Сьогодні, 27 вересня, запрацював закон про правила паркування. Тепер правоохоронці можуть забирати авто на штрафмайданчик, якщо воно порушує правила дорожнього руху. Документ покликаний знищити стихійне паркування.
За новим законом передбачено три режими притягнення водія до відповідальності. Перший - за допомогою спілкування між правоохоронцем і порушником, аналізу документів і написання протоколу. Другий - в Україні нарешті з'явиться автофіксація правопорушень. Дані з відеокамер надходитимуть до поліцейського відділку. Третій - поліцейські і інспектори на парковці отримали право в ручному режимі фіксувати факт правопорушення за допомогою відеокамер, які ведуть запис місця, часу і дати ДТП або правил паркування за відсутності водія.
"Штрафи і евакуатори дисциплінують водіїв. Вони не кидатимуть машину де попало. Але різко ситуацію на дорогах це не покращить. Спочатку будуть скандали при евакуації. Поступово водії звикнуть", - каже автожурналіст Тарас Брязгунов.
Gazeta.ua розібралася, що забороняє новий закон і скільки платитимуть порушники.
Коли забиратимуть авто
Паркувальні інспектори забиратимуть авто на штрафмайданчик у трьох випадках. Якщо автомобіль порушує правила паркування. Коли водій відмовляється оплатити стоянку на майданчику і за парковку на місцях для інвалідів.
Машину також заберуть, якщо вона перешкоджає дорожньому руху: стоїть на проїжджій частині в два і більше ряди або припаркована на залізничних чи трамвайних коліях, естакадах, мостах, шляхопроводах і під ними, в тунелях або на пішохідних переходах; заважає руху інших автомобілів або пішоходів; стоїть на смузі громадського транспорту або велодоріжці, заважає роботі комунального транспорту.
Коли авто не можуть забрати
Авто не заберуть, якщо водій присутній на місці події. Тоді патрульний має виписати водієві штраф, а водій прибрати машину з забороненого місця паркування.
Якщо водій з'являється на місце після виклику евакуатора, його відміняють і евакуація не проводиться, навіть якщо евакуатор уже прибув за таким викликом.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Фіксуватиме не тільки швидкість - патрульним видали нові прилади
Як фіксуватимуть порушення
Це найскладніше. В Україні ще не погодили фотофіксацію порушень поліцейськими чи інспекторами на планшети або смартфони, наполягли на забезпеченні захисту інформації від підробок та маніпуляцій.
Тому з собою потрібно мати спеціально атестований пристрій та захищений канал зв'язку. Тобто, щоб розгорнути системи фотовідеофіксації у найкоротші строки необхідне рішення про початок її дослідної експлуатації з подальшим проведенням експертиз та отриманням сертифікатів та атестатів відповідності.
Не врахували, що у нас багато автомобілів продані за довіреністю
Як повідомлятимуть порушників
Після затримання машини інспектор повідомлятиме Нацполіцію. Вказуватиме час і місця, куди евакуйовали авто.
Про штраф інформуватимуть через повідомлення на мобільний телефон, електронну пошту чи рекомендованим листом.
"У новому законі не врахували, що у нас багато автомобілів продані за довіреністю. Їх власники за техпаспортом отримуватимуть квитанції про оплату штрафу за порушення. У результаті, дійсному власнику доведеться доводити правоохоронцям, що машина його", - каже Брязгунов.
Оскільки в Україні багато машин не в управлінні їх власників, в законопроекті прописали механізм, що захищає їх права. Модель запозичили в Естонії. Господар авто вносить до реєстру власників автомобілів Міністерства внутрішніх справ особу, яка управляє машиною. У такому випадку "листи щастя" надходитимуть вказаній особі, а не власнику.
Авто не віддадуть, поки не заплатити штраф. Тільки після цього незгідний зі штрафом власник зможе оскаржити рішення про штраф в судовому порядку. Якщо правила парковки порушило авто на іноземних номерах, відповідальність покладатиметься на того, хто ввіз транспортний засіб в Україну.
Скільки платитимуть порушники
Відтепер штрафи залежать від вартості години паркування. Раніше їх прив'язували до неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Це нововведення суттєво не вплине на зміну суму штрафів. До нового закону штраф становив від 136 до 204 грн. За новим законом суму рахуватимуть, як 20-кратний розмір від вартості однієї години послуги за користування тим майданчиком, на якому перебуває машина в момент порушення. Наприклад, у Києві діють три різних тарифи – 5, 7 або 10 грн за одну годину. Тому нові столичні штрафи коливатимуться від 100 до 200 грн.
Окремо порушники оплачуватимуть послуги евакуатора і стоянку на штрафмайданчику. У столиці вартість послуг евакуації залежить від ваги авто і варіюється від 600 до 850 грн. Вартість зберігання без податку 120 грн перші сім днів. За кожну наступну добу порушник доплатить 20 грн. Мінімальна вартість евакуації становитиме 844 грн.
Якщо штраф сплатити протягом 10 банківських днів, за новим законом порушник отримає знижку в 50% від суми. Якщо не сплатити штраф протягом місяця, на нього накладуть пропорційну самому штрафу пеню. Його примусово вилучатиме виконавча служба.
"Плюс в тому, що новий закон зменшить кількість "героїв парковки". Вони масово паркуються на смугах для громадського транспорту, тротуарах, проїзних частинах. Це ускладнює рух і створює затори. Мінус в тому, що у великих містах брак паркомісць, особливо у центрі. Це не враховують. Корисно запозичити європейський досвід і організувати перехоплюючі парковки біля станцій метро. Там можна лишити машину та поїхати в центр міста на громадському транспорті", - каже автожурналіст.
Де паркуватись законно
Тільки у Києві понад 767 тис легкових авто. В годину "пік" у місто в'їжджає близько 100 тис. машин. Паркінги напівпорожні, а центральні вулиці Києва переповнені автомобілями. Виконувач обов'язків директора Київтранспарксервісу Олександр Німас також вважає, що вихід в перехоплювальних паркувальних майданчиках.
Фіксуючі техзасоби мають бути сертифіковані і перевірені
"Знайшли вісім місць для перехоплювальних паркувальних майданчиків на під'їзних шляхах до Києва біля станцій метро. Працюємо над дев'ятим", – каже експерт.
Київтранспарксервіс опублікував на своєму сайті карту з усіма комунальними парковками. Розписані адреси і розбиті за зонами.
Закон запрацює одразу?
Він не вступить в дію з першого ж дня, бо проблеми з фіксацією порушення.
"Фіксуючі техзасоби мають бути сертифіковані і перевірені. А сертифікувати їх можна лише на основі держстандарту. Старий держстандарт вже не діє, а новий ще не діє. Ясно, що 27 вересня ще не запрацює. Через місяць – в кінці жовтня закон почне діяти на практиці", – каже юрист Володимир Караваєв.
Куди забиратимуть авто
Після евакуації автоінспектор повідомить про це в Нацполіцію. Вкаже час і місце, куди був евакуйований автомобіль. Цю інформацію зможуть знайти і самі порушники на сайті виконавчого органу місцевої ради. Або зателефонувавши на 102 чи гарячу лінію патрульної поліції.
До прикладу, у столиці, через невдалий тендер на нового перевізника евакуацією тимчасово вилучених поліцією машин займеться фірма-прокладка "Вейп Естейр".
"З цією фірмою без тендеру і без конкурсу уклали контракт, і вона забирає всі авто в столиці України. У неї немає власних евакуаторів, але є тимчасова угода з держпідприємством МВС. Тому інші тарифи. Це наслідок того, що компанія наймає інші компанії-перевізники", - каже керівник проекту "Наші гроші" Денис Бігус.
Евакуатор може відвести авто на один з трьох штрафмайданчиків. Перший в Деснянському районі на вулиці Пухівська, 3. Другий в Оболонському районі на вулиці Озерній, 1. Третій в Дніпровському районі по вулиці Павла Усенка, 8.
В Україні можуть відмінити медичні довідки для водіїв. Подібна практика є в багатьох країнах, але в Україні вона є виключно корупційною.
Зараз, водійська медкомісія включає проходження окуліста, невропатолога, отоларинголога, хірурга чи гінеколога. На завершальному етапі необхідно відвідати терапевта. Крім цього, необхідно здати аналізи крові і сечі.
Коментарі