4 липня Верховна Рада ухвалила законопроект щодо реструктуризації бюджетної заборгованості з застосуванням фінансових векселів. "За" проголосувало 246 депутатів. Законопроектом пропонується надати право Кабіміну реструктурувати фактичну бюджетну заборгованість за визначеними ним видатками державного бюджету, що виникла станом на 1 січня 2013 року, шляхом видачі фінансових казначейських векселів у встановлених ним обсягах та порядку. Векселі пропонують видавати строком обігу до 5 років, з дохідністю, що не перевищує 5 %.
Проблеми з введенням веселів можуть виникнути досить швидко. У першу чергу, це пов'язано із тим, що вводиться фактично додатковий емісійний сегмент, який не контролюється Національним банком. По суті, це інструмент, за допомогою якого з бюджету проводяться розрахунки за товари та послуги. І це саме по собі небезпечно. Бо це — сурогат, який, по-перше, є менш контрольованим Національним банком, а по-друге, не виключено, що будуть спроби його підробляти.
Ця норма може породити проблеми у майбутньому. Спочатку, після введення векселів, наступить ейфорія: "Вау, зараз можемо вирішити всі наші проблеми". Головна проблема цього інструменту у тому, що спочатку створюється ілюзія, що можна з усіма розрахуватися папірцями. Але потім виникає реальне життя і ці векселі починають повертатися до бюджету у вигляді платежів за податки, у вигляді тих зобов'язань, за які мали б розраховуватися грошима. Таким чином, уряд по факту не за 5 років, а значно раніше, може не отримати реальні гроші. Бо якщо хтось прийде і скаже: "Я хочу розрахуватися за свої податкові зобов'язання з урядом його ж таки векселем", то уряд не зможе відмовити. Так, він зможе цей вексель потім знову комусь видати, але по суті, кількість живих грошей у нього скорочується.
Тому доволі швидко виникне проблема. Ми з цим зіштовхувалися у 1997-1999 роки, коли фактично все перейшло на сурогат грошей, на дисконтування векселів, коли реальна кількість живих грошей скоротилася. Це міна уповільненої дії, яка може сильно вибухнути, якщо уряд не зупиниться і захоче продовжити вексельну історію. Адже якщо мова буде йти лише про 10-20 млрд гривень, які формально мають бути погашені — то це не так страшно. Це негативний і не правильний інструмент, але принаймні, до катастрофи не приведе.
Тому єдине, що поки що заспокоює, це те, що уряд на сьогоднішній момент каже, що випускає векселі, які стосуються заборгованості станом на 1 січня 2013 року. Поки не йдеться про якусь необмежену кількість паперів. Щоби випускати векселі далі — має прийматися окреме рішення. Та якщо уряд не зупиниться, а продовжить поширювати обіг векселів і надалі, то виникне ризик, що він в якийсь момент опиниться із купою випущених папірців і без живих грошей.
Зараз запущено сам механізм. Він неправильний. Виникне проблема, коли народ намагатиметься цьому ж уряду все це і повернути. Бо вексель - це такий інструмент, який можна передавати іншому, тому у кого є зобов'язання перед урядом. Наприклад, людина ввозить продукцію і має заплатити живими грошима ПДВ і мито. А замість цього він переписує вексель: "Будь-ласка, я розрахувався".
Є ризик, що найбільше від цього постраждає якраз економіка. Зараз таким методом уряд хоче розв'язати сьогоднішню проблему, адже у нього є зобов'язання по ПДВ та інші. Цей крок свідчить про те, що стан економіки дуже поганий. Уряд хоче вирішити нагальні труднощі, але не усвідомлює, що створює водночас ланцюг нових проблем, який вибухне за доволі короткий термін часу. Переконаний, що ці векселі вже цього року опиняться в уряду у вигляді плати за податки.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Експерт: "Янукович чудово розуміє, що ми скочуємося до прірви"
Але спочатку навіть підприємцям цей механізм буде до вподоби. Адже якщо, наприклад, є заборгованість уряду, то краще вже коли її повертатимуть векселями, аніж взагалі ніяк. Зрозуміло, що підприємець далеко не завжди зможе потім отримати 100 відсотків за це, але для нього принаймні це краще, ніж нічого.
Щодо векселю, то важлива його товарність, важливо, щоби він обслуговував товарообіг, а не фінансові потоки. А за цим законопроектом, це саме фінансовий інструмент. Я не можу сказати, що ніде у світі уряд не випускає казначейські векселя. Але у будь-якому випадку, це не найкращий інструмент з точки зору економічної політики. Є гроші і саме гроші мають ходити в економіці. Бо тоді грошову масу контролює Нацбанк і він допомагає уряду забезпечити економічну стабільність. Якщо ж Нацбанк певну суму грошей не контролює, то це закладає підстави для проблем у майбутньому.
Коментарі
6