О 09:00 ранку біля Верховної ради вздовж вул. Грушевського стоїть близько 2 тис. автомобілів із європейськими номерами. Власники машин приїхали із різних областей України на акцію протесту. Вимагають, щоб вартість розмитнення не перевищувала 35% від загальної ціни транспортного засобу.
Мітингувальники перегородили вул. Грушевського. Машини вишиковували вздовж вул. Лютеранської, Липської та Шовковичної. На деяких автівках написані від руки транспаранти: "Пане Президент, виконайте обіцянку — доступне розмитнення", "Ми за доступне розмитнення".
Більшість із моделей легковиків - німецького і французького виробництва. Переважно із литовськими номерами. Середня вартість авто - $ 2 тис.
Ми не просимо шари та пільгових умов.
Ми хочемо достойно жити у нашій країні", — почав виступ голова організації "Авто Євро сила" Олег Ярошевич. Стоїть біля входу у Верховну Раду. На ньому довга сіра куртка. Головного убору немає. Волосся посивіло.
Навколо нього стоять кілька сотень інших власників машин на єврономерах. Серед них — високий чоловік спортивної статури.
"Президент Володимир Зеленський під час передвиборчої кампанії обіцяв, що розмитнення авто буде 15 відсотків від вартості транспортного засобу. Тобто 10 відсотків — збір митниці, 3 відсотки — воєнний збір і 2 відсотки — пенсійний. Це близько 1 тисячі доларів. Він то сказав, а рішення так і не прийняв. Замість цього збільшили штрафи, авто можуть взагалі конфіскувати, — каже він. Руслан Молчанов — власник німецького легковика Volkswagen Golf 2003 року. — Бачу один варіант вирішення цієї ситуації — це 15-30 відсотків податків від вартості машини в Європі. Вартість мого автомобіля — 1650 євро, це близько 55 тисячі гривень. 3 роки тому я сів на літак до Вільнюса.
У Литві купив авто і через 12 годин був вже в Києві.
Їхав через Польщу. Навіть такий маршрут подолати легше і дешевше, ніж придбати якісне авто в Україні. На час покупки пробіг машини був 230 тисяч кілометрів, зараз 430. Впевнений, що вона подолає ще багато кілометрів, попри вік у 17 років.
О 10: 24 депутати починають приїздити на роботу. Машини залишають на початку вул. Грушевського, біля стадіону "Динамо". Ідуть без верхнього одягу. Біля входу до Верховної Ради їх зупиняють мітингарі.
"А що він може сказати? Відгавкався перед людьми та побіг,"— крикнув чоловік з натовпу, низького зросту. Він стояв на ципочках, щоб хоть щось побачити й почути, але через захисну маску депутата майже нічого не було чути.
"Люди з усієї України приїхали, щоб почути пояснення від пана президента, коли він виконає свою обіцянку і розмитнення стане доступним для людей, які кров'ю і потом заробляють гроші на машину", — активно обговорюють чоловіки в машині. Їх чути через відкрите вікно автомобіля, припаркованого вздовж вулиці.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Експерт пояснив, чому дорожчає пальне на заправках
Олег Ярошевич, скеровує колону власників "євроблях" до Офісу президента, де перед цим вже встановили сцену, увімкнули колонки, мікрофон.
Люди пішли під офіс, їх зустріла поліція. Щоб потрапити на територію двору, кожного учасника перевірили правоохоронці.
"Ай, що ти робиш? Мені ж лоскотно,"— сміється чоловік під час огляду поліції на наявність зброї чи заборонених предметів. Його підтримав регіт чоловіків з натовпу. Він приїхав з Закарпатської області, разом з друзями.
За півгодині всі дістались місця збору. На плаці Офісу президента залунав гімн. Люди притихли, поклавши руку на серце, голосно заспівали. Лідери "Авто Євро Сила" вийшли на сцену, в мікрофон висловили вимоги до президента.
Мітинг пожвавішав, тисячі людей скандували "Вова, виходь!".
Але, як виявилось Володимира Зеленського не було у будівлі. Замість нього спустився його представник Андрій Ляхович. Навколо — поліція діалогу, а за спиною депутата - колона працівників поліції. Він через чорну захисну маску, дуже тихо сказав: "Подання зареєстрували 29 жовтня і народні депутати його ще не розглянули. В офісі Президента нікого немає, а сам пан Зеленський поїхав у Верховну Раду". Люди кричать "Ганьба!"
З натовпу вибігає чоловік в сірій шапці, років 30, щоб вручити "подарунок" представнику влади. Це був багет з беконом.
"Передай Зеленському, щоб той роздав людям хліб,"— каже він, з серйозним поглядом.
Через годину, не отримавши нормальної відповіді, колона активістів повернулась до Верховної Ради.
Я нічого не боюсь. Краще їздити на старому "Мерсі", чим на новому "Жигулю"
, — сказав чоловік, що приїхав на Mercedes-Benz E 290 1997 року випуску.
Атмосфера навколо товариська. Мітингувальники розбилися на компанії по 6 — 8 осіб. Купують каву у пенсіонерки з термосом. Розповідають анекдоти.
"Які б погодні умови нас не зустріли, ми зібрались тут, щоб досягнути своєї цілі. Не можна так довго тягнути з розмитненням. Сьогодні людей багато! Сподіваюсь, що нас почують. Хоча б уже 35 відсотків зробили, — каже Іван Волков, 20 років. — Я маю дві машини — Chrysler Voyager 2008 року, з пробігом 108 кілометрів і Chrysler Voyager 2004, пробігом 112 кілометрів. Майже нові. Машини купую в Болгарії, бо вони там в класному стані, для особистого користування, для родичів."
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Kia вироблятиме вантажівки для армії
"Маємо велику надію, що цей мітинг позитивно вплине на рішення влади", — перебиває розмову його товариш. Вони приїхали з Одеси. Прокинулись о четвертій. Їхали колоною зі 100 машин, які мають європейські номери
"Chrysler Voyager 2008 року купив у лютому цього року, а Chrysler Voyager 2004 року у вересні. Машини я купував з Італії. Звідти вона потрапила Болгарію. Щоб розмитнити авто, потрібно лише 170 доларів, це 5 тисяч гривень. В Болгарії ми оформляємо її на фірму та офіційно ввозимо в Україну. Але чому ми маємо поповнювати бюджет іншої країни, я б краще поклав ці гроші в Україні. Але це ж нереально дорого," — каже Іван.
О 14:31 мітингувальники почали розкладати харчі
сало, ковбасу, картоплю, оселедець нарізали на капотах.
Дехто розкладав столи для пікніку.
"Я сьогодні не планую їхати додому, не бачу сенсу. Я тільки виїду, а мене відразу оштрафують за європейські номера і конфіскують машину. Я буду чекати рішення. Моя Skoda Octavia 2003 року випуску. Об'єм двигуна 1.9. Машину я купував, щоб безпечно возити дітлахів. Я довіряю цій машині як собі," — каже Михайло, 33 роки, відійшовши від обіднього столу, щоб не заважати друзям своїми розмовами.
О 15.30 Олег Ярошевич в мікрофон закликає людей до сцени біля парламенту. На неї піднімаються Олександр Ткачура і Євген Шевченко з партії "Слуга народу".
"Я особисто іду до прем'єр-міністра Шмигаля і буду представляти ваші інтереси. Щоб він урахував ситуацію, через яку люди прийшли під стіни Верховної Ради. Якщо у вас є пропозиції до прем'єр-міністра сформуйте їх у письмовому вигляді і я особисто йому передам. Обіцяю відразу прозвітувати вам про рішення Кабінету міністрів," — каже народний депутат Євген Шевченко.
Організатор заходу в мікрофон скандує "Шева" Лунають оплески та свист.
Мітингарі між собою говорять, що їхні вимоги мають задовольнити за 3 дні.
"Мені набридли розвалюхи на дорогах, а придбати нормальне авто не дають можливості. Говорять, що європейські машини — це безкарність. Водії на них збивають людей і вчиняють кримінал. Це не так, — роздратовано говорить чоловік низького зросту, з чорним волоссям - Іван років 25 з Прилук Чернігівської області. — На машинах з українською реєстрацією також вчиняють злочини, п'яні депутати збивають людей на дорогах інколи на тротуарах. І це також безкарно".
6 листопада власники "євроблях" покидають урядовий квартал і вул. Грушевського. Протест під Верховною Радою закінчується. Влада пообіцяла розглянути законопроєкт, стосовно розмитнення автомобілів найближчим часом і скасувати штраф у 170 тис. грн
Відповідний законопроект розглянуть 9 листопада у комітеті Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики.
Коментарі