Президент Петро Порошенко 28 березня підписав закон, який регулює правила паркування. Торік у грудні за нього проголосували 237 народних депутатів. Документ набуде чинності 27 вересня нинішнього року.
"Мета закону - впровадити систему паркування автомобілів і навести лад на парковках. Наша проблема - не відсутність паркомісць, а проблема з організацією руху. У містах немає знаків і схем, які б показували наявність парковки. Зараз поліція не має права карати порушника за неправильне паркування, якщо його немає на місці. Часто порушники залишаються безкарними. У країнах Європейського Союзу зовсім інша практика. Порушникові виписують штраф, а квитанцію залишають на лобовому склі. Прийнятим документом таку ж систему вводять у нас", - каже автомобільний юрист Володимир Караваєв.
Gazeta.ua виокремила, чого слід очікувати від паркувальної реформи.
1. Чому законопроект був необхідний
В Україні практично не регулювалася сфера паркування. Часто водії залишають транспортні засоби на тротуарах, проїжджих частинах або на коліях. Це ускладню рух та створює затори. Причина не тільки у недобросовісності водіїв, а й у нестачі місць для паркування. До прикладу, в столиці трохи більше 6 тис. місць для денної і нічної парковки. Для більш ніж мільйона автомобілів — це не багато. Відтак паркують абияк.
"В Україні близько 10 мільйонів водіїв. За 2015 рік оштрафували за паркувальні правопорушення 257. Аналогічна цифра у 2016 році. Цифри неспівставні. 250 санкцій означають, що механізми притягнення до відповідальності, штрафування, дисциплінування водіїв не діють. Затори — це один з найбільш кричущих наслідків. Законопроект передбачає розблокування цих проблем", - каже менеджер проектів ініціативи, експерт групи Реанімаційного пакету реформ Михайло Серебряков.
Крім того, корупція на парковки була вигідна і водієві, і паркувальнику. Часто кошти йшли у кишеню працівників. Завдяки закону органи місцевої зможуть впровадити Автоматизовану систему контролю оплати паркування. Її створили для зручності оплати за паркування і контролю за надходженням коштів. Для цього запровадять спеціальні мобільні сервіси.
"Якщо кошти отримують готівкою, вірогідність того, що вони потраплять в касу підприємства або до бюджету близька до нуля. Якщо оплату здійснювати через мобільний додаток, паркомат або талон, кошти надходитимуть до комунального підприємства", - пояснює Михайло Серебряков.
2. Основний зміст закону
Завдяки документу на законодавчому рівні запрацюють механізми відповідальності за порушення правил зупинки, стоянки та паркування автомобілів. У поліції з'явиться можливість евакуйовувати неправильно припарковані машини та виносити без правопорушника постанову про накладання штрафу.
Обставини про накладання штрафу фіксуватимуть у режимі фотозйомки або відеозапису та у відповідному протоколі про адміністративне правопорушення.Постанову про накладання штрафу можна виносити без участі правопорушника. ЇЇ надсилатимуть рекомендованим листом на поштову адресу, вказану при реєстрації автомобіля.
Затриманий автомобіль повертатимуть після сплати штрафу і вартості послуги з його транспортування та зберігання.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Скільки заплатять автомобілісти за порушення ПДР
"Законодавчо не врегулювали, хто сплачуватиме послуги евакуатора. Якщо у момент написання постанови чи приїзду евакуатора з'явився власник, авто не евакуйовують. Водієві випишуть постанову про порушення правил паркування. Сума штрафу не включатиме затрати на евакуатор. Тому потрібно врегулювати, щоб і це сплачував водій", - каже автоюрист Володимир Караваєв.
Штрафувати за порушення правил паркування будуть не лише поліцейські. Спеціальних інспекторів призначатиме місцева влада. Вони на рівні з поліцейськими зможуть виписувати штраф за неправильне паркування чи евакуювати авто за порушення ПДР.
3. Як каратимуть порушників парковки та у яких випадках евакуйовуватимуть машини
Якщо водій припаркував автомобіль у неналежному місці, він отримає штраф, а транспортний засіб евакуюють. У законі прописали цю норму. Автомобіль мають право евакуювати тоді, коли він "суттєво перешкоджає дорожньому руху". Рішення про "суттєво" чи "несуттєво" приймає поліцейський. Крім правоохоронців, право проводити евакуацію матимуть інспектори з паркування.
Законом затвердили 17 конкретних випадків евакуації.
Під час неї керуватимуться не суб'єктивними судженнями, а фактами.
4. Особливості фото-відеофіксації на парковці: як водіїв притягатимуть до відповідальності
Обставини, через які автомобіль евакуюють, мають зафіксувати на фото чи відео та у протоколі. Будуть діяти три режими притягнення до адміністративної відповідальності.
Перший режим - "старий". Він передбачає передбачає контакт поліцейського та порушника. Правоохоронець перевірятиме водійське посвідчення і технічний паспорт. Також складе постанову про притягнення до відповідальності прямо на місці вчинення порушення.
Другий режим — автоматичний. Він передбачає фіксацію правопорушень. Серед таких як неправильна зупинка, парковка в недозволеному місці чи несплата за стоянку. Їх фіксуватимуть стаціонарні камери. Їх встановлять на на шляхопроводах, стовпах і навіть на громадському транспорті.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Бетонні дороги: чи потрібні вони Україні
Інформація з камер надходитиме до центрів обробки інформації. Поліцейські проводитимуть візуальну перевірку. За допомогою електронного підпису так само складатимуть постанову.
Спочатку з порушника стягуватимуть штрафні бали. Їх вистачає на три порушення. Потім — грошові штрафи.
Третій режим — режим фотозйомки або відеозапису у ручному режимі. Порушення фіксуватимуть через спеціальну програму. Там автоматично відображатиметься місце, час, дата і GPS-координати автомобіля.
Фіксувати правопорушення у такому режимі мають право поліцейські та уповноважені від міста інспектори з паркування. Інформацію про порушення вноситимуть до Реєстру адміністративних порушень в сфері безпеки дорожнього руху.
5. Як каратимуть власників "євроблях" на парковці
Для штрафування автомобілів на іноземних номерах встановили два способи стягнення штрафів.
Перший стосується українців. Якщо автомобіль ввіз на територію країни громадянин України — резидент, то штраф за порушення надсилатимуть на його домашню адресу. Якщо штраф не сплатять добровільно, його стягнуть у примусовому порядку.
Другий стосується іноземців. Якщо автомобіль ввіз на територію країни іноземний громадянин — нерезидент, постанову про адміністративне порушення йому вручатиме при в'їзді в Україну Держприкордонслужба.
Якщо авто віддали за дорученням і повідомлення про штраф отримує власник, він може знайти того, хто управляє машиною. Після цього внести його до реєстру власників. Якщо він відмовиться, штраф все рівно сплачуватиме водій, адже на транспортний засіб накладуть арешт. Справу передадуть до виконавчої служби.
6. Які суми штрафів за загрожують за правопорушення
Новий закон штрафів за порушення правил паркування і стоянки не збільшує. Якщо авто не створює перешкоди та небезпеки для руху, стягуватимуть 255 грн, якщо створює — 510 грн. Паркування на місцях для інвалідів обернеться штрафом у розмірі від 1020 грн до 1700 грн.
Якщо порушення зафіксували в автоматичному режимі, водієві можуть зробити знижку 50%. Для цього протягом 10 днів водій повинен сплатить штраф.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: За яких умов поліція зможе евакуювати автомобіль
Якщо порушення зафіксували у режимі фотозйомки чи відеозапису, таких пільгових десятиденних періодів буде два. Перший триватиме з дня вчинення порушення правил зупинки, стоянки або паркування. Другий — з дня набрання постановою про адміністративне правопорушення чинності.
Якщо порушення фіксуватимуть у режимі фотозйомки чи відеозапису, на лобовому склі залишатимуть повідомлення.
"Там буде вказано, що автомобіль зафіксований, порушив правила дорожнього руху. На сторінці в інтернеті можна буде знайти більш детальну інформацію про порушення і фото. Спеціальну постанову відправлять за адресою власника машини", - пояснює автоюрист Богдан Глядик.
Власника авто повідомлятимуть листом. Його надішлють на поштову адресу, вказану при реєстрації автомобіля. Постанову вважатимуть врученою через 3 дні. Якщо власника не можливо знайти у реєстрі, повідомлення залишатимуть під "двірником". У ньому міститимуть такі ж відомості, як і у постанові.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Які сюрпризи можуть принести водіям "листи щастя"
Перші 10 хвилин стоянки на будь-якій парковці будуть безкоштовними. Якщо авто стоятиме на стоянці довше, а водій не сплатить - доведеться платити штраф. Штраф за порушення правил паркування встановлюється у 20-кратному розмірі вартості однієї години користування тим платним майданчиком, на якому відбулося порушення.
Якщо впродовж місяця штраф не буде сплатять, то інспектор накладе на нього пеню у розмірі 100%. Ще через 30 днів справа передадуть у Виконавчу службу для примусового стягнення оплати.
В Україні підвищили розмір штрафу за паркування автомобілів на місці для інвалідів. Становить від 1020 до 1700 грн. Таку ж суму стягуватимуть з організацій, які не облаштували паркувальні місця для людей з обмеженими можливостями. Раніше штраф становив 450 грн.
Коментарі