Компанія дешевих авіаперевезень "Візз Ейр Україна" торік обслужила понад півмільйона пасажирів. Збільшити пасажиропотоки вдалося і решті авіакомпаній, які працюють на вітчизняному ринку. Але очікувати здешевлення квитків не варто, бо завершується монополізація ринку. Про це каже доцент кафедри логістики й організації перевезень Національного авіаційного університету Артур Вінюков-Прощенко, 31 рік:
— "Українська авіаційна група", яка об'єднує компанії "АероСвіт", "Донбасаеро" та "Дніпроавіа", разом із "Міжнародними авіалініями України" спільно розпланували літній розклад на 2012-й. Ринок авіаперевезень від цього фактично монополізований. А це означає, що пасажирів прив'язали до встановлених тарифів на квитки. Споживачеві доводиться платити більше ніж 3,5 тисячі гривень за квиток Київ — Дніпропетровськ чи Київ — Донецьк. Якби небо відкрили і для іноземних компаній, зросла б кількість пропозицій на ринку, ціна упала б мінімум у два рази. Грошовий потік до держбюджету від податків авіаційного транспорту зріс би на 10-15 відсотків.
Наші пасажири також залежні від парку літаків. Скажімо, середній вік бортів "Аеросвіту" важко назвати новим, ймовірність авіаційних інцидентів підвищується. А триваліша підготовка повітряного судна до польоту збільшує кількість затримок рейсів.
Україна займає 55-те місце в світі за пасажирськими перевезеннями (враховується кількість "пасажирокілометрів" на внутрішніх і зовнішніх рейсах. — "ГПУ"). Звичайно, ми біля Польщі і обігнали Чехію. Але оператори дешевих авіаперевезень на наш ринок зможуть прийти тільки тоді, коли держава виконає три речі — здешевлення пального, скасування податку на додану вартість на аеропортове обслуговування і допуск компаній до всіх аеропортів. Такі зміни зараз неможливі — чинна влада їх не підтримає.
Через монополію у нас авіапальне дорожче, ніж у Європі. Тонна гасу у франкфуртському аеропорту коштує тисячу доларів, у нас — півтори. Бо там постачальників два-три, а у нас — тільки "Укртатнафта". Відповідно ціна на квиток вища. Обслуговування суден в наших аеропортах теж дорожче. Деякі з них, наприклад, "Дніпропетровськ" і "Бельбек" у Севастополі, які контролює група "Приват", під різними приводами не пускають до себе нові компанії. Не дивно, що глава найбільшого в Європі ірландського бюджетного авіаперевізника "Ранейр" Майкл О'Лірі сказав, що Україна цікава, але поки що неприйнятна країна для бізнесу.
Коментарі
1