— Сегодня ночью пришлось отапливать палатки на блокпостах. Людям было холодно. Мы готовы стоять столько, сколько будет необходимо, даже зимой. Поэтому сносим теплые вещи, обувь, носки, — каже в середу 45-річний Вейсєр Сарибілялов із селища Новоолексіївка Херсонської області. Він — представник регіонального Меджлісу кримських татар. Із 20 вересня контролює транспортну блокаду Криму, щоб на півострів не пускали вантажівки з товарами.
На всіх трьох в'їздах стоять блокпости. Найбільше людей біля Чонгара — понад 500. У Каланчаку та Чаплинці — близько сотні.
— За останній тиждень приєдналися активісти з Одеси, Києва, Херсона. Також чергують бійці батальйонів "Айдар", "Азов", "Донбас", "Крим" і "Хорт". Стоять також міліціонери, — каже Вейсєр.
— Тяжело было первую неделю, когда сюда ехали фуры с продуктами. Водилы пытались договориться. За машину предлагали от 20 до 100 тысяч гривен, — розповідає чоловік із позивним "Туман".
— Постійно тиснули, що мають документи, дозволи. Просилися проскочити вночі, поки керівництва нема. Хотіли забрати бетонні блоки. Билися з нами. Казали, що фури належать олігархам. Називали прізвища кількох депутатів Верховної Ради. Погрожували вбивати наші родини, як не виконаємо їхніх вимог. Останній тиждень фури перестали їхати на блокпости. Тільки легкові машини, які ми пропускаємо.
На блокпости чоловіки доставляють намети, утеплюють їх. Привозять бочки, в яких палять дрова. Мішки з піском. Жінки готують їжу, чай, каву, перуть. Фермери дають продукти, але просять, щоб самі збирали врожай.
Найближчим часом чекаємо атаки. Керченська переправа з дня на день може зупинитися через похолодання. Бізнесмени з України спробують на цьому заробити. Час від часу під'їжджають чоловіки на дорогих машинах, розпитують про наше керівництво. В суботу був свідком: пропонували півмільйона гривень, щоб пройшли двадцять машин з товаром. Там переважно будівельні матеріали. Ми відмовили. Маємо чіткі вказівки від Рефата Чубарова та Мустафи Джемілєва (лідери кримських татар. — "ГПУ") — не пускати нікого.
— Товари на півострів переправляють баржами морем з боку міста Скадовськ Херсонської області, — каже народний депутат Мустафа Джемілєв, 71 рік. — Доповів про це президенту.
— Також фури проходять через окупований Донбас, до Керченської переправи. Це серйозно здорожчує вартість продукції, — говорить Вейсер Сарибілялов.
— Зараз на нас пішла атака олігархів, які відчувають: ми не жартуємо з блокадою Криму, — каже 58-річний Рефат Чубаров. — Стоятимемо тут, поки відносини між материком й окупованою частиною нашої землі не введуть у правові норми, які виключатимуть безмежну торгівлю з півостровом.
У середу президент Петро Порошенко підписав закон, згідно з яким датою початку тимчасової окупації Криму вважають 20 лютого 2014 року.
Коментарі