Чотири дні поспіль вирувало Чорне море біля Південного узбережжя Криму. 27 серпня через негоду загинули шестеро відпочивальників. Шторм мав 5 балів із 12. Хвилі сягали 3 м.
— Усі комунальні пляжі Севастополя вкриті водоростями. У парку Перемоги в море змило дві роздягальні. Одну з них ми дістали, другу так і не змогли знайти. Шторму не очікували, — каже Олександр Чернявський, директор севастопольського підприємства із благоустрою.
— Щороку на морі бувають невеликі шторми, які нікому не шкодять. Потужні, десь 6-бальні, тривають зазвичай 17 днів на рік. Найчастіше взимку, — говорить Людмила Савченко, з Гідрометеоцентру.
За 6 балів за шкалою Бофорта висота хвиль досягає 4 м. За 7 — море вкривається білими пінистими гребенями, які вітер зриває з поверхні. Вода біліє від піни під час 11-бального шторму. Тоді 12-метрові хвилі з шумом накочуються на берег чи скелі, вітер дме зі швидкістю 28 м/с. Він вириває з корінням дерева, валяє будинки.
Найпотужніший 12-бальний шторм востаннє був 1986 року на Тарханкутському півострові, в західній частині Криму. За 100 м від води винесло 1,5-метрову брилу.
Олег Ковтун, 45 років, завідувач гідробіологічної станції в Одесі, каже, що задовго до шторму риба відходить від берегів і ховається в глибинах моря. Інакше хвилі викинуть її на суходіл. Найкраще передчувають негоду медузи.
— Вони можуть передбачити її за 20 годин. Чують одним вухом, яке є на голові, що схожа на дзвін. Воно завбільшки як горошина, ловить акустичні удари хвилі за сотні кілометрів. За зразком медуз біоніки створили автоматичний прилад — передвісник бур. Він попереджає про шторм за 15 годин. А традиційний барометр — тільки за 2.
50-річний Володимир Іллєнко, капітан далекого плавання з Маріуполя, говорить, що шторм легше пережити на малому судні.
— Воно зазвичай запливає на один схил хвилі й випливає з іншого. Великий корабель так легко маневрувати не може. Небезпечна ситуація виникає, коли ніс і корма потрапляють на два послідовні гребені, а центральна частина судна — над прогалиною. Або коли середина судна потрапляє на гребінь, а ніс і корма провисають. Тоді корабель може зламатися навпіл, — розказує моряк.
Кораблі на час шторму зазвичай змінюють курс.
Коментарі