Близько 10 год. півсотні продавців та орендарів кіосків перекривали рух на просп. Бажана 10 червня. Вимагали не зносити їхні МАФи неподалік станції метро Харківська. Утворилися кілометрові затори в обидва напрямки. Люди запізнювалися на роботу, багато пасажирів — на авіарейси. Там пролягає найкоротший шлях до міжнародного аеропорту "Бориспіль".
— Протести в Києві стали радикальнішими. Після Майдану всі зрозуміли, що лише такі дієві. Написання скарг, пікети біля держструктур, махання прапорцями не приносять результатів, — каже адвокат 49-річний Олександр Дядюк. — Ті, хто перекривають вулиці, вірять, що захищають права на робочі місця. Але справжні власники незаконних кіосків використовують це, аби змусити владу грати за їхніми правилами. Майже кожен МАФ належить як не місцевому прокурору, то начальнику податкової, керівникові районної міліції, зареєстровані на підставних осіб.
Яка шкода від кіосків біля станцій метро?
— Вони займають земельну ділянку, а документів на оренду більшість не має. За землекористування не сплачують. Щороку місто недоотримує мільйони в бюджет. Повинні дотримуватися санітарних норм. А там немає каналізації, виливають воду, висипають сміття на тротуари. Від них заводяться щури. Кіоски слід розміщувати на певній відстані від станцій. У підземних переходах таких стратегічно важливих об'єктів їх узагалі не повинно бути. Це — шляхи евакуації. Через пожежі або аварії на дамбі Київського водосховища натовпи людей миттєво кинуться в підземку, бо це найшвидший вид транспорту. А там усі виходи захаращені.
Як має діяти місцева влада?
— Потрібно відмовитися від політики подвійних стандартів. Усіх однаково карати за правопорушення. Не розділяти на тих, хто стояв на Майдані чи був у АТО, і тих, хто не брав у цьому участі. Порушив закон — неси відповідальність. Якщо зносити кіоски біля метро — то скрізь. І не встановлювати на тих місцях нові. Якщо очищувати всі підземні переходи від торгівлі, то робити це згідно з законом і правилами протипожежної безпеки. А із власниками МАФів — знаходити компроміс.
Яким може бути вихід?
— Запропонувати альтернативне місце. Якось влада поступилася кіоскерам — дозволила встановити пластикові ролети, що мають виступати не більше ніж на метр у переходах. Спершу воно виглядало цивілізовано. Потім торговці повиставляли столи ще на 2 метри й наполовину закрили перехід. На Святошино, Житомирській і Дарниці люди буквально давлять одне одного в години пік. На другому поверсі деяких нових станцій метро передбачені торговельні точки. Але вони не користуються попитом, бо людям треба спеціально підніматися туди за покупкою.
Чи слід карати тих, хто перекрив проспект?
— За це їх можна притягнути до адміністративної відповідальності. Але міліція боїться втручатися. Навчена Майданом. Думають: зміниться міністр чи вся державна верхівка і знову мене назвуть негідником. До того ж досі в країні стереотип, що всі міліціонери — злодії, вороги народу. Можливо, після реформ щось зміниться.
Куди скаржитися людям, які постраждали від перекриття дороги?
— Скаржитися нікому. І позиватися до суду ні на кого. Звісно, можна написати скаргу в мерію, у міліцію на бездіяльність ДАІ, в прокуратуру — на бездіяльність міліції. Але в кращому випадку пришлють відписки. Якщо це вас обурює — вийдіть поруч із плакатом "я проти МАФів", "кіоски геть". Створіть громадську організацію й вимагайте від влади конкретних дій, контролюйте їх виконання.
Коментарі