Ексклюзиви
Вівторок, 04 вересня 2018 00:30

"Килимки в початковій школі потрібні не для збирання пилу, а для розвитку дітей"
2

Керівник Центру тестових технологій і моніторингу якості освіти Віктор Громовий: ”Учителям бракує уявлення про щасливе вчителювання. Учням — позитивного настрою. Як наслідок — більшість дітей не люблять школу”
Фото: www.facebook.com/Віктор Громовий

Із вересня в перших класах навчатимуть за новими програмами й підручниками. Вже перепідготували вчителів початкових класів. Учні відтепер ходитимуть до школи 12 років.

— Це передбачає комплекс програм і підходів до навчання Нова українська школа. Дітям викладатимуть відповідно до їхніх вікових особливостей. У роботі з наймолодшими використовуватимуть більше ігрових елементів, — каже керівник Центру тестових технологій і моніторингу якості освіти 55-річний Віктор Громовий. Розповідає про зміни в молодшій школі та їх наслідки.

Чи виправдана велика кількість ігор у початковій школі?

— Так, основна форма пізнавальної діяльності молодших школярів — гра. Треба брати на озброєння і підхід "діти можуть навчатися мимоволі". Наприклад, килимки в початковій школі потрібні не для збирання пилу, а для розвитку дітей. Це можуть бути килими-пазли, килими-географічні карти чи із зображеннями доріг, планет Сонячної системи, зоологічні килими. Вони мають бути зроблені зі спеціальних безпечних для дітей матеріалів.

Як вплине на успішність дітей відмова від оцінок і домашніх завдань?

— Це не погіршить успішності. Навчання без оцінок практикують у багатьох країнах вже кілька десятиліть. Якщо дитину не перенавантажувати, вона хотітиме вчитися й пізнавати щось нове. Це закладено природою.

Якщо не буде цифрової оцінки, це не означає, що вчителі не можуть словесно оцінити виконану учнем роботу чи використати для цього зірочки, смайлики в зошиті.

Яку користь принесуть одномісні парти?

— Із ними легше трансформувати простір класної кімнати, наприклад, для організації групової роботи. Їх можна ставити в коло чи групувати. Але найголовніше — в кожного учня буде власний простір. Після цього зміниться манера поведінки дітей. Одномісні парти мають стояти хоча б на віддалі 40 сантиметрів, інакше нічого не зміниться. І є проблемою, що в наших класах 35 учнів і площа 50 квадратів. Парти, в кращому випадку, доведеться зсунути як двомісні.

22 тисячі українських учителів перших класів пройшли онлайн-курси з підвищення кваліфікації. Чи вони ефективні?

— Жодні курси радикально не вирішать питання професійного розвитку вчителя. Це безперервний процес. Підготовка вчителів до Нової української школи є лише імпульсом до змін. Далі кожен має працювати над собою.

Чим різнитиметься рівень випускника теперішньої школи й того, що буде за 12 років?

— Другий вільно розвиватиме власні таланти. Його не заганятимуть у рамки. Це буде впевнений українець, який зможе реалізувати себе де завгодно.

Що зміниться в навчанні дітей із особливими потребами з 1 вересня?

— Ми робимо тільки перші кроки в цьому напрямі. По-перше, не готові матеріально. Скажімо, в розвинених країнах школу з інклюзивними класами ніхто не відкриває без ліфта. По-друге, не готові організаційно. Якщо в класі є діти з особливими потребами, потрібен асистент учителя, а це додаткові кошти. Також не готовий сам вчитель. Слід мати зовсім інші компетенції та навички роботи. По-третє, не готові батьки. Багато агресивно налаштовані, бо "чому моя дитина має вчитися з такими дітьми".

До освітньої моделі якої країни тяжіє наша шкільна освіта?

— Маємо гібрид. Залишаємо кількість учнів, як у Китаї, а робимо освітній простір Фінляндії. Не важко передбачити, що в результаті матимемо недієздатну структуру. Потрібно шукати власні варіанти за цих умов фінансування та менталітету.

Які можуть бути труднощі у впровадженні Нової української школи? Які небезпеки?

— Перша небезпека — збереження директивної системи управління. Шкільну освіту не можливо реформувати зверху, лише знизу. Головним джерелом змін є свобода педагогічної думки. Зберігається й друга проблема — вкрай низький престиж професії вчителя. Ми перетворили їх на професійних жебраків. Третя — більшість батьків самоусуваються від ролі активного учасника освітнього процесу. Навіть більше того, під приводом боротьби з поборами почало з'являтися агресивне середовище навколо школи: "Я сплачую податки, тож забезпечте мою дитину такою школою, як у Фінляндії". Якщо ж реально подивитися, які податки сплачує рядовий фін, а які українець, це буде небо й земля.

Зараз ви читаєте новину «"Килимки в початковій школі потрібні не для збирання пилу, а для розвитку дітей"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 143
Голосування Чи заслуговував Роналду на червону картку у матчі Ліги чемпіонів "Валенсія" - "Ювентус"?
  • Так, це однозначно вилучення
  • На розсуд арбітра, міг обмежитись жовтою карткою
  • Це взагалі не фол і навіть не жовта картка
Переглянути
Погода