Соціологічне дослідження перед виборами може бути не лише неупередженим аналізом симпатій людей, а й агітацією, застерігає політтехнолог Сергій Гайдай, 46 років:
— У нормального соціологічного дослідження одна функція — дати людям можливість зрозуміти реальний стан речей. На жаль, часто підтасовують результати таких опитувань, особливо перед виборами. Це прихована агітація. Так спонукають голосувати за певного кандидата. Річ у тім, що люди звикли приєднуватися до більшості й голосувати за переможців. Якщо вирішив підтримати когось, але розуміє, що перемоги не буде, відбувається так званий другий вибір: людина голосує за переможця, або — проти нього.
Не обов'язково підтасовані дослідження беруть зі стелі. Іноді просто "правильно" формулюють питання в анкеті. Наприклад, прив'язують до когось історію з корупцією чи сумнівною фірмою. Це ставить кандидатів у нерівні умови ще перед опитуванням.
Підтасовані дослідження — сильний інструмент демотивації противника, його штабу та прихильників. Людина веде кампанію, витрачає гроші, а їй кажуть, що вона не переможе. Кандидат починає витрачати ще й нерви. Так змушують противників здатися до бою.
Якщо з вами воюють таким чином, постарайтесь виявити джерело брехні. А потім самі створіть кілька таких джерел. Тоді люди перестануть довіряти всім у морі неправди. Але краще хай не вірять нікому, ніж приймають за золоту монету фальшиву інформацію.
Чи дієва підтасована соціологія? Так. Колись завдяки контролю над телеканалами та маніпулюванню рейтингами привели до влади Володимира Путіна. Невідомий політик щомісяця додавав прихильників й очолив Росію. Створили ситуацію, коли проти Путіна могла проголосувати тільки "біла ворона". Володимир Володимирович сказав, що ворогів треба "мочить в сортире", — і рейтинг зріс. Ніби логічно.
Нещодавно я спостерігав маніпуляцію з рейтингом Наталії Королевської. Після потужної рекламної кампанії у неї, за деякими дослідженнями, зріс рейтинг. Ніби теж усе логічно. Це стало наслідком рекламної кампанії. Але після низки нових досліджень соціологи визнали свою помилку із завищенням і вибачилися. Але вибачення були такі тихенькі, а акцент на зростанню рейтингу Королевської такий гучний, що всі помітили тільки збільшення кількості прихильників.
Підтасований рейтинг політика згодом нерідко стає реальним. Заради цього все й робиться.
Коментарі