Ексклюзиви
Середа, 18 вересня 2019 18:15

Екранізації коміксів – ідеальний баланс між розвагою і відображенням проблем сучасного світу

Американський фантастичний фільм про супергероїв "Месники: Завершення" зібрав у світовому прокаті 2,796 мільярда доларів

і став найкасовішим в історії кіно. Побив попередній рекорд, який 10 років утримувала стрічка Джеймса Кемерона "Аватар". "Месники" зняті на основі коміксів видавництва Marvel Comics. Про історію і культуру американської супергероїки розповідає редакторка інтернет-ресурсу про кіно і комікси Vertigo Олександра ПОВОРОЗНИК, 25 років

2008-го кіностудія Marvel ризикнула, зробивши стрічку про не надто відомого на той момент персонажа коміксів. На роль Залізної Людини взяли Роберта Дауні-молодшого, кар'єра якого згасала. Двічі відсидів у тюрмі, мав проблеми з наркотиками. Якби фільм провалився, всі наступні 21 картину "Кіновсесвіту Marvel" ми ніколи не побачили б.

Автор: imdb.com
  Лиходій Танос веде військо інопланетян в останній бій проти супергероїв у блокбастері ”Месники: Завершення”. Став найуспішнішим фільмом усіх часів. Таноса за допомогою технології захоплення руху втілив американський актор Джош Бролін
Лиходій Танос веде військо інопланетян в останній бій проти супергероїв у блокбастері ”Месники: Завершення”. Став найуспішнішим фільмом усіх часів. Таноса за допомогою технології захоплення руху втілив американський актор Джош Бролін

Наприкінці 1990-х – на початку 2000-х комікси екранізували люди, які не дуже ними цікавилися. Відкидали ключові елементи першоджерел. Намагалися зробити реалістичніший сюжет, відірваний від формату коміксів, використовувати менше персонажів, яких широка аудиторія не знала.

"Кіновсесвіт Marvel" змінив парадигму. Продюсер Кевін Файгі – творець кіносерії – запропонував робити персонажів екранізацій більш схожими на самих себе. Бо люди впізнаватимуть знайомі елементи, їм приємна увага до деталей. Франшиза "Кіновсесвіт Marvel" набагато точніша до коміксів, ніж усе, що знімали до цього. Бере звідти чудернацькі ідеї, містить багато посилань, відтворює формат коміксів на великому екрані.

Marvel роблять кіно водночас і для знавців, і для широкої аудиторії – з гумором, зрозумілими сюжетами. Дають глядачам змогу звикати до персонажів. Показують органічну еволюцію героїв, зводять їх між собою для взаємодії, вводять нових. Кінематографічний світ розбудовують грамотно й поступово. Кожен фільм зрозумілий окремо, але й змушують аудиторію ходити на всі прем'єри, бо вони тісно переплітаються.

героїв Кульмінаційної стрічки франшизи "Месники: Завершення" ми сприймаємо як живих персонажів, бо протягом десятиліття стежили за їхнім розвитком, стосунками, переживаннями, драмами. До виходу "Завершення" Месники встигли стати рідними для мільйонів.

Останнім часом у США в новинах постійно лунають негативні повідомлення – стрілянина, корупція, жахливі висловлювання Дональда Трампа. Людям набридає дивитися на вічні страждання і драматизм у кіно. У фільмах Marvel, навіть коли все погано, зберігають почуття гумору і намагаються покращити ситуацію. Ці стрічки пропонують відхід від жахіть світу, дають розслаблення і надію. Це ідеальний баланс між розвагою і відображенням проблем сучасного світу.

У масовому кіно часом нема альтернатив, що дивитися замість "Кіновсесвіту Marvel". Інші блокбастери не на тому рівні, не з тими акторами, не такого масштабу. І якщо не переглядаєш картини Marvel, випадаєш з усіх обговорень в інтернеті, не розумієш мемів. Marvel – частина поп-культури, глобалізації. Як "Гра престолів", що об'єднала світ.

Раніше на перших позиціях у супергеройських картинах були переважно білі чоловіки-американці. Це була дещо викривлена картина світу. Тепер це змінюється. Marvel знімають більше про персонажів, які апелюють до представників інших культур. Найуспішніший зразок – "Чорна Пантера", про африканського супергероя. Більше глядачів мають нагоду бачити людей із подібним досвідом. Це репрезентація світу в максимальному різноманітті.

Магістральна тема франшизи, як і багатьох супергеройських історій, – відповідальність. Часто звучать фрази на зразок: "Хто це зробить, якщо не ми?" Багатьом персонажам комфортніше насолоджуватися й не ризикувати життям, а вони діють, захищають людство, мають благородні місії – бо альтруїсти й хочуть зробити світ кращим. І водночас пересилюють власні травми і проблеми.

Команда Месників – представники ліберального мислення. Відстоюють індивідуальність, демократію, можливість кожної людини приймати рішення. Хоч вони і надлюди, але дотримуються моральних принципів.

Антагоністи Месників не визнають демократії, права людей. Хочуть панувати й контролювати.

Головний лиходій Танос – уособлення застарілої, похмурої консервативної ідеології. Він авторитарист, представник екстремістських поглядів. Не соромиться використовувати антигуманні методи заради досягнення мети. Це метафора людини, яка прочитала "Атлант розправив плечі" і вважає, що треба зменшити кількість населення, і решта світу житимуть добре. Не розуміє, що насправді для порятунку світу від глобального потепління та економічних катастроф треба відповідальніше споживати, розумно розподіляти ресурси. Месники ж навпаки – приклад людей, готових працювати заради глобального щастя.

Автор: atomikpop.com
  Бетмена й Жінку-Кішку зобразив американсько-корейський художник Джим Лі на обкладинці випуску, присвяченого їхньому скасованому весіллю. Комікс торік написав сценарист, колишній офіцер Центрального розвідувального управління Том Кінг. Цьогоріч Бетмену виповнилося 80 років
Бетмена й Жінку-Кішку зобразив американсько-корейський художник Джим Лі на обкладинці випуску, присвяченого їхньому скасованому весіллю. Комікс торік написав сценарист, колишній офіцер Центрального розвідувального управління Том Кінг. Цьогоріч Бетмену виповнилося 80 років

Кіностудія Marvel належить компанії Disney, яка нині має найбільшу частку американського кіноринку – 36 відсотків. Тільки цьогоріч п'ять їхніх фільмів перевищили позначку мільярд доларів касових зборів. Це – рекорд. Багатьох людей лякає, що вони не просто лідери, а на шляху до монополії. З одного боку, створюють якісний і популярний контент. З іншого – таке домінування уніфікованого бачення ускладнює творчі поривання.

Знищив половину живих істот, щоб решту забезпечити ресурсами

Фільм "Месники: Завершення" зняли американські брати-режисери 49-річний Ентоні та 48-річний Джо Руссо. Це 22-га стрічка "Кіновсесвіту Marvel".

Месники – команда наймогутніших супергероїв Землі. Серед її учасників – винахідник і бізнесмен у кібернетичному бронекостюмі Залізна Людина, суперсолдат Капітан Америка, бог грому та блискавки Тор, шпигунка Чорна Вдова, стрілець Соколине Око, вчений Халк.

За сюжетом, інопланетянин титан Танос знищив половину живих істот Всесвіту, щоб забезпечити решту простором і ресурсами. Переконаний, що це запорука рівноваги й загального щастя. Месники вирушають у минуле крізь квантовий вимір, щоб повернути до життя всіх загиблих.

Центральні ролі виконали американські актори Роберт Дауні-молодший, Кріс Еванс, Джош Бролін, Скарлетт Йоганссон, австралієць Кріс Гемсворт.

В українському прокаті "Месники: Завершення" зібрали рекордні 151 млн грн.

Сценаристу виділили охоронця

Річна індустрія коміксів у США – $1 млрд. Лідери продажів розходяться накладами понад 250 тис. примірників. За місяць виходить до 500 випусків. Це не просто книжка з картинками, а стик мистецтв. Це інакший спосіб висловлювання – зі своїми законами, особливостями, специфікою. Супергерої для американців – як персонажі народних казок для європейців. Вони стали для них замінником власного фольклору.

Американські комікси з'явилися наприкінці XIX століття в пресі. На вихідних виходила газета більш розважального змісту, де на останній сторінці друкували комічні віньєтки-замальовки. Звідси й назва – comics. Історія супергероїв почалася 1938 року з виходом першого випуску журналу Action Comics сценариста Джеррі Сіґела й художника Джо Шустера. Вони представили персонажа Супермена, який немовлям потрапив на Землю з планети Криптон і мав надзвичайну силу. Він став іконою американської культури та поштовхом до появи інших супергероїв.

1954-го американський психіатр Фредрік Вертам у своїй псевдонауковій книжці "Зваблення невинних" порівняв вплив коміксів із нацистською пропагандою. Дійшло до слухань у сенаті. Через це почалося цензурування, але не державне, а з боку представників індустрії. Видавці створили Comics Code Authority, що відстежував рівень насильства у творах. За його правилами, не варто було зображувати антиамериканську поведінку, тортури, зловживання алкоголем, наркотики. Комікси, що не відповідали нормам, не отримували штампу схвалення від американської асоціації. Їх складніше було продавати. Ці правила загальмували розвиток індустрії до початку 1980-х. Автори вимушені були писати наївні історії.

1980–1990-ті – це період похмурих і складних коміксів. В історіях про Бетмена розглядали психологічні травми. Персонаж Каратель уособлював людину, яка страждає від посттравматичного синдрому. У "Вартових" автор Алан Мур поставив під сумнів факт, що якби супергерої існували в нашому світі, все було б добре. Адже сильні та впливові люди – не ідеальні.

Marvel і DC – найбільші комікс-видавництва у світі. Їх називають "великою двійкою". На відміну від менших незалежних видавництв, вони консервативніші, не схильні експериментувати. Надто велика репутація, надто багато сувенірної продукції треба продавати.

Комікси – література, що виходить випусками з певною регулярністю – найчастіше щомісяця. Коштують від $3. Деякі серії коміксів тягнуться десятиліттями. Торік вийшов тисячний номер Action Comics про Супермена, а цьогоріч аналогічний ювілей мала Detective Comics про Бетмена. Також друкують міні-серії на 5–12 випусків. Часто комікси видають одразу книжкою. Тоді мають назву "графічний роман".

Американці купують нові випуски серій і стежать за історією. Батьки відвідують магазини з дітьми. Ця вже традиція. А також індустрія, що тримається на відданості фанатів і готовності йти з персонажем протягом усього життя. Комікс-культура – це і тусівка, в якій люди почуваються активною частиною процесу і навіть впливають на його перебіг. Найвідоміший приклад, коли 1988-го читачі в телефонному голосуванні визначили долю помічника Бетмена – Джейсона Тодда. Часом доходить до абсурду. Торішній випуск про весілля Бетмена й Жінки-Кішки багатьом так не сподобався, що його дозволили повертати в магазини, а сценаристу через погрози виділили охоронця.

Зараз ви читаєте новину «Екранізації коміксів – ідеальний баланс між розвагою і відображенням проблем сучасного світу». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 85
Голосування Андрій Шевченко залишить збірну України після Євро-2020?
  • 1) так, разом з італійськими помічниками перейде до "Мілана"
  • 2) ні, захоче зіграти як тренер на Кубку світу-2022
Переглянути
Погода