20 лютого у столичному Оперному театрі виступив російський балет Бориса Ейфмана. Показали виставу "Анна Кареніна". За основу взяли любовний трикутник між Кареніною, її чоловіком та графом Олексієм Вронським з однойменного роману Льва Толстого. Головну партію станцювала львів'янка Марія Абашова. Інші дві провідні ролі виконують також українці.
— Когда летел сюда, вспоминал 1977-й. Это были наши первые гастроли, — розповідає художній керівник балету 65-річний Борис Ейфман. — За кілька годин до початку вистави нам передали, що партійні працівники заборонили давати її. Наша танцівниця Алла Осипенко пообіцяла скоїти самогубство, якщо не вийде на сцену. Очевидно, цього злякалися і нам дозволили. Були великий скандал і великий успіх. Київські гастролі завжди успішні. У вас великі традиції балету і неперевершені танцівники. Київська балетна школа живить увесь світ кадрами високого рівня.
У першій сцені маленький хлопчик у коротких штанцях бавиться іграшковою залізницею. Біля нього Анна з чоловіком. Це єдина ідилічна сімейна сцена у виставі. Жінка зустрічає на балу Вронського. Решта балету — це їхні побачення, сварки в родині Кареніних та наркотичні галюцинації Анни після вживання морфію. Крім музики Петра Чайковського, використали електронні композиції.
— Если бы оркестр был, а так "Ютюб" получается, — говорить сивобородий глядач після першого акту.
Анна протягом вистави 12 разів міняє легкі, до самих п'ят сукні. У фінальній сцені смерті під потягом падає з підвищення, подібного до залізничної колії. Після вистави публіка схоплюється на ноги, з балконів і в партері кричать "браво".
— Фу, аж руки болят, — аплодує 50-річна Марина Соловій. — Хороший спектакль. Увесь на нервах. Я ходжу на вистави в нашій опері. Ця сильно відрізняється — без пачок, сучасна хореографія делікатно поєднана з класичною. Таких красивих артистів на одній сцені ніколи не бачила.
Прем'єра "Анни Кареніної" відбулася сім років тому.
— Лев Толстой задовго до Фройда зробив глибокий психоаналіз підсвідомості жінки, її падіння, — розказує Борис Ейфман. — Якщо зануритися в усе написане Толстим, то одного балету не вистачить. Раніше тему морфію, який уживає Анна, всі обходили стороною. Наркотик відкрив мені ту безодню підсвідомого, куди героїня пішла і вже не повернулася. Морфій знищив її психіку, без нього вона не могла існувати. Кареніна вбила не себе, а чорну диявольську істоту, яка почала в ній жити. Це була сатанинська пристрасть, сексуальна залежність жінки від чоловіка. В Анні Бог переміг диявола.
Балет Ейфмана виник 34 роки тому як авторський та експериментальний. Сьогодні на рахунку трупи 40 вистав.
Коментарі