У Державному бюджеті на 2015 рік уперше в історії України на забезпечення національної безпеки виділили 80 млрд грн. Це колосальна сума, адже протягом 23 років української незалежності на обороноздатності держави економили. Ще близько 2 млрд уряд запланував на зарплатню учасникам АТО, майже 3 млрд — на забезпечення діяльності інших органів безпеки, 6 млрд — держгарантії компаніям Укроборонпрому на закупівлю та ремонт військової техніки.
Тож загалом витрати на підвищення обороноздатності становитимуть близько 5% ВВП. Для прикладу: у Польщі витрати на оборону цьогоріч — рекордні для неї 2,27% ВВП, в Естонії — 2,05%, у Литві — 1,11%, у Латвії — 1%. Тенденція до зростання витрат на армію країн — членів НАТО спричинена тією ж проблемою, що й у нас — загрозою російської агресії.
— Фактично загальний обсяг фінансування витрат на національну безпеку й оборону — 90 мільярдів гривень, — заявив із парламентської трибуни 40-річний прем'єр-міністр Арсеній Яценюк. — Це буде спільне завдання — виконати доходи й видатки по державному бюджету й профінансувати Збройні сили України.
Та прем'єра почули не всі депутати коаліції. Приміром, фракція "Батьківщина" за головний фінансовий документ держави не дала жодного голосу. Так, обговорення бюджету було складним, проте всі фракції мали змогу запропонувати зміни. Це нормальний демократичний процес, що так само відбувається і в європейських державах. Але неможливо собі уявити, щоб у Німеччині, де парламентську коаліцію утворюють ідеологічно різні ХДС/ХСС та соціал-демократи, хтось із них учинив би як опозиція.
— Я щиро вважаю, що в останні дні грудня 2014-го в парламенті розпочалася економічна революція, — пише у блозі філософ 49-річний Сергій Дацюк. — Прийняті до бюджету закони є найрадикальнішими з тих, що приймав парламент раніше. Багато критичних зауважень до них справедливі, як і критика самого прийнятого бюджету. Але це — початок реформ. Саме цим шляхом потрібно йти. Парламентський шлях революції є кращим за вуличний. І хто в парламенті влаштовує Майдан, той ігнорує час. Якщо депутати протринькають нашу довіру, знову настане час Майдану на вулиці.
Уряд пішов іншим шляхом. Зміни до податкового кодексу передбачають підвищення ставки податку для так званих пасивних доходів — процентів, роялті й інвестиційних прибутків — із 15 до 20%. Зростуть ставки й за рентними платежами для видобувників корисних копалин. У видобувній галузі маємо жахливу корупцію, завдяки якій невелика група ділків отримала доступ до надр. Відтепер для так званих договорів про спільну діяльність (за ними кілька учасників здійснюють спільну діяльність, об'єднуючи фінансові й матеріальні ресурси. — "ГПУ") ставки збільшуватимуться: у першому кварталі поточного року — 60%, у другому — 65%, починаючи з третього кварталу поточного року — 70%. Кажуть, після прийняття цієї норми деякі депутати "Опозиційного блоку" з газового лобі навіть плакали — і тяжко понапивалися з горя в сесійній залі.
Багатіям доведеться доплатити й за розкішні авто та квартири. Введуть оподаткування обороту лотерей за ставкою 10%. Бо ми мали дивну картину, коли в лотерей був копійчаний призовий фонд, а на їх продажі крутелики заробляли сотні мільйонів. Ще один ефективний засіб, який змусить олігархів ділитися з громадою, — трансфертне ціноутворення (контроль за встановленням цін на товари та послуги, обмін якими здійснюється між пов'язаними особами. — "ГПУ"). Завдяки йому вдасться вивести з тіні олігархічний бізнес. А найближчим часом парламент повернеться до урядової ініціативи щодо скасування низки угод, що давали можливість багатіям виводити кошти в офшори.
І на завершення. Дехто, свідомо чи несвідомо, почав вичитувати у тексті бюджету, опублікованому в газеті "Голос України", те, чого там немає. Наприклад, інтернетом поповзла інформація, що з початкового тексту бюджету щезли норми, які обмежують розмір зарплат членів уряду та парламенту. Аж ні — у проголосованому бюджеті на 2015 рік заробітна плата народних депутатів і членів Кабінету міністрів обмежена сімома мінімальними зарплатами. Також це стосується прокурорів, працівників державних органів та інших бюджетних установ, працівників Національного банку України, суддівських винагород.
Ще один міф стосується податку на автівки, що нібито торкнеться мало не старих "жигульонків". Насправді ж податок збиратимуть лише з автомобілів, що експлуатували не більш як п'ять років та мають великий об'єм двигуна — понад 3 тис. куб. см. Такі "тачки" собі можуть дозволити лише багаті люди. А читачам ЗМІ доведеться бути пильними й перевіряти інформацію за першоджерелами — за текстами відповідних законів.
Коментарі