Ексклюзиви
Середа, 27 жовтня 2021 11:36

Атомний човен СРСР сів на мілину й ледь не спровокував війну
11

40 років тому радянський підводний човен С-363 сіл на мілину у Швеції
Фото: navy.mil.gov.ua
40 років тому радянський підводний човен С-363 сіл на мілину у Швеції
40 років тому радянський підводний човен С-363 сіл на мілину у Швеції
Швеція готувалася до війни
40 років тому радянський підводний човен С-363 сіл на мілину у Швеції

27 жовтня 1981 року радянський торпедний підводний човен С-363 сів на мілину в територіальних водах Швеції. Ця подія ледь не спровокувала військовий конфлікт між країнами.

Перед тим екіпаж субмарини проводив навчання в Балтійському морі, випробовував нові торпеди. Під час перебування на невеликій глибині горішній корпус підводного човна зачепив дно рибальського трала, внаслідок чого пошкодили антену радіопеленгатора - пристрою, що допомагав у навігації. Тоді моряки почули лише звук тертя металу.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Затонув туристичний човен: шестеро загиблих

Про це повідомили у штаб, однак звідти надійшов наказ продовжити навчання. У результаті човен збився з курсу. А о 21:57 врізався в узбережжя Південно-Східної Швеції.

Підводним човном командував капітан третього рангу Анатолій Гущин. Це був його перший похід. Як наставник на підводному човні був присутній начальник штабу Палдиської бригади підводних човнів в Естонії, капітан другого рангу Йосип Аврукевич.

"Чесно кажучи, на той момент я не так зреагував на приголомшливу звістку, як боявся за командира й штурмана. Стан обох був пригнічений. Їх треба було відвернути роботою. Командиру її й так вистачало, а штурману я сказав: "Шукай, Толю, де, як і коли сталася помилка. Треба, щоб ти сам, а не хтось інший її знайшов", - розповідає капітан-лейтенант Василь Бесєдін.

Спочатку команда намагалася зняти човен самостійно. Але без успіху. Тоді капітан наказав вивісити на рубці радянський прапор. Це побачив рибалка, який зателефонував у поліцію, а ті повідомили військових і політиків.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Атомний човен США зіткнувся з невідомим об'єктом

На судні були дві ядерні торпеди, про що також незабаром стало відомо міжнародній громадськості. Найважливіше, що радянська делегація на той час активно підтримувала ідею надання без'ядерного статусу акваторії Балтійського моря на нараді міністрів закордонних справ північних країн.

Шведи знали про це й приготувалися до бою. Мінний загороджувач обійшов фарватер. Вони розглядали можливість штурму й захоплення - на місце події прибув спецназ. На випадок війни розпочалися збори резервістів. Своєю чергою радянський екіпаж дістав наказ підірвати човен у разі спроб його захоплення.

Країни дійшли мирної згоди лише 1 листопада. Шведи пообіцяли зняти С-363 з мілини за допомогою власних кораблів. СРСР мав надати офіційні вибачення та сплатити вартість порятункової операції, яка коштувала $1 млн у цінах тих років, нині приблизно $2,7 млн.

Шведи відбуксували човен і передали його радянській стороні. На флоті човен дістав назву "Шведський комсомолець", а в Європі човен, який мав класифікацію Whiskey, прозвали Whiskey on the Rocks - віскі з льодом, буквально - підводний човен на камінні.

9 червня 1959-го на воду спустили військовий корабель США "Джордж Вашингтон". Це перший атомний підводний човен із балістичними ракетами. Його взяли на озброєння 30 грудня того ж року. 20 липня 1960 року човен успішно випробував дві ракети, які потрапили в цілі за 2100 км.

Зараз ви читаєте новину «Атомний човен СРСР сів на мілину й ледь не спровокував війну». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі