Минулого тижня міжнародні організації (Енергетичне співтовариство, Єврокомісія і Світовий банк) схвалили план реформи українського енергоринку. У четвер 24 жовтня цю "євроінтеграційну" реформу планує схвалити Верховна Рада.
Дуже високо-імовірне підписання Україною асоціації з ЄС тягне за собою низку, перш за все економічних рішень, які змушена буде приймати Україна, як елементи вимог до виконання, не лише політичних, але й економічних зобов'язань. Адже Євросоюз відкриватиме свої ринки для українських виробників.
Одним із ключових елементів угоди про асоціацію, якщо не головним, є зона вільної торгівлі з ЄС, яка займає майже 80% угоди. І це вимагає імплементації української економічної системи, в тому числі і енергосистеми під систему ЄС. Перш за все це газотранспортна система, система енергетики електричної і фактично невичерпні ресурси, якими володіє Україна в питаннях альтернативних і екологічних джерел енергії. Європі самій зараз дуже потрібно утверджуватись економічно і для цього ідеально підходить саме Україна.
Україна вже буде не самостійним гравцем, а гравцем в системі інтересів Європейського союзу. Це відкриває перед нами набагато ширші можливості. Після входження до політичної, економічної і енергетичної системи ЄС будь-які конфлікти України з іншими країнами, так як це було неодноразово з Росією, будуть конфліктами вже не з Україною, а з ЄС. Тому вигідне і політично, і економічно, і з точки зору безпеки входження до єдиного економічного простору з ЄС, де Україна в окремих питаннях може відігравати провідну роль. В першу чергу це питання збереження енергоресурсів, за рахунок газових і нафтових сховищ і навіть ліквідації атомних відходів, так як Україна має в цьому досвід і необхідну технічну базу.
Європейський ринок один з найбільших відкритих у світі. Нагляд здійснюється не лише експертними, але й громадськими організаціями. І якщо Україна входить до цієї системи, то автоматично доведеться прийняти ці стандарти прозорості звітності, особливо ті, які пов'язані з безпекою людини і природи. І тому вже офіційні української компанії змушені будуть мати офіційні стандарти контролю якості і звітності.
В самій Угоді асоціації з ЄС, зокрема в її економічній частині щодо зони вільної торгівлі з ЄС вказано, що повний режим зони вільної торгівлі, який включає всі загальні стандарти ЄС, вступає не пізніше терміну у 10 років. В певних межах, в певних ринках може бути раніше, залежно від активності України. Але крайній термін не пізніше 10 років. В разі не виконання Україна буде позбавлена можливості брати участь у ЗВТ. На початку нам відкривають певні квоти, а подальше відкриття квот залежить від звіту моніторингової комісії ЄС, яка буде проводитися не рідше ніж раз на півроку, і якщо Україна виконує, як на законодавчому, так і на виконавчому процесуальному рівні всі вимоги, то у наступному етапі відкриваються більші квоти на кожному ринку.
Для будь-яких реформ в будь-якій країні потрібні стимули. До цього часу в Україні таких стимулів не було, за виключенням прямих вимог Міжнародного валютного фонду, які висував умови перед тим, як надати наступний транш. Тому єдині реформи здійснювалися на вимогу МВФ, чи інших організацій. Добровільно жодна влада ніяких реформ в Україні не проводила. Оскільки зараз ми залежні від умов підписання угоди з ЄС, то влада буде змушена реально впровадити ці реформи.
Комментарии
2