
У трамвайно-тролейбусному управлінні оновили штат контролерів. Попередніх звільнили через низькі показники.
— Контролери мають привчати пасажирів платити за проїзд. Зараз практично не знайдеш зайців, — каже 50-річний Сергій Грабік, начальник служби контролерів ТТУ. — Найчастіше не платять у часи пік на маршрутах тролейбусів №5 Вишенька — Залвокзал та трамваях №1 Електромережа — Залвокзал. Сховаються за когось і стоять тихенько. Кондуктор не має права смикати пасажирів, тому поставили більше контролерів.
У п'ятницю, 7 вересня о 9.30 виходимо з двома контролерами на лінію. Вони у спецформі, при собі мають посвідчення. Чекаємо трамвай по маршруту Барське шосе.
— За зміну повинні обійти 35 трамваїв та тролейбусів. За місяць маємо скласти 10 протоколів. За кожен штраф маю 5 гривень, — каже контролер Анатолій Дзигман. — На зміну виходимо в 6.30.
Контролери підходять до кондуктора. Дивляться серію квитків. Обоє повільно розходяться по салону. Пасажири заметушилися, деякі нервують.
— Ваш квиток? — підходить до жінки років 35.
Вона сидить біля вікна. Через навушники розмовляє по телефону. У руках — 1,25 грн. Простягає їх контролеру.
— Я не кондуктор, ви мені квиток покажіть, — дивиться їй в очі. Та одягає темні сонцезахисні окуляри.
— Ну, простіть мене! — каже.
— Прийдеться заплатити штраф, — сідає поруч Дзигман. Витягає квитанцію, вписує дані вагона, час. Відриває корінець зі штампом ТТУ і віддає пасажирці. Та платить 25 грн й лишається у трамваї.
Контролери мовчки виходять на кінцевій. Прямують до автобуса. Вичікують 25 хв.
— Перед тим як вийти на роботу, нас учили психологи. Вони радять не шарпати людей, говорити спокійно. Часто тікають із салону. А як пасажир вийшов із салону і транспорт від'їхав, ми не маємо права чіпати людину, навіть якщо виписали корінець. Висаджуємо тих, хто каже "нема грошей", — каже 20-річний Андрій Коваль.
— Не штрафуємо дітей до 18 років, але із трамвая висадити можем. Жаліємо і пенсіонерів, хоча вони часто зловживають та їздять без посвідчень. Є нахаби, які спеціально провокують нас вираженіями: "Таке посвідчення на любому принтері роздрукуємо", "Таку зірку за 5 рублів купимо". Коли вже в хід іде лайка, тоді визиваємо міліцію, — додає Коваль.
— Наші колєги 20 серпня зловили такого пасажира, що сам визивав міліцію на них. Хотів, щоб його визволили з полону контролерів. Почав роздягатися і бігати по салону з оголеним торсом. Обматюкав контролерів та написав скарги в усі інстанції, — розповідає Дзигман. — Тепер сплатить 51 гривню штрафу за непокору.
За 20 хв. заходимо у салон тролейбуса. Там їдуть студенти в аграрний університет. Вони переважно купують проїзні.
— О, контрольори зашли. Разів зо сто їздив, їх не бачив, а це явилися. Слава Богу, білєт узяв, — говорить по телефону чоловік років 24.
Коли повертаємося від аграрного, на зупинці Електромережа заходимо до трамвая. Контролери просять пенсіонерів пред'являти посвідчення.
Сива бабуся дістає із сумки всі документи. Не знаходить пенсійного. Просить вибачення у контролера.
— Да шо ви до неї причепилися, ви шо, не бачите, що вона вже давно на пенсії? — кажуть пасажири.
— Не шкода жінок та чоловіків до 45 років. Їдуть у золоті і роботу мають. Одна жінка білєтік пред'явити не може, крутиться. Каже: "Я зараз позвоню чоловіку, він вам зробить білєтік". Звоне. Дійсно, прилітає чоловік на джипі, — каже Анатолій Дзигман. — Ми йому пояснили, в чому проблема. А він: "Всьо, ребьята, я вас понял".
Зміна контролерів закінчується о14.30. Штрафів більше не виписали.
— Найбільше проблем із суддями. Вони доказують, що мають право безплатного проїзду. Погрожують, що з роботи уволять, прізвища наші записують.
2000
гривень — зарплата контролера. Працюють 7 год. на день, п'ять днів на тиждень
П'ять способів, як обманути контролера
1. Сказати кондуктору, що є посвідчення, а коли підійшли контролери, довго шукати його у сумці. Потім із сумним виглядом пояснити, що забув, і заплатити за проїзд.
2. Пачка квитків. У разі перевірки дістати всі, щоб контролери знайшли потрібний. При цьому швидко вискочити на зупинці.
3. Зробити на принтері фальшивий проїзний квиток.
4. Виходити на кожній зупинці. Спосіб дієвий, якщо є багато часу.
5. Спробувати розрахуватися великими купюрами або порваними. Найчастіше каса в кондуктора не більш як 200 грн. Решти з таких грошей немає, і вони дозволяють їхати безкоштовно.
Коментарі
1