Українська військова авіація використовує два типи транспортних літаків — Ан-26 та Іл-76. Курсантів учать пілотувати на тренувальних суднах Л-39 "Альбатрос". Штурманів готують на модифікації Ан-26Ш.
— Думка про застарі літаки в нашій авіації — хибна. Два роки тому на міжнародних навчаннях "Чисте небо" американці літали на Ф-15. Це судно 1962 року випуску. А серійне виробництво їхнього основного бомбардувальника В-52 завершилося 1960 року, — говорить експерт з авіації Валерій Романенко, 67 років. — У наших літаках застарілі системи озброєння, навігації, зв'язку. Не мають обладнання, що може придушувати ворожі радари. Але як бойові платформи можуть служити ще років 10.
Техніку варто перевіряти частіше?
— Треба регулярно проводити капітальні ремонти й максимально зменшити терміни експлуатації літаків, якщо їх стан погіршується. Ан-26Ш, який розбився — капітально оновлювався 24 роки тому. Однак мав 70 відсотків невикористаного ресурсу. Двигуни ж перепрацювали.
У нас їх ремонтують?
— Літаки складаються із планера та силової установки. Планери в більшості суден у нормальному стані. Для ремонту двигунів є підприємство в Луцьку. Луганське втратили.
На кожен тип лайнерів маємо авіаремонтні заводи. Зараз триває модернізація практично всього бойового парку. Крім транспортника Іл-76. Були проблеми із запчастинами, які переважно вироблялися в Росії. Їх вирішують.
В авіакатастрофі не проглядається халатного ставлення до технічного стану Ан-26Ш?
— Ні. Адже бортовий технік загинув. На українському авіаційному форумі повідомляють, що літак пішов на злет несправним — були відмови по лівому гвинту. Якщо це так, то з такою кількістю людей не варто було підніматися у небо. Треба розбиратися — чому вирішили ризикнути.
Чи маємо достатньо льотних тренажерів для підготовки пілотів?
— Немає на основні бойові судна — Су-27, бомбардувальники та штурмовики. Є на винищувачі Су-29 і навчальні Л-39.
Кожен пілот найперше літає десятки годин на тренажері, здає заліки з опанування навчального лайнера. І лише потім сідає за штурвал реального літака. Польоти здійснюють з інструктором за спиною. Він має спеціальний пульт, яким може зімітувати зупинку двигуна чи будь-якої системи. Також льотчик проходить первинну підготовку на легкомоторних машинах.
Як максимально убезпечитися від катастроф?
— Маємо закупити чи створити спеціальні судна для створення радіоперешкод ворожим лайнерам. Інша проблема — інформаційне забезпечення. У наших літаках ця система така ж, як була у машинах за часів Другої світової війни.
Коментарі