
— Відвідуваність ресторанних закладів у столиці за минулий рік знизилася в середньому на третину. Власники відчули підвищення цін на продукти — відсотків на 40. Прибуток від цього впав удвічі. Частину закладів закрили під час Майдану. Деякі так і не запрацювали. Вплинули також орендні ставки. Вони досі закріплюються в доларах. Сьогодні це більш ніж удвічі дорожче, ніж раніше, — директор компанії "Ресторанний консалтинг" 41-річна Ольга Насонова пояснює, чому 2014-го закрилися понад 100 столичних ресторанів і кафе.
Які заклади постраждали найбільше?
— Криза завжди косить слабких. Це заклади не надто вдалі й успішні. Люди зараз ретельно обирають, де витрачати гроші. Закриваються кафе, кав'ярні, бари. На коні лишаються мережеві. У них успішні кафе тягнуть менш прибуткові. Це стосується як ресторанів, так і фастфудів.
До чого вдаються власники для уникнення закриття закладів?
— Вижити будь-якою ціною — девіз цього року, зокрема й для рестораторів. Ідуть на все можливе. Знижкою в п'ять-десять відсотків нікого не здивуєш. Популярні цінові акції. Наприклад, напій або страва за півціни, 50-відсоткові знижки на все. Звільняють персонал, позбавляють бонусів у зарплатні. Якщо на таких умовах люди не хочуть працювати, шукають заміну. Переглядають меню, позбуваються непопулярних страв. Акцентують на тому, що більше купують. Скорочують страви з риби й морепродуктів — це дорого. Страждають ті, хто працює із закордонною сировиною. Зменшують витрати на рекламу. Замість зовнішньої й поліграфії — більш активні в соцмережах і на сайтах.
Скільки закладів відкрили?
— Згорнули бізнес близько 150. Але на місцях деяких з них з'явилися нові — близько третини.
Чи впливає бойкот російських товарів на роботу російських кафе й ресторанів?
— Ні. Як правило, ті, хто бойкотують, і постійні клієнти цих закладів — різні люди. Як ходили, так і ходять. Тим паче, деякі популярні мережі, що звикли називати російськими, насправді такими не є. Працюють за франшизою — на певних умовах дозволяють користуватися брендом. І там немає грошей із РФ. Навпаки, росіяни люблять вкладати кошти в суто українські заклади. Але про це майже ніхто не знає.
Останнім часом українська кухня стає менш популярною. Перед чемпіонатом Євро-2012 у меню багатьох ресторанів з'явилися сторінки національних страв. А тепер усі ходять із синьо-жовтими стрічками на тлі підвищеного патріотизму. Надають перевагу європейській, італійській, американській кухням. З останньої стали популярні бургери.
Коментарі