ми поважали, бо був популярний у Франції. "Океан Ельзи" визнали гуртом номер один, бо ті знамениті в Росії. Пам'ятаю, як у Вєрки Сердючки втроє підскочили гонорари, бо стало відомо, скільки заробила за новорічну ніч у Москві. Ми з колегами говорили: страшно, коли центр прийняття твоїх рішень перебуває поза зоною твого впливу.
Це як чому люди носять брендові речі. Хочу показати, що це – справжнє і модне, адже в мене на шапочці є "Райот дівіжн". У шапочках не розбираюся, але через напис носитиму. Так і українці потребували чийогось визнання – Європи або Росії. Винник у цьому розрізі для слухача – сміливість. Таке намацування ідентичності.
Олег Винник працює на українську музичну культуру, закладає її фундамент. Складає кістки організму індустрії. Скелет – не дуже красива річ. Але без нього не буде очей, грудей і усмішки, якими всі милуються.
Поп-культура – це те, що формує культуру як таку. Її плоди, що викликають подив критиків і морщення носів високочолих представників елітарного мистецтва, врешті стають саундтреком до життя поколінь.
Юлія ГУНДЕРТАЙЛО, 43 роки, психолог:
– Популярність Олега Винника викликана змістом його творчості. Те, про що він співає, хоче почути українка від свого чоловіка. Таке відчуття, що Олег опитував цільову аудиторію. Змістово це відповідає поширеним у нашому соціально-культурному середовищі настановам про романтичну любов. Це те, що завжди добре продавалося. Цим ходом користуються автори жіночих романів і сценаристи мильних опер.
Для слухачок Олег – ідеальний чоловік. Винник для нашої культури нестандартний. На будь-якій зустрічі однокласників 20 років потому можна помітити, що більша частина жінок намагаються тримати себе у формі, гарно вдягатися. А стрункі, гарно вдягнені, доглянуті чоловіки за 40 – велика рідкість у наших краях. Винник – західноєвропейський тип мужчини. Там із дитинства прищеплюють культ догляду за тілом. В українських же чоловіків з дитинства насаджена інша ідея – про нього має дбати жінка.
І от потенційна слухачка у віці 40 і більше років дивиться на свого чоловіка, який лежить на канапі, і на Виннника, який гоцає по сцені, як жеребець. І біжить купувати квиток на концерт.
Олег підкреслює значимість жінки: "Смету все камни на пути, не дам упасть", "О тебе кричали небеса. По тебе сошла с ума гроза". Тобто все те, що звичайний чоловік нашої культури у віці за 40 точно не скаже. Він не бачить у цьому ні потреби, ні сенсу.
Загальна культура вимагає від жінки багато зусиль для фізичної доглянутості. А Винник майже прямим текстом говорить, що ти – класна, незалежно від того, якого рівня гладкості твої п'яти.
Андрій ДЕМИДЕНКО, 67 років, поет-пісняр:
– Олег Винник використовує поетичний джентльменський набір: калина-дівчина, любов-кров, дні-вогні. Експлуатує давно знайдені і мільйон разів сказані рими. Але в його подачі вони не викликають роздратування, а здаються близькими. Рядки про "Нино, кино, все равно" навряд чи мають стосунок до поезії. Тексти зводяться до відвертої солодкуватості. Якщо його спів і подача – цемент, то вірші – патока. Їх медоносність в абсолютній більшості відчувають жінки.Його мелодизм запам'ятовується ґвалтовно. Легкий, одразу в'їдається в мозок знайомими образами, минаючи інтелект.
Інша популярна його пісня – "Вовчиця" опирається на сильний образ. Вовка використовували в багатьох піснях. Він символізує чоловічу силу, витримку, холодний характер і нескореність. Тому часто вигулькує в російському шансоні. Але Винник знає, для кого співає. Вовчиця – сильна, незалежна. Вона все витримає і переможе. Це дає можливість аудиторії асоціювати себе з образом.
Якщо Винник продовжуватиме у тому ж дусі, не розширюватиме тематизм, не звертатиметься до професійніших поетів, то ризикує не втриматися на хвилі популярності.
Коментарі