У четвер, 6 вересня, у порядку денному Верховної Ради стоїть голосування за законопроект "Про порядок і організацію проведення мітингів та демонстрацій" №2450, який значно звузить право українців на мирні зібрання.
Навряд чи це робиться спеціально під вибори. Це швидше не глобальний задум Партії регіонів, бо насправді мотором прийняття цього законопроекту є начальник управління конституційно-правової модернізації Ставнійчук Марина Іванівна. Просто їй треба показати якось свою роботу перед президентом країни. Думаю, що це не загальна позиція Партії регіонів, принаймні поки що. Це позиція лише Адміністрації президента.
Цей закон вже було доопрацьовано за участю представників громадськості і там дуже багато враховано рекомендацій Венеціанської комісії, тому він вже має дещо інший вигляд. Але рекомендації було враховано далеко не всі. Є принципові речі, зокрема, щодо можливості заборон мітингів у деяких місцях, наприклад, біля органів влади. Це суперечить європейським принципам про свободу зібрань і значно зменшить це право навіть відносно тої ситуації, що є зараз.
Перш за все, цей законопроект треба приймати одночасно із змінами до Кодексу про адмінправопорушення, Кодексу про адмінсудочинство, Закону про міліцію, Закону про місцеве самоврядування. Якщо буде прийнято законопроект №2450 без змін до цих кодексів, тоді міліція, по суті, отримає можливість хапати будь-якого учасника чи організаторів мітингів. Тому ми зараз готуємося до того, що у комітет Верховної Ради із законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності подали два законопроекти зі змінами до кодексів, які подав представник президента у парламенті Юрій Мірошниченко на Венеціанську комісію. Ми хочемо, щоби ці законопроекти голосувалися тільки після того, як вони отримають позитивний висновок Венеціанської комісії.
Є декілька основних небезпек цього законопроекту:
- термін повідомлення, яке мають надати організатори щодо проведення зібрання. Раніше у законопроекті пропонувалося ввести 5-денний термін. Це дуже великий строк. Він не дає можливості оперативно реагувати на події, які відбуваються. Наприклад, вирубують парк. Його вже вирубують і якщо чекати 5 днів, то парк вже повністю вирубають. І громадськість не зможе його захистити.
Зараз пропонується повідомляти за 2 робочі дні. При неврахуванні вихідних і святкових днів, це знову таки великий термін, який влада використовуватиме для того, щоб мати час заборонити зібрання у судах. За статистикою, 90% всіх подань про заборону мітингів в Україні задовольняються. Такий великий термін повідомлення означає, що влада буде просто забороняти всі зібрання, які їй неугодні.
- спонтанні зібрання нівелюються. Включення цього поняття - було вимогою Венеціанської комісії. Але знову таки комітет ВР з прав людини зробив для цих спонтанних зібрань обмеження.
- будь-які прийняті законодавчі акти зможуть обмежувати місця проведення мирних зібрань. Тобто приймається закон про охорону державних та адміністративних будівель. Умовно кажучи, дозволяється на розсуд служби охорони не допускати людей до особи, яку охороняють. Що це означає? Наприклад, якщо президент знаходиться в Адміністрації президента, то міліція чи служба охорони можуть не допускати мітингувальників в радіусі кілометра до АП.
Також, наприклад, можуть прийматися якісь нормативно-правові акти про те, що не можна проводити зібрання в парках, чи біля будинків, які мають архітектурну чи історичну цінність. І це означатиме, що люди не зможуть захистити пам'ятники культури від руйнування. Можливо, можуть прийняти такий нормативно-правовий акт на забудовах. Відповідно люди не зможуть протестувати проти забудов.
І ще один недолік, про що говорилося вище, якщо буде прийнято закон без змін до кодексу про адмінправопорушеня, до кодексу про адмінсудочинство, до закону про міліцію, це означатиме, що міліція тепер отримає "законне" право затримувати будь-кого на свій розсуд. А люди не зможуть апелювати до судів щодо цього.
В Україні є дуже системні порушення вільних зібрань. Про це говорять не тільки українські правозахисники, а й міжнародна правозахисна спільнота. Були відповідні заяви Європарламенту, Держдепартаменту, ОБСЄ. Але насправді українці, на відміну від росіян, грузинів чи білорусів, все ж можуть проводити зібрання. Не тому, що у нас уряд такий хороший, а тому що у нас відносно сильне громадянське суспільство, яке відвоювало свій простір свободи. Але якщо буде прийнято цей законопроект, то цей простір свободи значно обмежиться, навіть у порівнянні з теперішньою ситуацію.
Коментарі
14