27 вересня 1825-го на залізній дорозі Стоктон-Дарлінгтон в Англії запустили перший паровоз. Його пасажирами стали 600 місцевих чиновників і багатіїв. Пасажирські вагони потяга переобладнали із вугільних вагонеток. Усередині встановили дерев'яні сидіння, підлогу застелили килимами.
Потяг відправився від зупинки біля пабу Mason's Arms у місті Шилдон. До Дарлінгтона пасажири їхали майже 2 год. Потяг міг прибути на годину раніше, але під час подорожі один із вагонів зламався. Його зупинили і несправний вагон відчепили від рухомого складу. Паровоз рухався з феноменальною на той час швидкістю - 3,6 м/с.
У містечку Ярм до паровозу сів духовий оркестр. Музиканти грали всю дорогу до Дарлінгтона.
"Дивіться! Цей гігантський шматок металу рухається!" - кричали люди, які спостерігали за прибуттям машини на кінцеву станцію. Там на честь прибуття паровоза вистрілили з 21 гармати й урочисто проспівали національний гімн. Почалась ера паровозів.
Для пасажирів поїздка на твердих лавах була не дуже комфортною. Вони кашляли та чхали. Після приїзду скаржилися, що змушені були дихати вугіллям. Керував паровозом його винахідник Джордж Стефенсон. Після прибуття до Дарлінгтону він сказав журналістам:
"Панове, я щасливий сьогодні. Останній експеримент показав, що ми рухаємося правильним шляхом. Паровози можуть перевозити не тільки вугілля, але і людей".
Стоктон-Дарлінгтон стала першою в світі залізницею, якою почав курсувати паровоз. Цього могло б і не відбутися. Компанія-зубудовник довго не могла вирішити, що побудувати на цьому місці, - залізничну гілку чи водний канал. 1818-го вирішили будувати залізницю.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Південний вокзал збудували за шість місяців
Дозвіл на будівництво мав дати Парламент. Підприємець Едвард Піз підготував відповідний законопроект і передав на розгляд. Двічі його відхиляли. 19 квітня 1821-го він представив Парламенту 785 підписів на підтримку будівництва залізної дороги. Законопроект проголосували. Будівництво залізної дороги почалося.
Протяжність залізниці Стоктон-Дарлінгтон була 40 км. Планували її використовувати для перевезення вугілля. Будуючи залізницю, спорудили і перший залізничний міст. Він функціонує й до сьогодні. Компанія Bedlington Ironworks Джона Біркіншоу зробила революційні на той час T-подібні рейки. Фірма Джорджа Стефенсона збудувала перший паровоз.
У мережі показали низку зображень столичного Центрального вокзалу, починаючи з XIX ст. Його почали будувати 1868-го. За 2 роки залізниця з'єднала Київ із Курськом і Балтою на Одещині. Запрацював вокзал 2 березня (18 лютого за старим стилем) 1870-го.
Коментарі